Blågult i Amerika
År 1938 talade President Roosevelt vid firandet av 300-årsminnet av den svenska etableringen i Delaware. I talet, som finns bevarat såväl på film som i skrift, påpekade Presidenten att han själv var svenskättling, något som senare ifrågasatts. (Roosevelt vänder sig f.ö. i talet till "Prince Berchel", som han kallar honom, och tackar för en hälsning från farfar kungen.)

Märkligt vad ett inlägg kan föra en in på nya tankebanor och äventyr.
I filmen du länkar till, dyker det alldeles i början upp stäven på en jagare. ID-numret på den är 384.
Googlade vidare på USS 384 och fann mer information om denna båt - USS Dunlap. Byggd 1936 och såld till skrotning 1947. Däremellan deltog den i ett antal insatser i Stilla Havet under WWII. På sidan nämns också att den var med som eskortfartyg i juni 1938, när MS Kungsholm anlöpte Philadelphia, Pensylvania med prins Bertil ombord.
Det är det som är så stimulerande med Proveniens, med medspelare som kan springa på luckor som egentligen inte finns och fånga upp en passning som var ett slumpskott… ;-)
En minigåta i sammanhanget: det står i de flesta källor något om att USS Dunlap eskorterade Kungsholm som "was carrying the Crown Prince of Sweden", och Roosevelt säger i sitt tal att "It is a matter of keen sorrow and regret to me that His Royal Highness the Crown Prince is unable to be at this historic spot today". Louise Montbatten finns ju med på bilderna från Delaware, så det verkar som dåvarande kprinsen drabbats av något akut. Vem hittar sjukintyget?
Apropå Amerika så fanns det ju en svensk emigration även till Sydamerika - något som kanske Roolaid märkt av på plats? Det lär ha varit bortåt tio tusen svenskar som gav sig av för att försöka försörja sig i Sydamerika i slutet av 1800-talet.
I den argentinska staden Oberon finns det en liten svenskspråkig koloni på något hundratal individer. Läste i Västerviks-Tidningen den dråpliga historien om hur en svensk journalist besökte skolan Carlos Linneo och förgäves sökte någon som kunde prata engelska. Till slut var det en elev som på knagglig engelska frågade vad han ville, och när han förstått frågan eskorterade svensken till skolans kontor. Där fanns Julio Pettersen som heller inte kunde engelska. Svenska gick däremot bra.
Mer om Lucia Holmgren, Julio Pettersen och Leonardo Andersson kan man läsa här.
#3 Intressant!
Det finns mer att läsa om Lucia på nätet. Hennes farmor var från Gävle, och trots att Lucias mamma härstammar från Brasilien så gillar hon att vårda farmors mattraditioner, som köttbullar, rårörda lingon och Jansons frestelse. Fast det är väl inte så gott om lingonställen i Argentina?

Vad gäller var kronprins Gustaf Adolf var, när Roosevelt höll tal, så var han sjuk på något vis, möjligen blindtarmen och kunde inte medverka vid jubileet. Han låg kvar på båten de färdats med, tydligen Kungsholm.
President Roosevelts "svenska härstamning" vill jag också minnas var att han härstammade från en person från Reval (Tallinn), men jag är i Halmstad utan mina böcker,så jag får återkomma en annan dag.

Ja, kronprins Gustaf Adolf blev hastigt sjuk vilket texten till bifogade bild bekräftar. Den är ur boken "Vår kungafamilj, ett fotoalbum" av Sigyn Reimers (1968). Delaware-jubiléet blev ett riktigt ståhej med en massa PR, mest från svensk sida.
Karl-Gerhard skrev 1938 en kuplett, "Jag är ett bedårande barn av min tid" i vilken andra versen handlar om prins Bertils medverkan i Delaware-jubiléet:
"Vi hyllade prins Bertil när han spela´pappas roll som talare och därtill på utländskt tungomål. Varenda svensk förvånades och pressen slog alarm -Tänk en av våra kronprinssöner äger charm! Han är ett bedårande barn av sin tid sa Edström som stod hela tiden bredvid. Den nye prince charming han smila´ som försvar för kolonien Delaware och för det lilla som är kvar. Vår amerikanska sa "nice och indeed" han är ett bedårnade barn av sin tid, hans engelska uttal det var så very well, så på gossen satt de´en doktorshatt, trettioåtta års modell.
Diskofil som jag är har jag givetvis originalskivan med Karl-Gerhard från 1938 som jag har letat fram och lyssnat på och skrivit av andra versen.
#6 och #7, det var intressanta upplysningar!
Karl-Gerhards kuplett har man ju hört åtskilliga gånger, men jag hade då inte en tanke på sambandet med jubiléet - ändå sjunger han ju om Delaware!
"Edström", kan det ha varit ASEA-chefen (m.m.), som var med och införde den elektriska spårvägen i Sverige? Så här i VM-tider kan man ju i så fall även uppmärksamma att han på sin tid var ordförande i Internationella Friidrottsförbundet (och som aktiv hade det skandinaviska rekordet i den udda löpdistansen 150 meter). Eftersom Edström till allt annat tydligen även var ordförande i Sverige-Amerika Stiftelsen (inte min särskrivning!) är det väl i den rollen som han medverkade här.

#9 Vilken bild - och utan hjälp av Photoshop!!! ;-)
#10 Svenne, om Du går till första inlägget i den här tråden och trycker på länken "Delaware" så hittar Du några fler jubileumskort.

Bilden är mycket bra bra i sej, jag har aldrig använt Photoshop, kör med Microsoft Picture it!, det räcker alldeles tillräckligt bra för mina behov.
Min gamla flatbäddsscanner fyller tio år i år, jag har länge tänkt att köpa en ny, men så länge den fungerar så får den väl hänga med…..
Jag har samlat vykort med emigrantanknytning och motiv med atlantångare och emigrantfartyg m.m. i ganska många år, så det finns en del i byrålådan.
Har även gjort en skrift om emigrantrelaterade vykort.

Intressant tråd - här blottas det oceaner av kunskap och intresse. Håller med Velikij "det är det som är så stimulerande med Proveniens"