Genlines försäljningsmetoder
Jag funderar på att skriva ett argt brev till VD'n för Genline.
För ett tag sedan blev jag uppringd av en person från Genline som hade observerat att mitt abonnemang gått ut och undrade om jag var intresserad av att teckna ett nytt. Jag frågade vad han kunde ge mig för ett bra pris på ett 6-månadersabonnemang och som medlem i en släktforskarförening erbjöd han mig ett pris på ca 1295 kr vilket jag accepterade.
Bara några dagar senare damp det ner ett erbjudande i mailen på ett sommarabonnemang på 3 månader för 295 kr, dvs en tredjedel av mitt pris för bara halva abonnemangstiden vilket betyder att mitt abonnemang borde ha kostat ca 600 kr.
Idag fick igen via mailen ett erbjudande. 1595 kr för 12 månader. Hade jag alltså väntat lite hade jag kunnat få dubbla tiden för bara 300 extra.
Visserligen påpekar de att har man redan ett befintligt abonnemang så läggs det nya abonnemanget till det gamla och aktiveras inte förrens det befintliga upphör. det är jag inte intresserad av och har inte lust att lägga så mycket pengar heller.
*arg* 

Håller med, har funderat på skaffa längre abbonemang, men nu tittar jag efter special erbjudande. En vecka för 45:- just nu. Hinner med en hel del och sen får jag fundera på hur nycket jag behöver genline. Verkar som om de uppgifter jag söker finns i böcker som antingen inte finns eller ännu ej skannats in. Så då hjälper inga abbonemang i världen.

Vad ska man ha som signatur tro?

Ja, priserbjudandena på abonnemang på Genline kommer verkligen som spridda skurar. Jag förlängde mitt med ett år för ett tag sedan till kostnad av 1595:- vilket jag iofs tyckte var ganska OK, gentemot det "ordinarie" priset som är 2690:- som då verkar alldeles för högt enär lägre priserbjudanden numera duggar ganska tätt. Undrar hur många som tecknar ett år för 2690:-….. ? Jag förstår att Du är förb-d, att först betala 1295:- för 6 månader och sedan få erbjudande om 12 månader för 1595:-, det är synnerligen irriterande.
För övrigt tycker jag att Genline är bra, dock kunde kvalitén på en del bilder vara bättre, men med tanke på materialet de har haft till sitt förfogande är det väl ganska OK ändå.
SVAR har ju i allmänhet bättre bildkvalité men där saknas ju så oändligt mycket fortfarande och dessutom har dom i stort sett obefintlig indexering, vilket gör sökandet mer tidskrävande.
Ja, Genline är tyvärr lite som falukorv. Det s.k. extrapriset är normalpris, och det s.k. normalpriset är tillfälligt förhöjt pris…
Genline har haft flera längre abonnemang billigt. Tre år för 3.000:- och fem år för 5.000:-
Jag förstår att det känns trist att betala i närheten av "normalpris".
(Det har jag själv gjort, samt nappat på flera "erbjudanden" så mitt abonnemang vara lääänge…)

#2 Håller med dig om att "utbydet" är stort om man jämför med SVAR. De böcker som dock finns upplagda hos SVAR är en fröjd att läsa och varje sida laddas med blixtens hastighet.
#3 Ja, det känns lite surt. Ffa då han som ringde var imponerad över antal bilder jag "laddat ner". Detta kan de tydligen se.

#4 Javisst kan de se hur mycket Du har laddat ner. Du kan också själv se antalet på Dina nedladdade sidor om Du går in på Genlines hemsida och loggar in på Medlemssidan och vidare till Kundstatistik.

#6 Jag sätter inte emot…
Däremot tycker jag deras 24-timmars för 9:- är rätt kul! Perfekt för den som bara vill gå in och kolla några saker…

Nog verkar det som Gerline är desperata och gör allt för att ragga nya kunder. Konkursfärdiga? Upplever inte att de tar fram något nytt och inte förbättrar det de har. Jag kommer inte att förnya mitt abonnemang när mitt går ut. Kommer istället att välja Arkiv Digital som har mycket modernt från vår kant.