Hjälp med folkräkningen 1860
Finns det någon därute som har tillgång till folkräkningen 1860?
Jag har inte SVAR själv och jag letar efter en person:
N Hedström, f. 4/4 1832, död 19/10 1870.
Vet ej om det är en man eller kvinna men troligen en man.
Finns det några kandidater på Hedström med ett förnamn som börjar på N, födda 1832 i folkräkningen 1860? 1870 års räkning är väl knappast någon idé att kolla då den väl baseras på uppgifter från den 31/12. Det borde inte vara så många att välja på, tycker jag.
Det vore trevligt att få kandidaterna som uppfyller kriterierna så jag kan forska vidare tills jag hittar den "rätte".

Svennis!
Jag har SVAR, men 1860 är bara delar av Jämtland och ingen Hedström som passar. 1870 finns ytterligare några norrlandslän, men inte heller här träff.
Inte heller sök - alla län - i 1880 ger träff.
Hedtröm låter norrländskt.

Jag visste inte att det fanns folkräkningar redan 1860! Är de utgivna på CD? Hur täckande är den räkningen om man ser på hela Sverige?
Smulan
#0 Har du någon uppfattning om var i landet?

SCB folkräkningen börjar 1860 och sedan görs den vart 10:onde år. Den gjordes över hela landet men kvaliten är lite blandad första gången. Men det är bara att gå in socken för socken. De finns mikrofilmade på svar , men finns inte i deras katalog eller förteckning. Om personen dör i oktober 1870, så finns han ju i SCB 1870 och personen kanske inte ens heter Hedström 1860. SCB-förteckningen gjordes eller skulle göras som avskrifter av församlingens husförhörslängd den 31/12.

1# Tack, Olle! Jag visste att 1860 fanns i SVAR men inte att den var så begränsad.
3# Det gäller Värmland, tror jag. Det här är lite speciellt, saken är så här:
Personens namn, N Hedström, och data finns på ett gravmonument på en liten anspråkslös landsortskyrkogård här i Värmland. Inte ens de riktigt gamla när jag var liten visste vem denne Hedström var. Den storslagna gravstenen passar liksom inte in på denna kyrkogård. En sockel där namn och årtal står och på den en stor lång pelare. Den här typen av gravmonument ser man nästan uteslutande på gamla kyrkogårdar i större städer. Dessutom är det placerat på en plats av kyrkogården där det aldrig har funnits eller finns några andra gravar, alltså helt för sej själv. När jag var liten hörde jag gamla spekulera i att det skulle ha varit en självspilling och därför blev begravd långt ifrån alla övriga, i folkfantasin finns det ju flera förklaringar. Jag misstänker att gravstenen har placerats på sin plats senare än 1870, kanske det inte ens ligger någon begravd där…men personen måste uppenbarligen ha funnits och vem sjutton var det?
Till saken hör också att denne N. Hedström inte finns i död- och begravningsböcker eller husförhörslängderna varken i den aktuella församlingen eller i grannförsamlingarna, det har jag kollat. Min tanke var att via folkräkningen spåra upp kandiaterna mede namnet N Hedström, födda 1832 till församlingar och på så vis se vem som var född den 4/4 och följa den personen fram till 19/10 1870 (dödsdagen) och få reda på vem det var! Den teorin föll ju då direkt eftersom det inte fanns tillgängligt mer än för Jämtland som Olle säger i #1.
#4 Du har rätt, Bjornen, i att han kanske inte alls hette Hedström 31/12 1860, men det finns ju inte mycket annat att gå på än just 1860. Eftersom avskrifterna gäller husförhörslängden den 31/12 kan ju inte personen finnas i SCB 1870 eftersom han dog den 19/10 1870 och SCB-utdragen omfattar bara levande personer den 31/12, de döda finns ju inte med även om de dog två månader innan, däremot borde han finnas i SCB-utdragen för dödböckerna men det blir vääääldigt många församlingar att leta i!
Jag får försöka klura ut hur jag ska fortsätta sökandet efter denne mystiske person.
Tack så länge, dyker någon på en N Hedström, född 4/4 1832 så hojta till omedelbart!
#5 Ja, det låter ju som ett mysterium som bara måste finna sin lösning!

Leta reda på bouppteckningen så bör hans dödsort finnas angiven.

För att kunna leta reda på bouppteckningen måste man väl känna till dödsorten 

Kan det möjligen ha något samband med de svensk-amerikanska bröderna Hedström som lär ligga bakom att metodistkyrkan introducerades i Sverige? Bröderna levde och verkade under 1800-talet. Ingen hette dock "N".

Normalt lämnades bouppteckningen i det härad eller tingslag som egendomen fanns som ofta var det samma som dödsort. Härad eller tingslag omfattar ofta flera församlingar och sedan har dessa sammanslagits till ännu större tingslag. Dessutom finns det på vissa ställen domboksregister.

