Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthembygd
Läst 1942 ggr
AndersE
0

Företagshistoria?

Var hittar man sådant?

Jag söker information om några företag i Ängelholm. Sådant som datum då de byter ägare, vilka som suttit i styrelsen, kanske även andra uppgifter.

Kan det finnas något i kommunens arkiv? Har landsarkiven sådant?

Cheyenne
0

Skånes Näringslivsarkiv kanske kan vara något http://www.sn-arkiv.org/

Eller kika under deras länkregister, där finns också mycket matnyttigt.

AndersE
0

#1 Tackar. De hade inte arkiv för mina Ängelholms-företag, men för att annat med anknytning till sambons släkt!

Velikij
0
AndersE
0

#3 Det verkade inte riktigt så, men jag ska skicka en förfrågan.

Jag har också skickat en fråga till kommunens arkivföreståndare.

Velikij
0

Hoppsan, såg försent att Cheyenne redan hade föreslagit samma sak, jag trodde inte att det var samma arkiv.

gurin
0

Bolagsverket är den myndighet jag skulle kontakta för att se hur man kommer åt gamla företagsfakta.

mvh/gurin som också är intresserad av svaret.

AndersE
0

#6 Mail skickat!

AndersE
0

Bolagsverket svarade så här:

"Om det gäller aktiebolag så kanske vi kan hitta det. Ev kan handlingarna finnas hos Riksarkivet också det beror på när det avslutades."

Jag har skickat ett svarsmail med fler uppgifter, så får vi se…

gurin
0

Bra förr var det PRV som hade hand om aktiebolagsregistret. Vad som hände efter det att Bolagsverket tog över är intressant. Alla handlingar kring AB:n är offentliga, Bolagsordningar, bokslut och årsredovisningar. Av dem bör det framgå hur bolagen gick och vilka som satt i styrelsen.

De borde nämna hur gamla uppgifter de har och när de i så fall lämnas över till Riksarkivet.

Hoppas att du har tur.

mvh/gurin

AndersE
0

Jag har fått svar från kommunens arkiv. De hade en tidningsklipps-samling som kan vara av intresse, men inte några direkta företagsarkiv.

AndersE
0

Bolagsverket har hört av sig och undrat vilka uppgifter jag söker…

Cheyenne
0

Spännande Cool

AndersE
0

Svar från landsarkivet i Lund säger att man förvarar handelsregister som förts vid Länsstyrelserna. Där ingår enskilda firmor och handelsbolag, inte aktiebolag - dessa finns hos Bolagsverket.

De uppgifter landsarkivet har är endast uppgift om vem som ämnar starta och registrera firma, när och var. Jag fick också en liten broschyr om hur man hittar i dessa handelsregister.

De företag jag nu intresserar mig för är AB, så jag får hoppas på Bolagsverket…

AndersE
0

Jag har fått svar från bolagsverket att de saknar information om det ena företaget - ett tegelbruk som fanns ca 1860-1955 - och för det företaget har jag nu sänt en förfrågan till Riksarkivet.

För det andra företaget - Spannmål och Trä, som fanns 1926-1982 under olika namn, säger man att man har beställt handlingar från ett annat arkiv, så där bör jag kunna få något relativt snart.

gurin
0

Trevligt med lite napp. Även jag tror att jag frammöver skall försöka beställa handlingar från Bolagsverket.

Måste dock kolla vilka företagsnamn de aktuella företaget verkligen haft.

mvh/gurin

HansJacob
0

Prova NST tidningsarkiv (Nordvästra Skånes Tidningar, Ängelholmsdelen)

Tidigare hade ängelholmskontoret ett arkiv med alla gamla tidningar/. Var på studiebesök där som barn tidigt 70-tal.

Visserligen är det ett stort jobb men var jag mins fanns en hel del sådan notiser.

MvH

Hans Jacobsson

AndersE
0

Idag fick jag ett telefonsamtal från Bolagsverket. Det verkar som om man funnit precis de uppgifter jag efterlyst. Man tar tydligen inte betalt för sitt arbete, utan endast för papperskopiering - 3:- kopian. Så för en femtiolapp hoppas jag att kunna läsa intressanta papper i början av nästa vecka!

#16 Jag har varit i kontakt med kommunen som har ett större tidningsarkiv. Ska försöka göra ett besök där.

Dessutom ska tydligen Lunds Universitetsbibliotek ha en stor samling tidningar mikrofilmade. Länk!

chrissan
0

Ja, alla universitetsbibliotek har en stor mängd gamla tidningar på mikrofilm. Bra att veta!

vanessa
0

Vilka dektektiver ni är här. Spännande. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

AndersE
0

Idag fick jag kuvertet från Bolagsverket. Det innehöll ganska precis de uppgifter jag frågat efter. Jag kan se vilka som stiftade bolaget, var med i styrelsen och ägde aktier vid starten. Där finns en del intressanta namn.

Där fanns också stämmoprotokoll från den tid då min farfars sålde sin del i företaget. Jag har alltså fått mycket värdefull information för bara 53 kronor!

gurin
0

Så trevligt!

mvh/gurin

AndersE
0

Däremot har jag inte fått svar från riksarkivet. Jag skickade ett mail för precis en vecka sedan och har inte hört något. Är det någon som vet vilka svarstider man ska räkna med där?

gurin
0

Jag har alltid haft lite svårt för riksarkivet. Kommer inget svar innom "rimlig" tid så rekommenderar jag att ringa.

mvh/gurin

AndersE
0

#23 Tack, jag får nog prova det.

AndersE
0

Ringt - och fått besked om att de troligen skickar kopior i början av nästa vecka. Spännande!

jesaen
0

Hej!

Vill bara tipsa om att SVAR har en bra sökfunktion som heter: aktiebolagsdatabasen.  Där kan man söka efter olika aktiebolag som fanns: 

Handbok för affärsvärlden utgiven år
1906 (avser perioden 1901-1905).
1912 (avser perioden 1907-1911).
1920 (avser perioden 1915-1919).
1935 (avser perioden 1930-1934).

AndersE
0

#26 Tack för påminnelsen! Jag hade tittat där tidigare, men vid förnyat besök fann jag faktiskt lite ny information.

AndersE
0

Idag fick jag 21 kopierade A4 från Riksarkivet - kostnad 104:- inkl porto.

Det kommer tydligen från Patent- och Registreringsverket - Bolagsbyrån - Aktiebolagsregistret och verkar innehålla i huvudsak förteckningar över styrelsemedlemmar mellan 1898 och 1958. Jag tror jag kommer att hitta precis den information jag har sökt!

Och så har jag lärt mig lite om var man kan få denna typ av information…