Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1228 ggr
AndersE
0

Gratis släktforskarkurs!

Rötters förstasida hittade jag denna information:

Kostnadsfri kurs i släktforskning

Intresserad av släktforskning? Då kan du gå på kurs på Riksarkivet i Arninge - och det är dessutom gratis!

Kursen ges på Riksarkivet i Arninge måndagar kl 17 - 19 med start 8 oktober och slutdatum den 3 december 2007. En extra dag, torsdagen 15 november, kommer undervisningen att ske kl 16 - 19.00.

[Anmälan](mailto:peo.andersson@riksarkivet.ra.se?subject=Anmälan - släktforskarkurs) är bindande och ska vara  Riksarkivet i Arninge senast tillhanda den 1 oktober 2007. Antalet deltagare är begränsat till max 20 stycken. Välkomna att ringa 08-630 15 01 för mer information och för anmälan!

Tord
0

Riksarkivet i Arninge har dalande besökssiffror, vilket är synd. Tidigare var det ofta kö till läsapparaterna, men det är ett minne blott. Man har t o m tagit bort läsapparater för att ersätta dem med datorer. Det mesta som finns på mikrokort finns ju även tillgängligt hos Genline och SVAR. Dock finns inte allt i digital form, Arninge har mycket som bara finns just där, både i pappersform och på mikrokort. En gratis släktforskarkurs kanske kan få folk att hitta till Arninge. Visserligen en aning långt bort, men för bilburna är det inget problem. Gott om gratis parkeringsplatser. Så, ni som kan, åk till Arninge!

Alsterolle
0

Tja - "en aning långt bort" = 327,8 km.

Cheyenne
0

Första året jag släktforskade satt jag varje måndag kväll, och ibland lördagar ute i Arninge. Jag älskade stället och saknar det. Tyst och rofullt som på ett bibliotek med vänlig personal. Inte så mycket prat släktforskare imellan men ibland var det någon försynt farbror, vid läsapparaten brevid, som frågade vad man forskade på och ibland kunde man lika försynt fråga tillbaka om läshjälp. Omöjliga kråkfötter blev plötsligt klara och tydliga :)

*saknar*