Släkforskningslavin?
Ingen som har något bra uppslag för en ny "släktforskningslavin"? En liten bortappad ana i Stockholm kanske? ;)
Har tråkigt! Min sjukskrivning har förlängts och jag är innerligt uttråkad.

Jo, det vore mumma. terminen har börjat och jag är redan uttråkad. Såg du att det ska komma en Cd med barnhusbarn för 1700 och 1800-talet (SSGF)?
Inte ana, men väl halvbror till en ana. Min farfars halvbror Anders Petter Johansson lämnade Skälby gård i Runtuna, Sörmland, den 24/10 1868 för att flytta till Stockholm. Han var född 21/8 1843 i Lid, Sörmland.
Han finns inte i Sv bef 1890 och en snäll forskare på Anbytarforum har kollat folkräkningen 1880. Han finns inte där heller, så han har tydligen dött tidigt i livet.
Jag har kollat inflyttningslängder för Maria, Katarina, Klara, Gamla Stan, Adolf Fredrik, Hedvig Eleonora, kanske någon mer. Mannen är spårlöst försvunnen.
Jag menar absolut inte att du ska lägga ner mycket tid. Du behöver inte göra något alls åt det hela - jag kunde bara inte låta bli att skriva när du "tipsar" om en liten borttappad ana.
Hoppas att du snart är frisk igen. Krya på dig!

#1 Fram till 1900 tom :)
#2 De där är knepiga som bara försvinner. Några frågor; vet du vad han hade för yrke? Han kan ha tagit sig ett nytt efternamn vid ankomsten till Stockholm. Eventuellt om han tex blev lärling inom ett skråyrke eller tog värvning.
Folkräkningen för Stockholm 1880 är inte komplett men mantalsregistret kan vara en bra utgångspunkt. Ska kika även om han har ett väldigt vanligt namn. Man vet aldrig.
Tack för krya-på-hälsningen 

Här ett frågetecken i mina anor.
Det gäller min FF F Andreas Andersson * 1832-12-13 i Gärdhem (P). Min släkting Lars Andersson och jag har letat efter honom och hans familj vid hans födsel. Lars skickade följande :
"Jag var på Landsarkivet idag och läste i originalboken för Gerdhem A1:4. Jag kunde där tyda texten när Andreas Andersson bodde i Assarebo GID 774.27.69500.
Det står att hans födelseort var Maden u. Hullsjö Assareg. nu u. Backeliden. Vidare finns en notering som följer:
Denne gosse nu mera utan föräldrar har för det mesta vistats inom denna församling men icke varit för någonstädes skrifven ej heller ens uppgifven vid husförhör. Ej adm till den Heliga Nattvarden.
Jag söker vidare om jag kan hitta föräldrarnas dödsnotiser. Enligt vigselnotisen skulle de ju ha varit fd Backsittare av Kakeliden. Det borde finnas dödsnotiser mellan 1832 då Andreas föddes och 1850 då han flyttade från Assarebo där ovanstående notering fanns."
Tyvärr är Gärdhemböckerna både svaga och svårlästa hos Genline. Jag får hoppas att AD Online kommer med bättre läsbarhet framöver.

Han bor 1880 i Lids socken och är dräng på Stora Wälvesta gård. hfl AI:14 sid 1. Han kom från Ludgo 8/11 1877. 1881 flyttar hans husbonde till Öhrsta nr 2 och tar med sig Anders Petter (GID 2168.7.17600). Där dör Anders Petter 17/12 1889. Dödsorsak enligt scb-register (nya GIDx!) var lungsot.

#5 Nu blev jag mer än imponerad! Hur hittade du de uppgifterna så fort??? Skolexempel på en enastående släktforskare :)

Han fanns i folk 1880, men inte om man sökte på namnet och socken av någon knäpp anledning. Men födelseår samt socken och sedan leta gick

Där ser man! Inte helt ovanligt har jag märkt när man söker i 1880.

