Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskningslaviner
Läst 4704 ggr
Anna-hfg
2007-06-17 09:28
1

sorgligt

Detta hittade jag på DDSS när jag släktforskade på Häglinge socken:

Den 13 april föddes & d 19 döptes ett kringvandrande & tiggande quinfolks gåssebarn wid namn Swen, hwilket sistnämde dag erhöll nöddop och sedan confirmation å nöddopet af församlingens kyrkoherde. Modern sade sig heta Olu Larsdotter och vara gift med en huzar af Kongl. Mörnerska Regementet och Engelholms Esquadron Carl Högfält; men saknade alla bevis för att styrka desse uppgifter. Utaf händelsen med denna fattiga menniskas barnsbörd har jag erhållit ett nytt bevis, huru mycket egennyttan och fördommar kunna hos bönder uträtta för att quäfva alla- icke blott christendommens; utan äfven- mänsklighetens känslor. Ofwan nämda arma quinna- redan sjuk i Sjöbärga 1/2 mil från Wästra Häglinge kyrkoby - blev forslad på vagn förmodligen först till Ynglingarum, därifrån till Kyrkobyen, därifrån ytterligare till Östra Häglinge, under hwilken sista station födsloplågorna svårt anföllo henne, och i denna by nekad tillträde till något hus blef hon hon af skjutsaren kastad på en snödrifwa, där behagade då 2ne af hennes eget kön en hustru och en piga, istället för att unna henne en vrå under tak, en veälgerning, som ännu icke blifvit nekad det med födsloplågor arbetande husdjuret, visa henne den grufeliga barmhertigheten att under hvars  en arm tvinga henne af plågor & elände utmattade kropp att flytta sig gående till nästa by Ljunga, där hon (under twiftelsmål om alla andras barmhärtighet än dens, som genom någon slags pligt därtill var ålagd) infördes till åldermannen. kommen öfwer tröskelen- föll hon omkull och födde! Måtte alldrig någon penna få anledning att oftare beskrifva någon sådan det ömmaste könets barmhärtighet. på detta ställe var allt folket, så väl som öfrige byens invånare samlade på graföl i byen. Den arma barnaföderskan med fostret blefvo således lämnade hjelplöse och hade förmodligen blifvit ett offer för med menniskors hårdhet, om icke den olyckeliga quinnan varit åtföljd af tvänne äldre barn, hvilka förtwiflade öfver den befarade förlusten af deras enda stöd, ropade öfverljudt: vår mor dör. Detta väckte ändteligen en på gatan varande pigas uppmärksamhet, som berättade barnens nödrop i gilleslaget. En där varande klok och för mänskligheten ömmandehustru kände genast hela vigten af sin pligt: flög till den olyckeliga quinnans hjelp och åtog sig en jordgummas befattning. Kanske mindre känslofulla mödrar upmanades af hennes exempel och följde hennes spår. Vid deras ankomst var barnet redan kallt och blått. Sedermera upstod en stor swårighet för att kunna öfvertala någon att wid kyrkan hålla detta vanvårdade barn vid dopet, emedan det ansågs för vanhedrande. Den, som ändteligen därtill lät sig bequäma blef ändteligen genom barnets hastiga sjukdom befriad från denna befarade vanära, då hon genom döpelsens förrättande på stället undgick att inför hela församlingen bära detta oskyldiga föremål för allmänt föragt och hårdhet. Dubbelt svårt för mej som lärare att jag i denna bedröfwliga teckning äfwen ska igenkänna deras åtgärd, so själfwa mödrar varit eller ämna att blifwa det!!!

Det kan man säga var ord och inga visor.

chrissan
2007-06-17 10:07
0

Tragiskt, men en bild av det hårda livet förr. Prästens ord var verkligen fördömande, ovanligt mycket för den tiden. Vilket år härstammar anteckningen från?

AndersE
2007-06-17 11:56
0

#0 Väldigt gripande.

zachs
2007-06-17 13:06
0

Hur många kvinnor överlevde förr kan man undra. Så säger man att det var bättre förr!!!

