Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 1804 ggr
Cheyenne
2007-08-15 19:37
0

Tankeväckande levnadsöde

Fann detta i DDSS.nu

Qvinsfolket Svenbor Pärsdotter i Siukstufvan i Farstorp föder 1712-01-05 dottern Magnill uä. Faderen blef tilsagdt Ryttar: Börje Ösberg. 1712-01-21, dvs 16 dagar gammal avlider Magnill. Hon begravs vid "Lägerstället, strax östan vijd vapnhuset".

1715-11-11 föder Qvinsfolket Svenbor Pärsdotter ännu en dotter uä i sjukstugan. Även denna flicka får namnet Magnill. Faderen blef uthsacht Rytt. Hans Finsing. Dottern dör, vid 3,5 månaders ålder 1716-02-24. Begravs vid "Lagerstället rät ut för Prädijkestohls finstret".

1717-09-12 kommer en son uä till världen i Toffta, Svenbor Pärsdotters hemvist uppges dock vara Sjukstugan i Farstorp. Han får namnet Söne. Till far denna gång utses ryttaren Sven Sönesson Liungberg.

1719-02-14 avlider Svenbor Persdotter. Ingen ålder eller dödsorsak uppges. Så här står det i död- och begrevningsboken för Farstorp:

"Qvinfolcket Svänbor Pärsdotter af Siukstugan, född i Skeeröd, Faderen Pär Svens Moderen Magnill, Blef siuk i Kråkeberga och dödde dersammastedes d 14 Febr: ætat [ textlucka ] åhr. Begrofs d. 22 Febr: Dom. Reminisc: i väster fran Kyrkiostaplen."

Jag undrar hur det gick för sonen Söne som blev moderslös vid 17 månaders ålder.

AndersE
2007-08-15 19:41
0

#0 En ny Proveniens-utmaning?   ;-)

(Visst är det lätt att engagera sig. Även de få orden ovan väcker inre bilder och nyfikenhet…)

Cheyenne
2007-08-15 19:51
0

#1 Ja, jag hopplös med sådant här. Egna släktforskningen kommer helt i skymundan. Något konstigt behov…….!

Cheyenne
2007-08-15 20:02
0

I väntan på att potatisen ska bli klar: Flört

Ännu mer tankar och stackars Johanna Ekelund;

I Ystads S.t Petris fs föds ett gossebarn uä 1767. Modern är qvinsfolket Johanna Ekelund. Så här skriver prästen i dopboken som tydligen genomskådar Johannas nödlögn.

[månad ej angiven i födelsedatum] blef den 15 derpå följande hemma döpt. Till barnefader utlades en Person, som Qwinfolket säger sig icke känna, utan at han Kommit til henne en afton med grå Kläder och Peruqve, och i sin husbondes frånwaro twungit henne til Köttslig beblandelse; men föregifwer at han warit ifrån Landet, hwilket den H: Guden lärer i sinom wäl uptäcka, så wäl som qvinfolkets ogrundade berättelser

AndersE
2007-08-15 20:29
0

#3 Ja, det var nog inte så lätt…

chrissan
2007-08-15 20:38
0

Notera att man gärna ville ha fina anor, mannen hade peruk och tillhörde alltså de högre stånden.

AndersE
2007-08-15 20:54
0

#5 Aha!

Cheyenne
2007-08-15 20:59
0

#6 Säger också aha, trodde hon sa så för att slippa beskriva hans utseende. Jag såg framför mig att hon hittade på en historia om en utklädd person.

chrissan
2007-08-15 21:12
0

Dessutom fick man inte säga emot en av högre rang då kunde man råka ut för repressalier, så hon kanske hoppades att straffet skulle mildras genom att påstå att han var "förnäm".

Cheyenne
2007-08-15 21:16
0

Kom att tänka på tråden "Sorgligt" när jag såg denna födelsenotis

Födda i Glimåkra församling

1693 - 1894

Datum

1811-09-13

Datum avser

födelse

ID-nr/Regler

56868/DDSS

Barnet

Namn

Johan Eric

Kön

man

Äktenskaplig börd

ej angivet

Antal födda

Dödfödd

Paritet

Fadern

Namn

Abraham Holmqvist

Titel

volontair

Modern

Namn

Margareta Stadler

Titel

kringvandrande person

Ålder/födelseår

39

Dopvittnen

H. Kjerstin Ingemansd: i Trållekulla b.b. Test. Dr. Knut Truedsson i Brötekulla, Dr. Pehr Jönsson och Pig. Elna Jönsd: i Sporrakulla.

Övrigt

Föddes uti Sporrakulla. Margareta påstod sig vara äkta Hustru till Volontairen Abraham Holmqvist, men hvartill han, som tillfälligtvis nu var här vid Kyrkan, nekade. - Påföljande dagen möttes de här i byen, då träta upkom emellan Margareta och honom, men i synnerhet med en qvinsperson, som han hade med sig, och var insatt i hans permission såsom hans Fästeqvinna, men hvilken Margareta sade vara Ellofte Horan som han lupit med sedan han öfvergifvit henne. - Detta ohyggeliga upträde fan jag mig föranlåten relatera till Chefs Embetet i Malmö.