Hemvägen 29, Ängelholm
Anders har varit en pärla och fotograferat min farfars barndomshem i Ängelholm. Min farfar var son till Stationskarlen i Ängelholm, Frans Edward Johansson, född 1884 i Tingsås, Småland samt dennes hustru Ada Sofia Hellman, född 1884 i Askum (Bohus-Malmön) i Bohuslän.
Frans blev stationskarl i Ängelholm 1908 och 1909 föddes min farfar. Jag vet att de bodde i en tjänstebostad i Stationshuset de första åren men därefter byggde min fff ett eget hus, bokstavligen, han byggde det helt själv. Det stod troligen klart i slutet på 10-talet, början på 20-talet. Där bodde Frans och Ada fram till sin död på 50-talet.
Se länk på AF för hur huset ser ut idag. Scrolla ner till den 13 februari.
http://genealogi.aland.net/discus/messages/44/8145.html?1182975292
Jag har nu börjat scanna några foton från ca 1949-1950 då min farfar och farmor med barn och farfars syskon med familjer var på besök.
Kul att se hur huset såg ut i original och hur man *viskar* förfulat det genom att klä in det i tegel och riva den vackra granittrappan.
Foto 1: Farfar på trappen med ett syskonbarn.

Ett foto på grinden. Farfar på väg ner till havet för ett morgondopp. Oklanderligt klädd med snygga byxor och skjorta vilket var tidstypiskt men farfar behöll stilen liet ut. Han var en extrem pedant med sina kläder. Kunde stå och plocka bort noppor och hårstrån från min tröja. Sånt gjorde honom "nervös" 

Fönstren ser ju lika ut tycker jag. Vackert hus både före och efter.
Detta med växtlighet i trädgårdar är rätt intressant. I det hus vi nu bor har vi bott i dryga året. Eftersom ingen av oss är särskilt intresserade av trädgårdsskötsel, märks det redan en viss skillnad mot förra sommaren. Vi lär klippa ner buskar och lite sådant smått och gott, annars försvinner massor bakom dem. Här finns massor av rosenbuskar av alla de slag och färger. På kortsidan av huset (där man går in) fanns förra sommaren jättefina buskar, de har på något sätt försvunnit in i andra buskar, som jag inte haft vett att klippa ner. Alltså, det skulle inte ta många år innan ingen skulle känna igen sig här :).