Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskningslaviner
Läst 1857 ggr
chrissan
0

Catharina Sofia Hagman, barnhusbarn

Solveig

Som svar på din fråga under barnhusbarn:

Catharina var dotter till volontären vid 3 kompaniet nr 16 Anders Hagman. I husförhör Skeppsholm 184-1825, AII:4 finns Catharina med sin mor Johanna Gustava Hasselgren på sid 64 (GID 2709.26.75200), Föräldrarna gifte sig enl detta 15/7 1811.

Anders Hagman finns på sid 137 i AI:3 (GID 2709.20.2500). Han är tydligen född i Tillberga 1783. Catharina får en syster, Maria,  8/2 1812. Jag hittar ingen Andrers i Tillberga födelsebok 1783, men han enrolleras i alla fall år 1800. Han ska också finns i AII:3 s 180, men sidorna i Genline är inte numrerade, det borde vara någon av de allra sista sidorna i den längden.

chrissan
0

På sid 74 i AII:2 finns Johanna Gustava född 21/6 1791 med sin mor, Sophia Margareta Lindberg född Bredman.  Hon var tydligen gift med en volontär, står som volontäränka. Det finns en hel del anteckninger där (GID 2709.24.42500). (Johanna Gustava verkar fö flytta till Maria församling någon gång 1815-20, de som var inskrivna i Skeppsholm bodde oftast i Maria)

Solveig
0

Tack för Tillberga Chrissan, det blir en ny ingång. Jag har hittat mycket i Skepsholm, systern Maria blir bara två månader så det är antagligen inte många som forskar på dessa Hagmans. När det är många barn finns det ju ofta fler som forskar på en annan linje som man kan få kontakt med. Jag har bara hittat en, Britt-Marie Holmsten (på af) vars man härstammar från båtsman Zakris Zakrisson Kringberg som hon gifte sig med. (Hon höll sig till sjömän!) Med hennes hjälp har jag fått papper från barnhuset och jag har letat i genline. Anders Gustaf kallades Gustaf enligt min mmm som skrev ner allt hon mindes om släkten 1944. I många rullor står det Anders, men jag tror på gammelmormor :) Jag har även hittat Sofias mormor Sofia Margareta Bredman som också var gift med en båtsman (två faktiskt), det är när jag kommer utanför Skeppsholm det blir problem.

chrissan
0

Jag kan som sagt inte hitta honom där det året men det lönar sig nog att kolla kyrkböckerna där mer noga. Det borde finns något på Krigsarkivet om hans enrollering tycker man. Där kanske det finns bättre uppgifter. Det värsta är att han antagligen inte hette Hagman från början.

Solveig
0

Vi skrev precis samtidigt! Tack för Maria församling, det var en bra upplysning. Jag är helt obekant med Stockholm, resten av släkten håller sig snällt i Norr.

chrissan
0

OM det stämmer att han enrollerades 1800 och kom ifrån Tillberga så KAN han vara identisk med unga drängen Anders Andersson som flyttar det året. Det står Björke i hfl, men en ganska lång mening i flyttlängden. Han är född 1883 i Björka (ser det ut som).

Hfl GID 2400.20.42500

Solveig
0

Björksta kan det stå, det ligger i närheten. Jag hittade en Anders som flyttar någonstans 1800. jag tycker det ser utom som Selvalla. GID nr 2400.3.53000 kolumnerna bredvid är intressanta, dem har jag inte sett tidigare. Hvarthän och lefnad kan jag tyda, men sen?

chrissan
0

De kolumner som står längst till höger är datum och sida i hfl. Föredömlig präst!