Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 1345 ggr
christerm
0

AMF-film

FÖRENINGEN ARMÉ- MARIN- OCH FLYGFILM

Har vi haft denna sajt uppe till diskussion någon gång?

Om inte, så kan jag rekommendera att söka i databasen, kanske er hembygd råkar finnas med på en filmsnutt.

Själv sökte jag på Björka och fann en 11 min lång film om F 8 deltagande i Flygvapenövningen i Skåne 1946. Bl a ska det finnas ett antal landskapsbilder och flygbilder på filmen. Tänk om vårt hus finns med på filmen, jag som så gärna vill se hur det såg ut tidigare.

Har någon erfarenhet av att beställa film från dem?

AndersE
0

Oj, vad kul! Där fanns ju massvis med "vill ha". Hittade direkt en film om Skånemanöver 1923:

"Konung Gustaf V och kronprins Gustaf Adolf stiger av ett tåg, hälsar på civila och officerare, herre i frack håller tal för kungen med lappen gömd i den höga hatten, konungen inspekterar hederskompani, stiger upp i bil och åker, gatan kantad av åskådare, karta över manöverområdet med Hallandsåsen, …"

Jag vet att farfars far fanns med på järnvägsstationen. Kanske är han med på filmen?

Jag har inte provat att beställa innan, men lär göra det!

AndersE
0

"Med IACE till USA. Flygvapnet. Flygpojkar på resa till USA 25-31 januari 1979. Av turistbildskaraktär. Washington: Pentagon, Air Space Museum, The Mall, Vita Huset, Arlingtonkyrkogården, Lincoln Memorial. Pennsylvania: Flygbas, Pittsburg, baseball, Williamsport flygfält, subjektiva flygbilder, Philadelphia, Liberty Bell. Florida: Bad i pool, delfinarium, Disneyland, Kennedy Space Center."

Ganska säkert felangivet år och datum. Det var sommaren 1978 - och jag var med!   :-)

Redigerat: Om ni söker på "Med IACE till USA" och klickar på filmremsan, så skymtar undertecknad förbi några gånger…  ;-)

AndersE
0

Hittar någon om man får dem på VHS eller DVD?

AndersE
0

Det var dyrt!!!

Sju minuter s/v stumfilm 600:- + frakt!

AndersE
0

Jag ser att priserna gäller en licens för "institutionell visning". Jag har skickat ett mail till AMF där jag frågar om släktforskare/motsvarande kan få köpa film med en annan typ av licens och till ett annat pris.

Återkommer med ev svar…

christerm
0

Bra Anders, annars är alternativet att hyra filmen en vecka.

AndersE
0

#6 Jo, men det var inte särskilt billigt det heller.

Jag som har jobbat åt försvaret i många år hittade massvis med nostalgitrippar…!   :-)

Det är ju mycket stor variation på de filmer som finns - alltifrån korta gamla snuttar utan färg och ljud, via ganska enkla, nästan amatörmässiga lokalt producerade filmer till välproducerade långfilmer. Ett enhetspris verkar lite märkligt…

AndersE
0

Svar från AMF-film¨:

"Hej Anders,  

Tack för de positiva orden om hemsidan.

Köppriser:
300:- för visningsrätt hemvideo + frakt
600:- för visningsrätt institution (där förening ingår) + frakt
Hyrpriset är 150:- per vecka oberoende av ovanstående visningsrätter. + frakt t o r.

Nu är det inte så att alla de tusentals filmerna och rörliga bildsamlingarna finns överförda till DVD i 10 ex per titel så att de bara är att hämta från hyllan och utförsäljas till 49.90 st. Endast ca 2-3% finns på DVD. Resten finns på 16mm film och äldre videoformat varför de, vid beställnings inkommande, hämtas upp från arkivet för att kopieras över på DVD. Priserna är alltså till stor del arbets-/expeditionskostnad.

Men om det bara gäller ett enstaka filminköp, Skånemanövern 1923 t ex, och denna film inte innehåller bilder på din farfars far och filmen därför är helt ointressant för din del så går det bra att skicka tillbaka den och bara betala hyra.

Med vänliga hälsningar, Roland"

AndersE
0

Nu har jag gjort en beställning av filmen jag nämner i #1. Återkommer när jag fått den.

AndersE
0

Om man klickar på länken "erbjudanden" så finns en del som kan vara av intresse.

• En bok + DVD (78 min) om Försvarsmaktens internationella insatser för 250:-
  • En DVD på 39 min om en "modern beredskapsresa", dvs 2006 åkte en tidsenligt (andra värlsdskriget) klädd pluton med lika tidsenligt tåg från Stockholm till Krylbo
  • En bok + DVD om kustförsvaret, med tre filmer - totalt dryga två timmar - och 40 min marschmusik, totalt 265:-
AndersE
0

Idag fick jag min film. Jag hade en förhoppning om att kameran skulle svepa över farfars far, men den stannade strax innan. Jag har ett antal stillbilder från samma tillfälle.

Det är ju ändå en charmig film, men att betala 321:- för sju minuter stumfilm är lite för dyrt. Ska jag beställa mer vill det nog till att det är något jag säkert vet kan ha ett stort värde.

christerm
0

Synd att du inte fick se din farfars far på filmen. Och visst kan det väl kännas dyrt att, som privatperson, betala 321:- .

Men egentligen är det inte mycket pengar för de alla arbetsmoment som görs, från att man tar emot din beställning till dess att du har det i din brevlåda. Dessutom har ju staten också tagit sina 25% i beloppet.

Eftersom jag intresserar mig för byggnadshistoria och kulturgeografi har jag en annan referens när det gäller prisbild. Nordiska museet, Kulturen i Lund, Folklivsarkivet, alla har de vett att ta betalt och i det sammanhanget framstår 321:- som billigt :-)

AndersE
0

#12 Javisst har du rätt! Tänker man på det arbete som läggs ner (se #8) är det ju t.o.m. billigt.

(Vilket inte hindrar att man får fundera vilket värde det har för en, att få hem filmen…)

christerm
0

Ja, bäst vore om man på något sätt hade fått förhandsgranska filmen och se om den innhöll det som var av värde för en.

AndersE
0

#14 Jo, lite av den möjligheten har man ju i och med att man kan skicka tillbaka och betala hyra…

Men det känns ju inte så lockande för mig att sända åter och betala 150:- + dubbel frakt. Då behåller jag mycket hellre!  ;-)

Men jag tror man får acceptera att bara möjligheten att överhuvud taget kunna få tillgång till denna skatt är så fantastisk att man nog får köpa att det kostar en del…

Skulle man verkligen hitta en film där en ana, eller en gammal släktgård finns med så är det ju värt mycket mer än 300:-…