Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthembygd
Läst 2438 ggr
zachs
0

Begravningssätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade på många ställen i dödboken för Ransbergs församling i Skaraborgs län att det står: Kastades mull på N:Ns dödfödda flickebarn. Som exempel. Någon annan som stött på det? Jag har inte gjort det förut. Var det som en enklare form av begravning eller? Var begravdes barnet?

chrissan
0

Ur Nordisk familjebok, 1800-talsupplagan.Notera de stackars oäkta som mördas och sedan inte har rätt till en kristlig begravning:

Dödfödda barn, nyfödda barn som dö odöpta,
personer som aflidit genom omåttligt förtärande
af starka drycker, lifstidsfångar som dö
i fängelset och afrättade förbrytare samt
sjelfspillingar (då domstol så bestämmer)
skola enligt svensk lag "begrafvas i stillhet",
d. v. s. utan procession eller andra verldsliga
högtidligheter-, den presterliga handlingen
dervid inskränkes till likets jordfästning
samt uppläsandet af Fader vår och Herrens
välsignelse. Barn, som födas utom äktenskapet
och mördas, äfvensom bannlysta, hvilka dö i sin
obotfärdighet, skola läggas i jorden utan något
slags kyrklig handling; de förra skola begrafvas
afsides på kyrkogården, men de senares lik få
icke ligga i vigd jord.

Avskaffades 1910. Kallas också begravning i stillhet, vilket man kan se ibland i kyrkboken. Alltså ingen ceremoni i kyrkan utan bara mullkastning vid graven.

zachs
0

Tack, chrissan! Det var ju utförligt och bra. Nu har jag lärt mig lite nytt i dag också. Glad

Alsterolle
0

Ang. begravningar - lästips för nya Proveniensare (jag har flaggat för denna bok tidigare). Speciell DjVu-plugin fordras. Denna finns numera även på svenska.

svenne
0

Här var vi en 9-årig odöpt flicka som begravdes i "tysthet".
Året är 1887. Ref. till inlägget i # 1 känns det sorgligt på något sätt…

svenne
0

Det är ganska intressant att studera gamla dödböcker, speciellt anteckningarna i högerkanten.

Här har vi en 45-årig skräddare som hittades ute i slutet av november 1887, troligen hjälfrusen. Frågan är om han inte lika gärna kunde ha dött av t.ex hjärtinfarkt, stroke, grav berusning eller liknande och blivit liggande och "frusit till", så att säga. Även om förfrysningen var den direkta dödsorsaken kan den ju mycket väl ha föranletts av något annat som man inte hade möjlighet eller kunskap att utreda på den tiden…….

svenne
0

……han fick i alla fall en kristlig begrafning, den stackarn, efter kongl. befallningshavandes resolution….

Gnidde
0

Var det inte också så att mindre bemedlade, fattighjon folk på bygden skrivna, mm blev begravda utanför kyrkogårdsmuren. Har jag rärr eller fel?

Ser att #1 var svaret på min fråga. Tack

Hälsningar Gnidde.