Anna-hfg
2007-06-17 19:35
0

1812 skulle detta vara ifrån enligt DDSS.

mosterMimmi
2007-06-18 00:32
0

väldigt intressant och vilket tidsdokument. Tack för att du delade med dig av detta. Det var så gripande och sorgligt!

Anna-hfg
2007-06-18 00:46
0

Jag undrar hur det gick för den arma quinnan sedan. Det får man nog aldrig reda på.

Arne Johnsson
2007-06-18 01:25
0

Anna.
Jag läser och jag läser,och jag tänker och jag tänker.
Jag bliver mycket sorgsen av det jag läst.
Genom historien har alltid de svagaste ofta haft ett rent helvete.
De som orsakat allt elände,har oftast blivit hyllade.
Jag tänker på var kvinnan,det lilla barnet,och de två äldre barnen tog vägen,och hur deras levnad blev.
det blir många tankar i natt för en gammal gubbe.
mvh. Arne

AndersE
2007-06-18 01:59
0

#7 Jo, jag håller med. Berättelsen är så levande att man ser det framför sig. Svårt att släppa… 

#6 Vi får kanske starta en ny sträng - nu när barnhusbarnet börjar komma i mål?

Vad finns det för möjlighet att ta reda på mer om henne?

chrissan
2007-06-18 10:30
0

Eftersom man skäms lite över sina skånska anfäder och deras beteende mot den stackars Olu så….Man borde kunna kolla om det fanns en soldat Högfält i Mörnerska regementet (Kronprinsens husarregemente). Det är ett soldatnamn men han fanns inte i soldatregistret. Men kanske i Skånes knektregister som ska omfatta detta regemente. Det kan vara lättast att utgå ifrån ett ovanligt namn, även om de inte var gifta. Det är bara så förtvivlans svårt att hitta i generalmönsterrullorna på Svar. Regementet var det sista som deltog i ett större slag för Sverige 1813 (Bornerup i Schleswig-Holstein), så den förmodade maken kan ju ha varit utkommenderad. De var förlagda bl a till Ängelholm under denna tid och slog ner ett bondeuppror 1811 i Klågerup.

Men lite letande finner Mörnerska husarregementet på Krigsarkivet och då upptäcker  man att just de aktuella volymerna inte är scannade! Det finns en från 1811 som borde vara den aktuella. Nummer 1570.

Anna-hfg
2007-06-18 10:39
0

Nåt som slår mig när jag läser texten är att det skulle vara vanhedrande att stå som dopvittne vid dopet.  Det måste ha setts som  skamligt att gå omkring och tigga.

Fast det gör det ju nuförtiden också. De som förlorar sin bostad och jobb tycks ha en skamkänsla för det som drabbat dem. Vissa försöker ju dölja det så gott de kan. Och folk runt omkring upplever det nog som pinsamt att prata om.

Undrar om uppfattningar "ärvs" genom generationerna?

leja
2007-06-18 12:49
0

Jag tror även att man fick ett ansvar för barnets kristna uppfostran och det var väl inte så lätt om det var kringvandrande folk. Så om man stod fadder kunde man inte fullfölja sitt uppdrag. Det var väl där det skamliga låg, att lova något i kyrkan som man inte kunde hålla.

Fast sen var det inte fint heller och man ville väl helst inte ha att göre med "de". Tyvärr något som ibland lever kvar.  Vi får hoppas att vi uppför oss bättre idag.

Oskyldig

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2007-06-18 13:20
0

Jag har skickat en förfågan till Skånska knektregistret. Återkommer när jag får svar.

AndersE
2007-06-21 19:42
0

Jag har köpt CD:n "Indelta skånska dragoner, husarer och infanterister" men inte hittat Carl Högfält.

chrissan
2007-06-21 20:45
0

Alla är inte med på den CDn, vad jag förstår. Vi får sätta vårt hopp till din förfrågan. Annars blir det arkivet. Stavningen Högfeldt blev vanlig senare. Även Högfelt finns i DDSS, det är familjer i trakten (bl a i Väsby) så antingen ska han ha ett taget soldatnamn eller vara född Högfält.

