Gustaf Adolf Lindgren Kersell
Försöker pussla ihop min morfarsfars levnads öde. Men det fattas bitar.
Gustaf Adolf föds 1845 i Vännersborg 17/1 som son till Båtskepparen Anders Magnus Kersäll och hans hustru Greta Lisa Lindgren. De är inflyttade från Tunhem. Anders Kersell(stavningen varierar), dör 17/10 1847. Därefter vet jag inte vart Gustaf Adolf tar vägen.
Har sett vissa uppgifter som tyder på att hans mor gifte om sig. 1850 gifter sig änkan Greta Lisa Lindgren med landtskräddare Gustaf Andreassen i Thun. Greta Lisa dör före 1890, Gustaf Andreasson dör 1903. Men ingen Gustaf Adolf.
Sen har jag en uppgift om Gustaf Adolf Kjersell, Värmlands fältjägare.
Sen dyker han upp i Göteryds församling. FD fältjägaren och kopparslagaren Gustaf Adolf Kjersell Lindgren, gifer sig 1871 med Anna Svensdotter Kronwall. Hon har två barn utom äktenskapet, de får fyra barn, Oskar William f. 1873, Jenny Mathilda f. 1876, Ida Sofia f. 1884 och Karl Anders Fritiof f. 1886. Anna Svensdotter Kronwall dör 1887.
Därefter verkar Gustaf adolf ha rest runt som kopparslagare. 1893 skrivs han som obefintlig i kyrkboken. Varefter hans barn inte hör av honom igen.
1898 befinner han sig i Länghem där min morfar föds 30/1 som barn till kopparsalagare Gustaf Adolf Lindgren och hans trolovade Maria Sofia Andersdotter. Han står som inflyttad från Göteborg -97.
Gustaf Adolf Lindgren dör 21/6 1902.
Vad jag undrar över är:
Var hittar jag honom som barn efter faderns dör.
Finns han i Värmland, kan han ha varit gift där?
Sådant som jag hittils inte lyckats klura ut. Vore tacksam för hjälp.
Jag har sedan förra året kontakt med släktingar till Karl Axel Fritiof, men det skulle vara intressant att följa upp även de andra barnen.
Med hopp om hjälp

Vad ska man ha som signatur tro?
Han hamnade inte hos mormor/morfar eller farmor/farfar? Eller hos någon av föräldrarnas syskon?

Har inte hittat honom hos morfar/farfar, men vet inte om jag har kollat tillräckligt, sykon hade båda, men ingen med namnet Kersell eftersom det var taget av Anders Magnus. Så på den sidan är det vanliga -son namn, på den andra är det Lindgren, men det fanns många Lindgrenar i trakterna. Det lustiga var att jag hittade hans mor, men hon verkar inte ha tagit hand om honom. Hon verkar ha bott hos sina föräldrar, däremot, tills hon gifte om sig. Så jag vet inte vad som hände.

#2 Nej, jag tänkte bara att det är kanske inte så konstigt om han lämnades bort få fadern dör - och att då är väl en nära släkting närmst till hands…

Var var de andra barnen efter att fadern dött i Vänersborg? Han hade ju två bröder som var tvillingar t ex.

Han finns i Soldatregistret men det har du väl redan kollat?

#4 Har inte hittat några bröder till Gustaf Adolf. Så jag vet inte om några tvillingar. Som jag förstått det gifte sig föräldrarna -44 och pappan dog -47, så de var inte gifta lång tid. Var har du hittat uppgiften?
#5 Jo, det var i soldat registret jag hittade honom. Men har inte kunnat klura ut var i Värmland han var. Har inte kunnat ta mig till krigsarkivet och kolla heller.
Tack för hjälpen i alla fall.

Mycket intressant, hade inte de uppgifterna tidigare. Vad hände då med de barnen? Pappan dör ju 1847-10-20 av slag, utfattig 27 år gammal. Får en att fundera på vad han hade hamnat i för svårigheter. Ingen av barnen verkar dock ha bott med mamman, så man kan undra.

Risken att de dog är överhängande, tvillingar överlevde sällan. Men jag hittar dem inte i dödboken vid en snabb titt. Däremot fann jag en intressant uppgift om ett eget forskningsobjekt.

Det finns Kjersells som är födda i Nor, Värmland i 1880 års folkräkning. Kan de vara släkt?

Sir man på, han utvandrade, eller försökte i alla fall:
Post 599312
Kjersell, Gustaf Adolf
Fältjägare (ogift man)
f. 18/1 1845 i Vänersborg, Älvsborgs län (Västergötland)
Utvandrad 1876
från Tryckeriet, 7:e roten, Vänersborg, Älvsborgs län (Västergötland)
till Amerika
Källa: SVAR; Husförhörslängd, vol. Vänersborg AI:24, s. 636
Emibas emigrationsakt: Vänersborg P 1876 007
Flyttningsanteckning: Nr 230
Och på sidan 636 i AI:24 för Vänersborg hittar man honom OCH tvillingarna!!!
Se bild

Han var inte den mest stabile barnafar man sett. Hustrun dör 4/6 1887, 17/12 1887 tar Gustaf Adolf ut betyg till Stockholm. Då hade han ju redan varit på vift, emigrerad eller ej (har inte funnit honom i passagerarlistor) under den långa pausen i barnafödandet 1876-1884 (1883)

Han lämnar sina barn när han reser till Stockhlm, återkommer. Men sticker sen utan att någonsin meddela vart han tar vägen. Så nej någon stabil far var han aldrig. Men å andra sidan så växte han upp utan sin far.
Tack för uppgifterna. Har inte hittat tvillingarna förut, tycker ändå att jag har letat.
#10 Om de är födda innan Gustaf Adolf flyttar till Småland kanske det är hans barn? Eller har de något med tvillingarna att göra? Namnet är ovanligt, men det ska finnas en släkt till i Uppsala på 1700-talet. Vore kul att kolla upp de där värmlänningarna.

