Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: dokument
Läst 9905 ggr
zachs
0

Kan det vara Skabersjö?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min morfars far var kusk på Skånska gårdar, bland annat på Skabersjö och något som heter Svenstorp. Ska ligga nära Skabersjö. Kan detta kortet vara från någon av dessa ställen. Min mor har skrivit på baksidan att hon tror det är Ryholm här i Skaraborg dit han flyttade senare. Men eftersom det ser ut att vara Köpenhamnsfotograf gissar vi på Skåne.

AndersE
0

Jag känner inte igen huset (jag kommer faktiskt att passera Skabersjö i morgon eftermddag!) men tycker absolut att husen känns skånska. T.o.m sydskånska! ;-)

svenne
0

Skabersjö och Svenstorp är väl två olika egendomar?
Här finns bilder från Svenstorp .
Vad säger Ni om den bif. bilden, kan det vara rätt?
(se stora bilden).

Cheyenne
0

Det finns tydligen ett Svenstorp Gods och ett tre olika arbetarbostäder vid namn Svenstorp under Skabersjö gods. Vilken av dessa tre tycker ni stämmer bäst in på zacks foto

Acc. nr :G 3129

Skåne :x

Härad :Bara

Socken :Bara

Ort, by eller gård :Bara; Svenstorp

Fastighetsnummer :21:2

Insamlingsår :1972

Materialets art :6 s. beskrivning(se Beskrivning). 3 foton.

Sökord :Bara; Svenstorp; Leif Pålsson; Bybildning; Bostad; Uthus; Gråsten; Puts; Tegel; Grundmurad tegelsten; Vitmålad puts; Locklistpanel; Gavelrösten; Gult tegel; Korsvirkesimmitation; Sadeltak; Eternit; Svart eternit; Grå eternit; Arbetstorp; Tranberga; Torup; Avstycka; Friköpt; Fronte de spice(s istället för c?)

Beskrivning :Historik: Fastigheten är uppförd 1896.; Tidigare mindre arbetstorp underställt Tranberga gård(i sin tur underställd Torups slott) med ca 3 tunnland.; Avstyckat och friköpt 1957.; P. inköpte fastigheten 1967.; Ursprungligen innehöll fastigheten två rum och kök.; From 1967 har en fullständig helrenovering ägt rum, bla har övervåningen inretts, fronte de spise har uppbyggts etc.; Jan-Åke Trampe, 1972

[1]

Acc. nr :G 3272

Socken :Skabersjö

Ort, by eller gård :Svenstorp; Svenstorpsgård

Fastighetsnummer :1:1

Materialets art :6 sid beskr 2 foto

Situationsplan :Jmfr: G 5179

Sökord :arbetarbostad; fritidsbostad

Beskrivning :F.d.arbetarbostad, numera fritidshus byggt ca 1910-20 i grundmurat tegel

Kommentar :Ägare: Skabersjö gods

[2]

Acc. nr :G 3273

Socken :Skabersjö

Ort, by eller gård :Svenstorp; Lilla Svenstorp

Fastighetsnummer :3:2

Materialets art :6 sid beskr 4 foto

Situationsplan :Jmfr: G 5179

Sökord :gård; boningshus

Beskrivning :Fastighet friköpt från Skabersjö gods 1920. Byggnaderna uppförda under slutet av 1800-talet i grundmurat tegel resp. lersten med vitkalkad puts

Kommentar :Gården var till salu 1972

zachs
0

Släkten finns på A1:12 sid 251 och sid 57 Skabersjö. Gid 1345.20.20200. Gårddrängen Lars Andersson. Dottern Eiln är morfars mor. På sid 57 står Ljunghus, vad är det? En stor gård till? Längst ner på sid 57 står morfars far Nils Persson Evers så vi gissar att det är här dom träffas.

Cheyenne
0

#4 Ja, en gård i Hyby sn. Hyby gränsar ju till Skabersjö.