#4 Är han son till Andreas Andersson och Stina Andersdotter på Kakeliden (GID 774.26.38500)? Det står ju att han aldrig varit skriven någonstans så de kanske luffade omkring, då kan de ju finns i någon närliggande socken.

#1 Vi hade CD:n med i SSGF:s monter vid Släktforskardagarna i Halmstad, där vi även demonstrerade den och tog upp beställningar.

#10 Hur beställer man och när är den färdig????
Jättestort TACK, Chrissan! Och TACK, Helene, för att du fick mig att ställa frågan.
Då har jag lite att titta på nästa gång jag åker till Uppsala eller Arninge.
Då blev Anders Petter också bara 46 år, liksom sin 3 år äldre bror Carl Johan som dog i Katarina, Stockholm 1886. Mellanbrodern, född 1841 och lillebror farfar, född 1867 blev 87 resp. 88 år gamla.
Nu har jag födelse- och dödsuppgifter på hela syskonskaran till farfar, vad glad jag känner mig.
Om ni sitter och har tråkigt och i alla fall tittar runt på olika sidor och träffar på Släkten Hülphers får ni gärna höra av er då jag numera inte kan läsa kyrkoböckerna själv allt är av intresse även om jag råkar ha en del uppgifter
Cheyene hoppas att du snart blir frisk och kan arbeta igen

Några ledtrådar till de du saknar Eric? Var, när och så vidare.

#9 Jo det är nog helt riktigt - du har hittat min farfars farfar! Jag har namnen från tidigare men nu blev det även födelsedata och fler syskon.
Jag undrar varför inte sonen Andreas finns med bland barnen. Hfl sträcker sig ju fram till 1838… Nu skall det letas! Tusen tack för ny ledtråd!
Liten kul grej Farfar borde ju ha hetat Andreasson efter sin far, men det blev ändrat till Andersson mellan två husförhör.

#12 o #15
Proveniens forum när det är som bäst. :)
Tack Erik *kramar om* Hülphers låter extremt intressant :)

Alsterolle
Jag tror att det är modern som finns på högra sidan längst ner på det GID nummer du angav i frågan. Det är inte ovanligt att en Andreas son blir Andersson.
Jodå Cheyenne, jag har en. En flicka född den 2/12 1851 i Stockholm vid namn Gusatava Wilhelmina Rydberg, min mormors mor. Hon återfinnes på 1890 års skivan boende på Långdal i Turinge, men jag hittar inte hennes födelsenotis i Stockholm, det fins bara en flicka i Ytterjärna/Överjärna 1f 1851 med hennes namn, hon står som inflyttad No1 1852 till Ytterrjärna hon är skriven hos Lena Stina Johansdotter från Myresjö Kan du finna henne i Stockholm är jag dig tack skyldig.
Hälsningar Gnidde.

Gnidde
Kan Gustava vara ett fosterbarn?
Tack Tild har inte kollat Finska församlingen
Chrissan & Cheyenne bifogar en PDF fil som jag saknar vidare uppgifter på barnen

Måste tyvärr ut å tjänstens vägnar, men jag återkommer! Nu har vi flera frågor att bita i, se även rubriken Bernhardinas kompis.
#20 Kan vara vet ej. Lena Stina hade ett antal oä barn innan hon gifte sig. Anledningen till ?? är att i Turinges hfl 1890 står hon som född i Järna, men enda barnet som finns i Järna fött 1851 är flickan i Ytterjärna. Har följt henne från YJärna via Grödinge (Wiad) till Solna borttappad. Åter funnen i Södertälje. Sedemera utflyttad till Herrlöt i Turinge. Gift med Johan Olof Olsson. Kan vara Lena Stinas dotter men var fick hon namnet Rydberg ifrån.
Hälsningar Gnidde.

#18 o #20 Intressant då Gustafva Wilhelmina enligt uppifter i Familysearch.com är dotter till en Helena Christina Rydberg (Lena Stina kort).
Vilka födelsefs har kontrollerat? Någon Helena Christina eller Lena Stina Rydberg återfinns inte i registret för Stockholms mantalslängder.