Den ena tvillingen, Frans Oskar flyttar till Sundsvall 1879. Men är tydligen åter i Vänersborg ett tag. År 1890 är han jordbruksarbetare i Hudiksvall:
Kjersell, Frans Oskar 1847 Far
Löjdström, Mathilda 1852 Mor
(Barn), Frida Karolina 1878 Barn
(Barn), Frans August Fabian 1879 Barn
(Barn), Anton Magnus 1883 Barn
(Barn), Karl Artur 1886 Barn
De 2 äldsta födda i Hudik, de yngsta i Vänersborg. 1900 finns bara Frida Karolina kvar, hon är uppasserska i Hudik.
Sonen Anton Magnus blir sjöman i Hudiksvalls sjömanshus.

Måste säga att min morfar upplevde det som om han hade en liten släkt. Nu växer den med storm steg. Kul att få veta allt detta. Nu hoppas jag få tid och följa upp detta mera. Har ett väldigt pressat program den här veckan och tar tacksamt emot alla uppgifter ni hittar.

Det gick inte så bra för Frans familj. I församlingsbok Hudiksvall AIIa:1c, 1891-1900 finns familjen på sid 831. Frans dör 10/8 1892. Äldsta dottern Frida Karolina är inte hans utan hustruns erkända. Frans August Fabian f 2/12 1879 flyttar eventuellt till Vänersborg 5/3 1895 (kryptisk anteckning) . Han är sjöman. Men han har lyckats bli häktad några gånger enligt anteckning i marginalen, 1896, 1898 och 1899. Ska finnas mer uppgifter i frejdboken. Men han finns i folk 1900 som fd sjöman och stadbud, bor liksom de andra hos modern.
Modern, ,Mathilda Löjdström, får en oäkta dotter 13/6 1894, Olivia Aquilina.
De verkar vara kvar år 1900, i nya boken (som inte finns på Svar) ska de vara på sid 675, utom Frida som flyttar till s 991 år 1895.

Enligt Sveriges dödbok dör
Karl Artur 1/1 1975 i Sävedalen, Partille
Anton Magnus 28/2 1966 i Johanneberg, Göteborg
Frida Karolina (Hansson) 7/4 1955 i Göteborg
De var alla gifta, så chansen finns att de har ättlingar. Karl Artur hade en son och en sondotter f 1951 i 1970 års folkräkning.

Frans Oskar dog av lungsot.

Vad kul, hoppas på att få ihop en historia att skriva om Gustaf Adolfs levnadsöde. Men då bör man väl ha så mycket som möjligt om vad som hänt.
Tack alla för uppgufterna.

Enligt Generalmönsterrulla för Värmlands fältjägarkår antogs rekryten Gustaf Adolf Kjersell för kompanichefens räkning 27 juni 1864 och approberades juni 1865. Han tillhörde 5:e kompaniet och hade nr 24. Han var 5 fot och 8 tum lång. Det framgår inte var han bodde någonstans. Han approberades också 1867. 1869 var han närvarande. Vid mönstringen 26 juni 1872 står han som rymd, avförd ur rullorna men någon ersättare har man ännu ej funnit.

Man kan fråga sig om Kjersells hör ihop. I Uddevalla finns 1739 en gymnasist Laurentius Kiersell som får en dotter enl Släktdata. Familjen i Nor, Värmland (sedermera Hälsningland) heter Lars Kjersell i två generationer.

#20 Tack för det, en kort karriär i det militära. Man får anta att han avvek något tidigare än -72 med tanke på att han gifter sig i Småland -71.
#21 Jag tror namnet var taget. Men har själv hittat en familj Kjersell i Uppsala på 1700-talet och de har inga samband med "mina" Kjersells. Det namn som A.M. tar är dessutom stavat Kersäll. Så stavningen ändras med åren. Det har antagligen uttalas med kj i början hela tiden, ett västsvenskt fenomen som finns i kiosk och kex även.

#22 Fadern till Anders Magnus, Olof, stavar sitt namn Kjersell på 1820-talet. Han är född i Frändefors 1792 (ingen födelsebok på Genline), modern hette Inga Brita Jansson och var född i Vassände 1799. Han hade två syskon Johan Fredrik f 1829 och Anna Sofia f 27/10 1832 i Vänersborg. Troligen gifta 1817.

Hur har du hitat det. Jag hade fadern som Olof Andersson, men inte 100% klar på att det var han.
Nu kommer en rolig knorr Vi har inte vetat varifrån morfars far kom ifrån, men min ena morbror bor idag i Frändefors. Han köpte en gård där i slutet av 50-talet. Jag började släktforska på 80-talet och på morfars sida först för några år sedan.

Hade även tänkt nämna att modern Greta Lisa Lindgren gifte om sig och nu hittade jag 4 halvsyskon som hon fick i andra giftet, på Släktdata. Så familjen blir bara större.

#24 Husförhör Vänersborg 1828-1833, s 241 GID 735.30.57000.

Tack, ska skaffa en prenumeration på Genline. Har ingen just nu pga att jag tycker inte jag har så mycket tid att forska. "Fuskar" genom att be om hjälp(småler) och tackar och bugar för detta.