Annons:
Etiketthemsida
Läst 3488 ggr
AndersE
8/30/07, 11:14 PM

Slarv på hemsidan

Jag har ju en hemsida där jag låtit Disgen göra sidor som jag lagt ut.

Mitt material håller högst blandad kvalitet. Från mina första försök där jag glatt skrev in allt jag hittade, till det senare, där jag vill tro att jag anammat lite mer av källkritik, och även försöker anteckna mina källor.

Mna kan med goda skäl ifrågasätta om det är rätt och bra att ha "slarvig släktforskning" liggande ute på en hemsida.

Idag fick jag i alla fall ett bevis på att det har sina fördelar. En man hade hittat felaktiga uppgifter på min sida. Jga har kommit i kontakt med honom och fått nya intressanta uppgifter.

Det hade ju aldrig hänt om jag låtit mitt slarv stanna i datorn…

Flört

Annons:
[SvenA]
8/31/07, 8:03 PM
#1

Med andra ord så kan det löna sig att vara slarvig

Kan nu även medela att jag i dag har fått mitt förstoringsprogram till datorn så nu kan jag läsa era inlägg utan förstoringsglas för första gången på 4 månader

chrissan
8/31/07, 8:06 PM
#2

Grattis Eric, då får vi se mycket av dig på Proveniens i framtiden! Hoppas det funkar bra med förstoringsprogrammet.

AndersE
8/31/07, 8:29 PM
#3

#1 Så roligt. Då hoppas jag också att det ska fungera så bra att vi får se mycket Eric framöver!

[SvenA]
8/31/07, 10:28 PM
#4

Tack för de värmande orden Anders & Chrissan skall försöka leva upp till förväntningarna.

indigenatus
9/1/07, 12:53 PM
#5

Jag råkade ut för precis samma sak som Anders under den här veckan, en avlägset besläktad person ifrågasatte uppgifter på min hemsida och jag fick anledning att kontrollera dem igen.

Det visade sig vara ett slarvfel uppkommet under den tid då man skrev in alla uppgifter för hand på en tryckt antavla, när sedan dataåldern gjorde sitt intrång var det väldigt bråttom att mata in uppgifterna så fort som möjligt (ytterligare en felkälla) för att kunna ägna sig åt det roliga (forskningen) igen, kombinerat med ett rent läsfel av ett patronymikon fick detta följder som jag inte kan stå för idag, men som verkade vettiga i början av 80-talet.

Vi strävar nog alla efter att presentera korrekta uppgifter, men ingen är ofelbar, det finns inga osänkbara skepp. När man inte har på fötterna, är det bra om man även klargör det resonemang man fört med sig själv och lägger fram de ev. hypoteser man bygger ett släktskap på, ofta är det nog där vi brister (iaf jag).

Hur som helst, jag fick en rättelse på min antavla som jag är glad för, och som dessutom inspirerade mig att fördjupa forskningen på den sidan.

Upp till toppen
Annons: