Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthistoria
Läst 2394 ggr
svenne
0

Hollandia

När jag var liten berättades det för mej att en avlägsen släkting, Helmer Åsman,  som reste jorden runt som sjöman, omkom när det sista fartyget han arbetade på förliste. De äldre släktingarna mindes att det var år 1940 men ingen visste namnet på fartyget. Det hela föll väl i glömska men för några år sedan när jag satt och bläddrade i gamla kort hittade jag ett på en man i 40-50-årsåldern som står på kommandobryggan på ett ganska stort fartyg och på baksidan av kortet stod det: "Helmer ombord på S/S Australic".

Min nyfikenhet väcktes givetvis och jag började leta efter fartygsförlisningar omkring år 1940. Kunde "Australic" ge någon ledtråd? Efter lite efterforskningar kunde jag snart konstatera att Australic skrotades på Lindholmen i Göteborg redan 1934 så det fartyget var det inte. Sökte då helt förutsättningslöst på nätet efter
Åsman + 1940 och då blev det napp, hittade en sida som detta fanns återgivet på, nämligen den 13 oktober 1940 förliste S/S Hollandia och "H E Åsman" (Helmer Emanuel Åsman) finns med i besättningslistan!

Tyvärr finns inte den hemsidan kvar på nätet så jag kan inte länka men som tur var sparade jag ner alltihop i burken så här får Ni läsa om S/S Hollandias förlisning.

AndersE
0

Vilken tur du hade! Och så klokt att spara ner det hela istället för bara en länk.

Efter olyckor till sjöss finns nog nästan alltid en omfattande dokumentation, efter redovisningar, förhör osv.

Jag har själv en olycka till sjöss jag ska jobba med någon gång. Min sambos morfar var med om en torpedering, och jag har redan en hel del material, men skulle behöva mer om rederiet och officiella dokument om sänkningen.

Solveig
0

ja, spara inte ner länken till sidan, det har jag gjort en gång för mycket. En sida fanns chachad och en lyckades jag hitta i archive, men en annan med för mig intressanta bilder har jag inte lyckats hitta. Nu skriver jag ut eller kopierar istället.

Alsterolle
0

Svenne - har du kollat "Wayback machine" om du sparat den gamla WEB-adressen.

svenne
0

Tack Olle - men jag har inte web-adressen kvar, men jag minns att sidans skapare Göran Nilsson, hade mycket om dykning efter vrak m.m på sidan men som sagt, nu hittar jag den inte och det spelar väl mindre roll nu, jag har ju berättelsen kvar.

christerm
0

Görans Dykhörna lever fortfarande.

AndersE
0

#5 Och där finns Hollandia också!

svenne
0

Javisst, sidan har tydligen återuppstått!