#8 Ja, det är just det som är kruxet! Jag är inte ens säker på att dödsorten är här i Värmland även om stenen finns på en kyrkogård här. Jag har börjat med SCB-materialet, döda år 1870 och har väl avverkat ca 1/3 av Värmlands socknar, dock utan resultat ännu. Jag fortsätter väl och kör lite systematiskt och ser om det ger något, när jag har avverkat Värmland och trots det inte fått napp får jag väl försöka gå vidare med grannlänen. Kopparbergs län verkar enl. SBF 1890 och 1900 ha förhållandevis många "Hedström".
#10 Jodå, det där känner jag väl till, jag har studerat många gamla bouppteckningar genom åren och även fått en hel del kopierade i folio-format (på den tiden när det inte rådde kopieringsförbud på nästan allt arkivmaterial), så det där med registren känner jag till, skall kolla nästa gång jag kommer in till arkivet om det finns något jag kan ha nytta av i det här fallet.

Men om det finns en gravsten borde det finnas uppgifter i församlingens gravböcker och där kan det stå bostadsort, närmast anhörig och ännu mera information. Ta kontakt med församlingen och hör efter om det står något i gravboken och möjligen finns också kopia på gravrättsbeviset eller att en nyuppteckning har gjorts..

Det kan också finnas uppgifter i kyrkostämmo- eller kyrkorådsprotokoll om eventuell gravskötsel.

Men om vi spekulerar att h*n fick barn så måste ju de veta vem h*n är. Kan man inte sätta in en efterlysning eller ring alla Hedström i närområdet
?

Jag har besökt församlingsexpeditionen i fråga flera gånger och så gamla gravböcker (som 1870) finns inte kvar.
Det fanns en person (högt uppsatt i församlingen) med namnet Hedström under förra delen av 1900-talet som jag försökte knyta till den här "N Hedström", till men efter div. nyligen gjorda efterforskningar på Genline visade det sig att jag var helt fel ute, så nu står jag här:
1) Jag vet ännu inte i dagsläget om "N Hedström" är en man eller en kvinna, troligtvis är det dock en man eftersom det då (1870) var ovanligt att en ensam kvinna fick ett så storslaget minnesmonument efter sig.
2) Den "gravsatte" verkar inte ha varit verksam inom församlingen eftersom han/hon inte finns någonstans i HF eller död/begravningsböckerna för den aktuella tiden.
3) Kanske gravmonumentet är ditflyttat senare i tiden och står där utan att någon t.o.m vilar under det? Enligt personer med kunskap om markens beskaffning just där gravstenen står skall det vara alldeles för grunt för en kistgrav på grund av berg inom en meter under markytan.
Min teori är att "N Hedström" egentligen är jordad någon annanstans men själva gravstenen är flyttad hit senare….
Tiden får väl utvisa hur det var, jag jobbar vidare med det här!

Här kommer ett par nytagna bilder på ovan nämnda gravsten.
Frågorna kvarstår dock; vem var denne N Hedström och varför finns hans gravsten just här? Efter den senaste veckans ytterligare efterforskningar har jag ännu absolut ingenting som knyter denna person till församlingen på vars kyrkogård denna gravsten står.
Mysko!

Vad står det under hans födelsetid, där längst nere i gräset? Jag vet att det är långsökt men jag har hittat en Nils Otto Hedström i Malmö som får sex barn under 1850-1857. Detta hittade jag på www.ddss.nu. Jag vet inte om det kan ge en annan vinkling på det. kan något av barnen flytta dit och han efter på gamla dar och dör och begravs där?
Datum
Barnets namn
Faderns namn
Faderns ort
Moderns namn
Moderns ort
Socken
Anna Hilda Christina
Nils Otto Hedström
N. 481
Anna Beata Möller
Matilda Fredrika
Nils Otto Hedström
N. 647
Anna Beata Möller
Axeline Fredrique Elofine Ottoline
Nils Otto Hedström
N. 647
Anna Beatha Möller
Fritz Otto Torsten
Nils Otto Hedström
N. 490
Anna Beata Möller
Sigrid Elis Sophie
Nils Otto Hedström
N. 481
Anna Beata Möller
Axel Erik
Nils Otto Hedström
N. 472
Anna Beata Möller

#18 Stenen har ju sjunkit djupt på senare år, men längst ner står en hänvisning till en psalm ur Psaltaren, jag har sparkat undan gräset för att se detta, och det är allt som finns.

Nu har jag hittat honom, och det var en han, den luringen!
Sen sist har jag sökt igenom dödböcker för grannsocknarna till Borgvik(S) där stenen finns sedan länge, dock utan resultat. Det fortsatta letandet bestod i att söka i första hand i Värmland lite sporadiskt utan att jag har hittat något.
Av en tillfällighet fick jag ta del av Värmlands kyrkoboksregister på CD-skiva, alltså manuella registreringar som har lagts i en databas där en hel del sockanrs ministeralböcker finns med. Efter en stunds sökande i databasen kommer jag till Bro socken (S) och vem finns registerad som död där 1870-10-19 om inte Nils Hedström, 38 år gammal. I dödboken står han anteckand som arrendator på Hammars säteri i Bro. (se bild). Begravningen ägde rum den 29/10 och ingen anteckning finns om dödsorsak elller att han skulle ha begravts någon annanstans än just i Bro.