AndersE
0

Hyby kyrka passerar jag på väg till/från jobbet. Jag får ha med mig fotot och börja hålla utkik…

Cheyenne
0

#6 När du passerar Hyby kyrka (om du kommer från Malmöhållet) så kommer du se en skylt som säger Holmeja vänster. Det är Yddingevägen man kör in på. Första huset på höger sida var mina föräldrars hus. Ett vitkalkat hus med halmtak. Pappa la ner extremt mycket tid på att renovera huset med bla nytt vitmålat hässtaket och svarta lyktor längs uppfarten till huset. Tyvärr har jag hört att nya ägaren inte håller huset i samma skick. Ägaren som kom efter mina föräldrar vet jag smällde upp ett fult fiskrökeri på ägorna.

AndersE
0

#7 Jag ska ta ett kort så får vi se…   ;-)

Cheyenne
0

#7 Tror det är dags för den där flaskan vin snart Glad

AndersE
0

#7 Du menar väl om man kommer från Lund och passerat Hyby kyrka, så går en väg in till vänster (mot Sturup flygplats) och nästa till vänster är Yddingevägen.

Skål!

Cheyenne
0

#7 och #7 *trötter är jag nog* Jag det var det jag egentligen menade förstås #10

AndersE
0

#11 OK - God natt då! (Med eller utan sängfösare…)

AndersE
0

Jag svängde inom Svenstorp, Skabersjö och Skabersjö by i dag. Såg många vackra gamla hus, men inget jag tyckte stämde med bilden. Vilket naturligtvis inte betyder att det inte kan finnas där ändå…

Jag har gjort ett försök i alla fall.

I början av nästa vecka jobbar jag nästa gång - då får jag titta till Hyby-trakten…!

zachs
0

# 13 Tack,snälla! Jag ska skicka dig en bild av fattigvårdstyrelsens protokoll om din ana i Kohagen som tack! Var en sväng till museet. Annars har det varit svartvinbärsplockning hela dagen tills nu. Jag har rensningen kvar.

AndersE
0

#14 Det låter spännande! (Ja, inte svarta vinbären alltså - det låter bara gott!)

christerm
0

Finns ett Svenstorp strax SV om Skabersjö - se bifogad karta.

Kartorna är hämtade från Lantmäteriets webbplats, och är från ca 1990 resp 1915.

Anders, minns du om byggnaderna hade samma omfattning och placering som på 1915 års karta? Det kan ju vara rivet!

/CM

AndersE
0

#16 Christer, jag körde förbi den gård du ringat in, och jag letade efter något som liknade bilden i #0.

"Gavelstukningen" är t.ex. lite speciell, men hus kan putsas, byggas om, kläs med brädpanel, få "perspektivfönster" m.m.

zachs
0

# 16 På den nedre kartan syns Ljunghus, som också släkten hade anknytning till! Glad

christerm
0

Vet inte varför, men jag får en känsla av "gårdsmejeri" när jag ser bilden. Kan var helt fel eftersom jag kanske vilseleds av de "tunn"liknande föremålen på hästvagnen.

Att bilden kommer från Skåne känns helt rätt, bl a skorstenskrönen är typiska här nere vid den tiden. Men det skulle också kunna vara i Danmark eftersom deras krön påminner rätt så mycket om våra.

Gick in på "Skåne från luften" för att titta på Svenstorp från 1940-talet, men det känns inte som vi är på rätt plats.

christerm
0

Ju mer jag tittar på bilden, desto tveksammare bli jag. Vi ska inte utesluta Danmark.

Huset tv har ett valmat tak, något som är rätt vanligt i Danmark. Kommer så här i en hast enbart ihåg en plats i Skåne där jag sett valmade tak på landsbygdshus och det är i Tågra utanför Sjöbo.

Dessutom ser det ut som om den andra längan har någon form av korsvirke, man kan ana gråaktiga tätt sittande stolpar eller liknande i väggen - känns typiskt danskt.

Även de två högra fönstren som är tätspröjsade ger mig danmarkskänsla.

AndersE
0

En snabb bearbetning av bilden.

zachs
0

Har alltid hört att morfars far skulle jobbat hos någon Piper. På originalbilden tycker vi oss se att den lilla vagnen dras av en åsna. Måste väl vara lite ovanligt eller?

christerm
0

Tack, men det är svårt att hitta mer information i den bearbetade bilden än vad som redan finns. Möjligen kan man ana att facken i korsvirket är murat med tegelstenarna lagt i mönster, men det kan också vara en synvilla.

