Bjäre släktring
Denna förening har länge haft en hemsida, men nu har den helt gjorts om. Snyggt och prydligt, och för den som har anor på Bjäre finns det en hel del intresant att hitta om man klickar sig runt.
De har också ett helt nytt forum för medlemmarna, med möjlighet att lägga in efterlysningar även för ickemedlemmar. Jag lade in några efterlysningar på deras gamla sida, och fick snabbt svar.

Tack för reklamen Anders!
Jag håller fortfarande på att testa olika lösningar för sidan. Bland annat vill jag gärna ha en Wikipeida liknande funktion för att hantera artiklar som och information som inte passar in naturligt under de fasta rubrikerna (församlingar mm). Sen håller jag även på att testa andra varianter på bildgalleri eftersom jag inte när nöjd med den variant som jag har på sidan nu. Det finns bland annat ingen sökfunktion i den befintliga. Den hetaste kandidaten till ersättare heter Gallery 2 och den verkar mycket lovande. Synd bara att dygnet inte har fler timmar så man hade haft tid att testa saker i lugn och ro!
#1 Varsågod Magnus (förmodar jag…)
Roligt att du har så många tankar om utveckling av sidan. Just bilddatabaser, som är vettigt sökbara, tror jag det finns ett stort behov av. Sådana kan ju med fördel byggas med lokala teman.
Jag har själv en hel del äldre bilder, varav en del nog har Bjäreanknytning.

#1 Grattis till trevlig sida. Jag har övertagit en äldre sida och försöker i mån av tid göra den lite trevligare. Jag använde Coppermine som album men det är dåligt intresse att mata in kommentarer.
På sista tiden har jag för nya kort lagt in dom med hjälp av Picasa på Google's Picasaweb.
Den som har ett Google-konto (typ Google Mail) kan kommentera bilderna. Användarna har framfört önskemål om att kunna skapa hierarkiskt mappsystem. Utrymmet (gratis) på 1GB räcker långt.
Nackdelen (det finns säkert flera) är att man inte vet hur länge denna gratistjänst existerar.
Om ett par veckor skall hembygdsföreningen ha Bildträff i Råum. VI har fått låna gamla album för inscanning. Inscannaren skickade en av bilderna till mig - är den inte härlig? Fotografen född 1885 tog bilden troligen ca 1915. Roligt med ett "verksamt motiv". Och som synes både ull- och linberedning.

#2 Rätt gissat! Vi ska ha styrelsemöte i morgon och då hade jag tänkt låta de andra titta på lite olika varianter för bildgalleriet. Det som jag kör på sidan nu är inte så praktiskt. Jag har nu testat Gallery 2 i ett antal timmar och det verkar bra, men det är ju givetvis inte gjort med tanke på släkt och hembygdsforskning…. Ska se om jag kan lägga upp en testversion i mitten av nästa vecka. Kunde vara kul att få era synpunkter på det.
#3 Tack, jag ska kolla på Coppermine och Picasa. Mycket spännande bild! Arbetsbilder är ju relativt sällsynt, i alla fall utanför fabrikerna.
Föresten, hur anser ni man bör göra med kvaliteten på bilderna? Stora bilder tar ju mycket plats men är nödvändiga för att kunna skriva ut bra kopior. Förnärvarande lutar jag åt att lägga ut bilderna med ok kvalitet (så att de blir bra på skärmen) och om folk sedan är intresserade av kopior så får de höra av sig till föreningen.

#4 Liksom du lägger vi ut de flesta bilderna med max 200 kB. Vill man ha bättre upplösning får man höra av sig.
Vi har ju även Sofie, men iaf jag tycker det programmet är alltför trögarbetat för en hembygdsförening. Passar nog bättre för de som yrkesmässigt lägger in data - muséer etc. Jag vet inte hur deras WEB-lösning ser ut, men det kôster ju en hel del.