Första rätta svaret har kommit…

Och jag kom naturligtvis med det andra rätta svaret 
#2 Jajamän!
Fast jag tror ni använt olika metoder att hitta det… ;-)

#3 Har vi???
Helene / som äääälskar tävlingar

#3 OK, men jag tjuvkikade bara lite på vad den första skrev!!

Nu måste svaret fram innan jag går i bitar av nyfikenhet. Vem är kvinnan på knappen?
Det visade sig att jag - mig själv ovetande faktiskt - puttade upp en ledtråd nästan samtidigt som jag lade in tävlingen…
;-)
Ännu bara två rätta svar!

#7 Trodde det var fullt avsiktligt, så att vi "mindre vetande" också skulle ha en chans!
I så fall får jag nog säga att jag är mäkta stolt över min observationsförmåga och bildminne!
#8 Ja, jag blev mycket imponerad!
Jag trodde alla skulle välja den väg jag tror Cheyenne gjorde…
;-)
Det finns alltså en ledtråd i ett av de "Senaste inläggen"…
Jag tar natt nu, så får jag se hur många mail jag har i morgon.
God Natt!
Inga nattövningar som gett resultat? Fortfarande bara två rätta svar…

Va!!?? Ingen som vill ha en fin knapp??
Nu funderar jag verkligen på Malmö nästa år (Släktforskardagarna).
Anders, i så fall går jag gärna omkring med min knapp och delar ut flyers med information om Proveniens.ifokus ;)

Jag har redan knappen, så jag tänker inte gissa. Men skrev du inte vem det var förssta gången du la uppknappen? En liten ledtråd till?

Vad ska man ha som signatur tro?
En ledtråd är väl då att det är en ana till mig…, och att hon finns på bild i ganska aktuell sträng…
Och då är vi uppe i tre rätta svar… ;-)

Härligt! 

Och jag som så gärna vill ha en knapp, känner mig dum i huvet i dag.

Vill ju att Chrissan o jag ska bli "knappkompisar" så jag tar mig friheten att ge en ledtråd ;)
Sök NÄRMRE än du tror. Ibland ser man inte alla TRÄDEN för skogen…….!
#18 ;-)

Dum som ett spån. Men i klassisk kvinnostil försöker jag just nu samtidigt:
Baka bullar
Jobba med strukturen på min doktorands avhandling
Installera WLAN på min sambos dator
Lösa knapp-problemet
Läsa Proveniens
Hjärnan slut………
Det sägs ju att man måste sluta tänka först… ;-)

Chrissan har doktorerat (!), nu ska hon handleda andra vilket är svårare! (Det blir gärna en del släktforskning som kommer ivägen) Tack för recept. Här blir det gifflar med hasselnötsmassa i, bara tillåtet vid extrema jobbperioder, som tröst.
Lite klena tycker jag ni är…
Tre rätta svar, och ett som är så nära man bara kan komma…
Ny ledtråd - en i "trion" - som finns i den andra strängen…

Det trillade ner en polett nu………….
Den poletten blev rätt svar No 4! :-)
Chrissan Stort GRATTIS til en duktig tös.
Hälsningar Gnidde.
Nu har jag också kommit på vem som är på knappen. Om man läser ledtrådarna så blir det ganska lätt
#28 Precis - No5! :-)

Tack Gnidde
En knapp kvar - vem blir det?

Har svarat, och jag har handikapp för jag kom precis hem från London och ni andra har haft nästan ett dygn på er ;) Får se nu om jag var nr 6 eller senare…
#32 Japp - knapp No 6!
Jag hade ju tänkt att ni skulle klicka på min sida, och hitta länken till mina släktsidor, och sen leta fram rätt person.
Men Christer upptäckte ju att hon var med på bild i strängen Ramsjöstrand 1911.
Rätt svar! Min farfars mormor Johanna Andersdotter.

Grattis till alla vinnarna.

Vad ska man ha som signatur tro?

#34 Tack!

Anders, när är fotot taget? Jag tror på 1870-talet eller 1880-talet men du vet säkert bättre.
#36 Nja, porträttfotot kommer från ett album, så det kan bara bli en gissning - men jag kan tänka mig sent 1880-tal. Kortet är märkt med en Stockholms-fotograf. Kanske har hon följt med maken på en riksdag och tagit fotot då. Han var riksdagsman från 1885-1908.
Fotot i Rammsjöstrandsträngen är betydligt senare. Jag har dem på en daterad bild från 1907. Men där ser Olof betydligt piggare ut än på Rammsjö-bilden. Olof dog 1914 så den bilden kanske är tagen så sent som 1912-13?

#34 Tack, tack leja
#34 Tack så mycket leja

Anders, du är otrolig. Efter en promenad bland höstlöven kommer jag hem och finner ett kuvert från dig innehållandes en knapp och information om Proviniens.ifokus i flera ex. Kan redan nu dela ut till flera personer jag känner som inte bara släktforskar utan också intresserar sig för "allt runt omkring"
Knappen är dessutom ÄNNU finare i verkligheten :)
:-)

Tack för knappen, den kom idag :)

En ber att få tacka för knappen och bonusknappen.
Mycket trevligt och informativt blad om Proveniens du tagit fram, Anders.
En annan liten trevlig sak som hände mig idag, var att jag efter åratal av sökande, äntligen funnit den fullständiga texten till en liten dikt som jag tidigare bara hade fragment av. Tycker den är så talande:
Nyss åskade det. Nu har det upphört. Hund håller jag inte. Men träskor. De står vid dörren och skäller.
Vem författaren är? - ja det hade jag tänkt att ni skulle svara på. OBS endast ickegooglade svar godtages!!!!
#43 Jag vet inte, men visst är den fin. Jag har nog hört den innan…
Tack så väldans mycket för knappen och vilken fin broschyr du har gjort Anders. Vad tycker du om att jag lägger dem på lämplig plats i forskarsalen på landsarkivet här i vadstena? Låter det som en bra idé?
#45 Absolut! :-)

Kanske Ekelöf?

#47 Tyvärr fel, men hans signatur är WA

Aha, en underskattad diktare: Werner Aspenström

#59 Helt rätt chrissan, det är Werner Aspenström. Måste erkänna att det är för mig en ganska okänd diktare, men nu kan jag åtminstone en av hans dikter 

Tack för knappen och broschyrerna. Jag gör nog som Vassna, lägger ut broschyrerna i forskaravdelningen på arkivet, fast inte i Vadstena, förstås!

Han är faktiskt en fin diktare. Det finns samlingsverk i pocket har jag för mig.

#53 Ska se om jag kan få tag i något av honom på biblioteket.
Om jag nu ska fortsätta med förlorade dikter, så har jag en som återkommer varje gång jag besöker en kyrkogård. Tidigare var det så att jag alltid kände en osäkerhet om det var lämpligt att trampa på gravplatsen när jag gick fram för att titta närmare på en gravsten. Det kändes lite ovärdigt den döde att "trampa på honom". Men efter att på radion en gång ha hört dikten, försvann den känslan. Kan inte exakt återge slutet på dikten men dess andemening var just att "räds icke att gå på de dödas gravar, ty de döda älskar ljudet av de levandes steg"
Har googlat ett flertal gånger, men inte hittat den på nätet, förmodligen för att jag inte minns de exakta orden i dikten! - Någon som vet?

Nu kom jag hem och kollade posten - tack för den fina knappen och broschyrerna.
#55 :-)