Däremot vore jag tacksam om Zachs kunnde lägga in en detaljinskanning av den högra skorstenen på högra längan. Inte för att jag vill analysera bilden, utan för att jag om ca tre veckor ska påbörja arbetet med att mura om skorstenen på vårt hus och vill gärna se hur man har gjort på det okända huset.

Piper får mig att tänka på Christinehof och Högesta. Finns ett Svenstorp på det hållet också.

zachs
0

Jag ska lägga in skorstenen i morgon om jag hinner. Nu börjar jag bli lite yr av allt vinbärsplockande. Nu är jag i alla fall snart klar. Bara skriva lappar på påsarna och sen ner i frysen.

christerm
0

Tack, har själv stoppat i mig en försvarlig mängd svarta vinbär. Får hoppas magen finner sig i det.

Bifogar en kartbild från området kring Svenstorp på Österlen.

zachs
0

Här kommer skorstenen!

Hur gammalt kan kortet vara? Min mormors tvillingbror flyttade till Danmark. Han var född 1891. Kan det komma från honom?

christerm
0

Tack för bilden zachs!

Vågar inte gissa på bildens ålder, men det är väl inte otroligt att den är från förra seklets början.

Vad som talar för Danmark är, som du nämner tidigare, att fotografen var från Köpenhamn.

Dessutom när jag tittar närmare på din skorstenbild så verkar den vara gjord av fler tegelstenar än vad som är vanligt i Sverige Det danska tegelstensformatet är mindre än vårt vilket gör att det går åt fler stenar än vad som behövs i Sverige.

/CM

Ello
0

Vad detta är vet jag inte, men håller nog med Cristerm att detta kan mycket väl vara i Danmark, valmat tak o murverk är ju vanligt där. Och att det är en Köpenhamnfotograf.

Tips!…..Finns en sida Ukendte Billeder där man kan lägga in sina gamla bilder. En härlig blandning av porträtt,byggnader och miljöer, lätt att fastna där!

AndersE
0

#28 Vilken trevlig sida! Den åkte direkt in på Proveniens länksamling.

christerm
0

Tack för tipset Ello, verkligen en trevlig sida.

AndersE
0

#7 Körde förbi idag och tog några bilder (kan inte lägga in dem förrän imorgon). Tyvärr regnade det…

Det första huset till höger är ganska modernt, därefter kommer ett med halmtak och uthus i vinkel.

Cheyenne
0

Anders, du är en pärla, så vansinnigt snällt av dig. Tillbyggnaden känner jag till. Huset till höger måste ha byggts till under senare år. Vi hade ingen granne varken till vänster eller till höger om oss utan tomten var omgärdat av betesmark. Våra grannar bodde på rad på andra sidan vägen. Skickar en blomma.

AndersE
0

Det blev en sväng förbi idag också, i lite bättre väder. Rätt hus?

AndersE
0

Om det är rätt hus kan du ge mig en e-adress så får du fler bilder…

Cheyenne
0

Jaaaaa, det bakre huset är det. Ser även Lärkträdet som sticker upp, därav det väldigt gamla namnet på huset "Lärktorpet". Och bakom tillbyggnaden är det ett kastanjeträd. Vi hade ett på var sida om slutet av vår uppfart. På hösten brukade jag och min syster roa oss med att hoppa på alla nedfallna kastanjer. Mindre populärt hos mamma och pappa.

Men de behöver lägga om halmtaket. Ser ut att vara dags nu.

Lustigt detta. Mamma var till Gotland i veckan och åkte till min mormors (hennes mammas barndomshem) i Tingstäde och fotade. Var även till kyrkogården i Tingstäde där mormor mor- och farföräldrar ligger begravda. Fotade deras gravstenar som hon lovat mig kopior på.

Mycket på en gång nu…! Glad 

*glaaaad*

AndersE
0

Båda kastanjeträden är kvar. Syns på en av bilderna jag skickade.