AndersE
2007-06-21 20:47
0

#14 Jo, jag har sökt på lite olika stavningsvarianter, och även på tidigare namn. Jag återkommer när jag fått svaret.

AndersE
2007-07-13 22:29
0

Det beror väl på semestertider, men jag har inte fått något svar…

AndersE
2007-08-15 14:53
0

Svar idag! Inte så mycket…

Soldatnummer: KH-Ä1-0048 - 1804

(Detta uttydes KH = Kronprinsens husarer, Ä = förläggningsort Ängelholm, 0048 = nummer inom kompaniet, 1804 = anställningsår)

Namn: Carl Fredrik HÖGFELDT

Född: 1778?

Antagen: 18040428

Längd: 165

Om Mörnerska husarregementet finns följande information:

"Mörnerska husarregementet bytte 1801 namn från Hornska husarregementet till Mörnerska husarregementet i samband med att Hampus Mörner blev regementschef. Under bondeoroligheterna i Skåne 1811 högg 40 husarer ur regementet in på en samling drängar i Klågerup som vägrat inställa sig till militärtjänst. I Klågerupskravallerna skadades 2 husarer och minst ett 40-tal drängar dödades. Regementet var 1813 förlagt till Malmö, Ystad, Simrishamn, Ängelholm och Halmstad. Mörnerska husarregementet var det sista regemente som utkämpade ett slag på utländsk mark vid Bornhöft 1813 i dåvarande Danmark, dagens Bornhöved i Slesvig-Holstein. I praktiken hade Mörners brorson Bror Cederström varit regementets anförare sedan 1804. 1816 bytte regementet namn till Cederströmska husarregementet. Regementet bestod i huvudsak av husarer från andra delar av Sverige än Skåne.

AndersB
2007-08-15 17:12
0

Jag kan nämna att jag har "ständig bevakning" på Högfeldt och Olu, eftersom jag forskar om resande främst i Skåne. Ganska märkligt är att jag inte sett någon annan notis om dem annat än just denna tragiska händelse i Häglinge.

chrissan
2007-08-15 17:39
0

Nu vet vi att han fanns. Var kan det finnas mer uppgifter? Hette han Högfeldt innan han blev soldat?

Velikij
2007-08-18 13:18
0

Ännu en tragisk händelse ur förflutenhetens landskap: i det vackra Glaskogen i västra Värmland finns en plats som heter Kalleboda. Här ligger Bustenen där, som turistorganisationen försiktigt skriver, en ung kvinna och hennes barn "enligt sägnen" frustit ihjäl tillsammans efter att ha nekats husrum på självaste julafton. Vid Bustenen lägger allmänheten fortfarande ris och blommor, och vägverket lär få städa där med jämna mellanrum, så ännu lever händelsen ("sägnen") i folkminnet, trots att den sägs ha inträffat i början av 1700-talet. Det går att läsa mer om händelsen under punkt 93 på ovanstående länk.

Läste även om detta häromdagen i en antologi gjord av "Film i Värmland" 1996. Under kapitlet "Bustenssagan" berättas  historien i delvis dramatiserad form. Där utpekas en Jöns Jonsson i Kalleboda som den kallhjärtade person som körde kvinnan och barnet på dörren. En person med det namnet i Kalleboda, Silbodal, avled 1724 enligt en notis på Anbytarforum, men om det verkligen är samme person är oklart. I boken talas om att mannen snart drabbas av olyckor, en son begår självmord och hans hus brinner ner till grunden - om detta skall ses som en folkligt ditbroderad gudomlig rättvisa eller fakta är oklart. Artikelförfattarna hänvisar till  "fåordiga kyrkboksanteckningar"  och "uppgifter från släktingar".

AndersE
2007-08-18 13:37
0

#20 Det finns många sådana här historier. Kan nog vara intressant att gräva ner sig i för att försöka se vad som kan bekräftas…

[Göstage]
2021-04-02 12:01
0

Tankar, långt senare, om bondeupproret 1811 och en del annat på Aftonbladet kultur.

Jenny Maria Nilsson om andlighet i opposition mot det överjordiska