Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: övrigt
Läst 1903 ggr
Gnidde
0

Räkna om från Sk:bco till kr

Kan någon hjälpa mig? att räkna om från Sk:bco till dagens valuta. Ex hur mycket är en Sk:bco värd i dag.

Hälsningar Gnidde.

AndersE
0

Jag tror att det inte är så enkelt. Man måste nog veta årtalet.

Myntverket har en sida där man kan räkna om kronans värde, men jag tror att om man tittar i texten kan man även få en aning om skilling banco och annat.

Länk

chrissan
0

Det ska finnas en bok där det står, just nu har jag inte titeln men ska leta. Men problemet med omräkningar är att man ofta kommer fram till ganska låga siffror - man måste också ta hänsyn till vad saker och ting kostade då och hur lönerna såg ut för att få en rättvis jämförelse.

svenne
0

Kallades inte en tjugofemöring för "tolvskilling" förr? I så fall var ju en skilling banco drygt 2 öre. Hur mycket 2 öre motsvarar idag vet jag inte, det beror nog som sagt på årtalet, jag hittar ingen omräkningstabell, men kronor och ören ersatte väl riksdaler och skilling någon gång 1860-70?Fundersam

Ingegerd
0

När jag i ett inlägg på Anbytarforum hittade länken till Myntverkets sida där man kan räkna om penningvärdet, kollade jag vad det bidrag fosterhemmet som min mor växte upp i fick per kvartal skulle vara värt idag. Jag blev mycket överraskad. Som mest fick min mors fosterhem 35 kronor per kvartal år 1909 och några år framåt. Det har jag sett i en liten bok från Stockholms Barnhus, som följde fosterbarnet. Omräknat till dagens penningvärde blev det drygt 1.500 kronor.

AndersE
0

#4 Jo,  det är säkert som chrissan säger - man måste ta hänsyn till andra faktorer för att förstå värdet. Det finns en annan "värdesomvandlare" på scb:s sida. Men även där tycker jag ofta värdet känns för lågt.

leja
0

Det som man ofta inte tänker på är att man hade inte mycket kontanter. Så på det sättet var kontanter mer värdefulla än det verkliga värdet av pengarna. Dessutom kostade saker olika. Det generella värdet var eventuellt motsvarande 1.500 idag, men man kunde handla mat till en hel familj för ett par kronor. En kappa och hatt kostade ca. 3.50:- Så vad var pengarna igentilgen värda för en familj?

Svårt att säga utan att jämnföra vad man fick för pengarna. En familj kunde försörja många barn, så ett fosterbarn innebar inte en större kostnad, men kontanterna var ett extra tillskott? Mer värda som kontanter än vad vi skulle tro.? Spekulation från min sida.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

chrissan
0

Jo, det stämmer nog. Min far berättade att efter 1a världskriget så var hans föräldrar  som var småbrukare inte undernärda eftersom man hade mat från det man odlade och födde upp. Däremot saknades kontanter helt, man kunde inte köpa något egentligen. Så småbrukare måste ofta ta påhugg för att få kontanta medel, eller hustrun sålde smör t ex.

AndersE
0

Intressant tanke, som det säkert ligger mycket i. Idag måste vi få pengar för att överleva, tidigare klarade man överlevnaden mer direkt med sitt arbete - kontanterna användes till det "extra".

AndersE
0

Jag kan se något av detta i min farfars fars liv. Trots att han hade stort företag - tegelbruk - så fanns det ändå på tegelbruket häst, kor och gäss. Jag tror att han ville veta att de grundbehoven - transport, mjölk och kött alltid skulle kunna tillgodoses.