#11 Den är "färdig" såtillvida att innehållet är helt färdigt. Återstår att pressa skivor och trycka omslag. Vet ej på rak arm när detta blir färdigt. Inom SSGF har vi normalt ingen egen beställningsrutin. Förbundet brukar sälja våra alster. Dessutom säljer vi över disk vid de olika tillfällen där vi medverkar. Sannolikt kommer vi att sälja den på Stockholms stadsarkiv under Arkivens dag 10 november.
#24 Har inte heller hittar någon Rydberg. Har gått igenom dom flesta födelseböckerna för Stockholm 1851 men inte hitta henne. Har hittat henne på FMC.COM men har mina funderingar. Månde Lena Stina fött under antaget namn men i vilken församling/barnhus. Tror inte det för dom andra barnen är födda i hennes riktiga namn. I dom olika församlingarna. Det får väl bli en senare nöt att knäcka " Närmare jul kanske". Krya på dig önskas av mig.
Hälsningar Gnidde.

Jag försöker hitta lite uppgifter om släkt-i-släkt-i-släkt. Min anmoders syster gifte sig med en Kihlgren och deras barn emigrerade till Minnesota och där gifte sig två av barnen med personer med efternamnet Stark. Denna släkt kom från stockholm (huddinge bl.annat).
Jag blev intresserad av denna släkt (Stark) för de utvandrade redan 1847 till Wisconsin, sedan flyttade de till MN där ett av barnen blev dödat under indianupproret 1862 (tror jag det var).
Carl Gustaf Stark och hans fru Maria Bernhardina Hafström var emigranterna. Marias far och bror var bödlar i Stockholm i början av 1800-talet. Hennes far var också bildhuggare och brodern var snickarelärling om jag minns uppgifterna från sajten rätt.
CG´s far hette Gustaf Stark och modern ska ha hetat Christina charlotta dahlberg.
Det verkar var en ganska speciell släkt. Även om det inte är direkt släkt till mig är det väldigt intressant.

1860 bor Cg, Maria och familj i Port Washington, Ozaukee, Wisconsin med ett antal barn (gick inte att kopiera) Charles, Marie, Hugo, Herman, Agnes och Tilda. 1870 bor sönerna Hugo och Charles i New Sweden, Nicollet, Minnesota. Hugo var född 29 nov 1845 och dog 20 juli 1935, han var gift med Alice R. Han måste då varit född i Sverige. det finns en Gustaf A Stark som var född 26 maj 1840 och dog 24 juli 1863 i Minnesota, kan det varit han som blev dödad?
1880 bor CG i New Sweden med Hanah (dotter), samt (hennes?) söner Berhard 7, och Herman F. 5. troligen är det sonen Charles Strak som bor i Saint Peterm Nicollet, Minnesota 1880 med fru Mattie och Chas, Harvey och Anna.

Carl G Stark fick land i Wisconsin 1 sept 1848, nära Milwaukee, beteckning som kan hittas på karta:
1
E½SW
4TH PM - 1831 MINNESOTA/WISCONSIN
No
12 N
21 E
1

Jag kom ingen vart med Gustafva Wilhelmina Rydberg igår kväll. :(

Japp, det är rätt folk. Det är samma uppgifter som jag har hittat. Fast Hanah (Chilgren/Kihlgren) är egentligen CG´s son Herman F´s fru alltså CG´s svärdotter.
Och det var Gustaf August som blev dödad runt den tiden. Han var kapten i The Scandinavian Guards.
Hugo f 1845 fick inga barn vad jag har hittat, Maria sophia gifte sig med Måns Chilgren, Hanna´s bror, och sen ska det finnas Agnes f ca 1857, Matilda/Tilda f ca 1854, May f ? och fosterdottern Carolina Augusta Theresia som gifter sig med en Ingersoll. Den sista har jag hittat en del uppgifter om.
Charles Stark hette egentligen Carl Philip och var född 1842. Gustaf, Carl, Hugo och Sofia är alla födda i Stockholm + fosterdottern Augusta, resten är födda i USA.
Det är verkligen färgstarka liv denna familjen har!

Eric
Ser man på! Här sitter jag och letar efter något helt annat i Storkyrkofs i Stockholm och ramlar över en Wilhelmina Charlotta Hülphers, född 22 mars 1776 i Västerås. Från GID 2702.195.66900 och ett antal sidor framåt som berör hennes vigsel med Mårten Reinhold Ekman.
Chrissan eller någon annan kanske kan tyda dokumenten bättre än jag. ;)

Eric
Varför heter Carl Erik Pistol också Hülpher ??
Chrissan hans mor kommer från släkten hans fader är okänd
Cheynne det du hittade låter mycket intressant du kan möjligtvis inte kopiera detta så får jag försöka få hjälp att tyda det.

Eric
Det är intressant att notera att den blivande maken till Wilhelmina, bancokommissarien Mårten Reinhold Ekman, var gift tidigare med Magdalena Sophia Hülphers, bouppteckningsintyg bifogat till lysningen.
Wilhelmina Charlotta Hülphers hade tillstånd att gifta sig av någon Jonas ??ahlroth. Hon var hans styvdotterdotter.

Tack Chrissan! Försökte kopiera in bilderna i mitt bildhanteringsprogram (som jag inte förstår mig på) och programmet varslade om strejk och stängdes ner.

Jag måste iväg snart, men M R Ekman, bankokommissarie bor 1810 i Katarina enl mantalet. De vigdes i Jacob och Johannes 9 juni 1808.

Och Mårten Reinhold Ekmans 1:o gifte med Magdalena Sophia Hülphers skedde i Klara fs den 23 maj 1806.

Wilhelmina Charlotta Hülphers avlider i Klara fs den 28 mars 1817. Dödsorsak Vattusot om jag tyder den suddiga bilden rätt.
Klara, FIA:6, Död,Begravning, 1811 - 1828, 0/0, Bild 54 av 179
GID 2698.14.12300

och maken Mårten reinhold Ekman avlider i Klara den 26 juni 1818, dödsorsak Lungsot.
Klara, FIA:6, Död,Begravning, 1811 - 1828, 0/0, Bild 65 av 179
GID 2698.14.13400
Undrar om de fick några barn eller om Ekman fick barn i stt första gifte med Magdalena Sophia Hülphers??
Stort tack Chrissan och Cheyenne ni är ena riktiga änglar nu fick jag reda på väldigt mycke om dessa som jag inte visste förut.Reinhold fick 3 barn som framgår av bifogade PDF fil

Kul! :)
Du kan också uppdatera din forskning med att dottern Martina Charlotta Ekman föddes i Klara den 15 maj 1815. Märkligt är att det anges i födelsenotisen att hon fick nöddöpas och sedan något som jag inte kan tyda. Hon hade flertalet Hülphers som faddrar.
GID 2698.69.46800
Klara, CIB:7, Dop, 1806 - 1827, 0/0, Bild 98 av 238

Och sonen Daniel Reinhold Ekman avlider i Klara fs den 19 april 1824 av tarmvred.
Klara, FIA:6, Död,Begravning, 1811 - 1828, 0/0, Bild 123 av 179

Det står attt nöddopet konfirmerades, dvs fastställdes. Fru Charlotte Hazelius född Hülphers, jfru Andr Hülphers, Anna Lis. Hülphers var faddrar bland anndra.
Den här strängen handlar om mycket - vad ska den få för bra namn?

Går det att dela upp de olika frågeställningarna och svar under egna trådar? Blir med lättöverskådligt!

Det finns nu, Anders har startat gruppen Släktforskningslaviner. Där kan vi ha olika trådar för olika frågor
#46 Tyvärr går det inte att flytta delar av en sträng - så som man kan på AF.
I så fall får man kopiera ett antal kommentarer och klistra in i ett nytt inlägg…

Eric
Kan vi fortsätta Hülphers som egen rubrik under Släktforskningslaviner??