På den här bilden från förra seklets början borde stenpelaren finnas där jag har satt dit pilen, men nog är den för låg för att vara identisk med höjden på stenen på bilden i # 16.
Jag tror att gravstenen har kommit dit mycket senare än 1870 och att han inte alls ligger begravd där. Enligt kyrkoförvaltningspersonalen har ingen veterligt gravsatts på den sidan av kyrkan eftersom det är alldeles för grunt för kistgravar på grund av berg.
Vad tror Ni, go´vänner i upptäcktens ögonblick? Det borde vara samma person. Vidare efterforskningar måste givetvis göras på arkivet när höstmörkret faller på.
Synpunkter mottages tacksamt!
Nu ska jag återgå till att trimma häcken i trädgården.

Han föddes enl födelsebok (jag tror det är rätt) 9 april 1832 som son till änkan Maria Larsdotter i Torserud, Borgvik. Men att man förväxlar en 9 och en 4 någonstans på vägen är ju inte ovanligt. Fadern hette Nils Larsson (stämmer med Nilsson) och dog 1831. En mängd syskon finns på GID 468.12.14200.
Lille Nils flyttar till Vreta Kloster (E) 1854

I Vreta arbetar han på Sjögestads gods som lantbrukslärling och tar sig namnet Hedström. Flyttar till ort som börjar på W, men sedan är det en stor plump (GID 411.19.55500)

Till Vånga (E) flyttar han 24 okt 1856.

# 24
Jo, det där har jag kollat upp, det stämmer. Däremot har jag inte kollat upp honom från födelsen i Borgvik och framåt. Bakåt ifrån Bro kikade jag lite på och han flyttade till Bro från Gillberga (S) 1864 och hustrun dyker upp i Bro från Strömstad (O) 1866.
Det ser så här långt ut som det är samma person i alla fall, nu återstår att ta reda på varför hans gravsten står där den står.
Ska köra vidare vid tillfälle, just nu är det så strålande vackert väder, +22 och soligt, alldeles lagom att vara ute och greja i.
Så härligt att du hittade rätt till slut!

Nils Nilsson Hedström flyttar in till Gillberga 11/10 1864 från Borgvik, han ska till Närbyn. Enligt hfl 1865 attest utf att i Strömstad ingå äktenskap. Gården ägs av Nils Persson i Torserud, Borgvik, som jag tror är hans styvfar. 2/6 1866 flyttar de till Hammar, Bro. Kan det inte vara styvfadern och modern som satt upp stenen? Det verkar som de satsade på pojken och så dog han så ung.

Tack chrissan, det där var väl ungefär vad jag också har kommit fram till hittils. Eftersom jag gjorde "upptäckten" i går kväll har jag inte lagt ner så mycket tid på fallet än p.g. a andra saker som tyvärr måste prioriteras (häcktrimning, gräsklippning, m.m.)
Din teori är nog inte helt fel, i så fall har de nog bekostat stenen som ett minnesmärke över sonen, för även om de var välbeställda är det här gravmonumentet alldeles för storslaget för att passa in på denna kyrkogård, och jag tror som sagt fortfarande att han inte ligger begravd där! Någonstans i kyrkans protokoll borde det finnas ett beslut om att godkänna uppsättandet av minnesmärket på kyrkogården. Återstår att se.
Hursomhelst har jag iaf kommit en bra bit på väg även om en del viktiga frågor fortfarande kvarstår, men det är ju det här som är tjusningen med forskning av olika slag, det är inte själva målet som är det roligaste, utan vägen dit!

Så där, nu när höstmörkret börjar falla på kan man ju börja lite smått med arkivbesök igen, vilket jag gjorde i går för första gången efter sommaren.
Jag håller på att samla ytterligare fakta om vår gode vän "N Hedström" och hittade en del, faktiskt. Började med bouppteckningen där det framgick några intressanta saker.
Tog för skojs skull med kameran och plåtade några dokument och resultatet blev över förväntan……

…..men jag var tvungen att avbryta när arkivet stängde för dagen, så jag får ta en dag till att gå igenom en del andra dokument för att få alla pusselbitarna på plats. Sedan kanske det kan bli en liiiiiten mikrohistoria av det här.
Bilderna blev inte så pjåkiga, trots att min gamla kamera är på bara 3.2 pix och bilderna tagna på frihand i vanlig rumsbelysning.
Man kanske skulle överväga att ta upp konkurrensen med Arkiv Digital?

Så han hade familj! Och det var hustrun som ville att han skulle ha engrav i Borgvik. Tydligen är han alltså begravd där.

Visst hade han familj. Men det konstiga är att han begravdes i Bro (enl Bro församlings död-begravningsbok) tio dagar efter sin död, men det kanske möjligen bara var själva jordfästningsakten. I vissa församlingar hade man ju s.k. vintergravar, där man förvarade liken tills det blev vår och tjälen var borta så man kunde begrava dem. Hur det var i det här fallet återstår att se, jag hann inte gå igenom alla kyrkostämmo- och kyrkorådsprotokoll igår men det ska bli!