Etnobotanik. etnobiologi
Lärde män och kloka gummor.
I lördagens NWT /Nya WermlandsTidningen uppmärksammades att Kerstin Lindqvist fått Dalslands Litteraturpris för 2007.
Hennes bok heter "Nyttans växter" och innehåller förutom en mängd insamlade fakta illustrationer och foto av Kerstin.
Eftersom vi bodde i Dals-Rostock ett antal år på 70-talet vill jag gärna puffa för boken, för "Rektor Henriksson" och Brunnsorten.
En hel del information finns här http://www.rostock.se/
Det låter som en bok man skulle vilja ha i bokhyllan!

Den är jättefin. Kerstin Ljungqvist är klasskamrat med min storebror och en av de vänner som jag brukar försöka se när jag är i Rostock. Boken är omfångsrik och inte dyr med tanke på vad man får för pengarna. http://ortagarden.rostock.se/nyboktext.htm lite mer om boken och var man beställer den priset 485:- + porto.

Vad ska man ha som signatur tro?

Leja!
Som värmlänningarna säger "väla ä bra litta". Jag vet inte närmare om Kerstins bakgrund - om hon är "inföding" - fanns där när vi bodde på Karolinervägen.

Inföding blir man väl inte om man inte bott minst tre generationer. Men på 70-talet gick vi i skolan, först i Gunnarsnäs, som lades ner 1970 och därefter i Rostock. Sen högstadiet i Mellerud. Slutet av 70-talet var det gymnasium i Vännersborg. Så både Kerstin och jag har väl bott i Rostock sen mitten av 60-talet. Hennes mamma var lärarinna i skolan, lågstadiet och den bästa lärare jag haft. Kerstin flyttade hem när hon gifte sig. Jag flyttade till Uppsala för att plugga.
Så nog har vi bott i Rostock samtidigt, men vi tillhör väl inte riktigt samma generation?

Leja!
Nej jag är av den föregående generationen. En sådan där 40-talist.
Ett av våra två barn - Annika, född 1969 - gick i Rostocks skola. Först med fröken Egnell och i mellanstadiet hade hon som lärare Sune Regeskog.
Sune och jag gick i realskolan i Vänersborg samtidigt. Min student tog jag i Trollhättan på "Teknis". Jag räknar mig som Vänersborgare. Född och uppvuxen där och en av pappas rötter - Linnert, min farmors morfars farfars morfar, föddes ca 1670 i Vänersborg!
Vi minns med glädje vår tid i Rostock - underbart för hela familjen att tillbringa några år "på landet". Vi kom f.ö. från Göteborg och efter åren i Dalsland har vi slutligen? landat i Karlstad där bägge barnen med respektive familjer finns!

Regeskogs dotter var min lekkamrat. Hon var något år yngre.
Jag har själv inte rötter i Dalsland, men min morfarsfar, upptäckte jag till släktens förvåning, kom ifrån Vännersborg. Född där 1845 och släkten där verkar vara från trakten just utanför staden. Min morbror bor idag i Vännersborgskommun, där han och min morfar köpte gård i slutet av 50-talet. Vi misstänker att morfar hade sina aningar om att hans far kom därifrån, men han ville inte tala om honom. Antagligen visste han inte så mycket då hans far dog när han var 4 år. Så i det Vännersborg jag tog studenten i var samma stad som min morfarsfar föddes i, utan att jag visste om det. Märklig känsla. Han hette Gustaf Adolf Lindgren Kersell. Han använde sin fars efternamn Kersell först, men böt senare till sin mors namn Lindgren, vilket var det namn min morfar kände till. Varför han bytte vet vi inte. Lite släkthistoria.
Rostock är en underbar plats, vacker och trevlig att växa upp i. Väl värt ett besök, att det var en hälsobrunn ger väl även att det skulle vara hälsosamt och sen fanns sanatoriet där för den bra luftens skull.

Ett lyssnartips apropå denna tråd:
Naturmorgon sändes i dag 28/7 från Dals-Rostock.
Kerstin Ljungqvist berättar om olika växter och om Örtagården.
Du kan lyssna på programmet här ("senaste sändningen" längst upp till höger).
Fin berättelse. Får en att tänka efter på sin skolgång. Må försöka skriv ner vad man kommer ihåg!
Hälsningar Gnidde.