Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettföremål
Läst 2258 ggr
AndersE
0

Cykelminnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dagens NST finns en artikel med stor bild på veteranbilar i Magnarp (sidan B4, sidan 36 i pdf-tidningen). Min blick föll dock på en annan bild - en cykel! När det sedan visade sig vara just den cykeln…!!!

När jag var liten hade min pappa en ramaffär. Tidigare hade pappa och hans bror haft den tillsammans. Den hette först Björns glas och var då ett glasmästeri, men bytte sedan namn till Björns ramar (fyndigt!).

Där hittade min kusin en dag en gammal paketmoped. Motorn var igenrostad så den skruvades av och så hade vi en paketcykel. Nya däck, olja och blå färg… Världens roligaste leksak! Vi cyklade jämt runt med den - det rymdes många på flaket. Jag har varit iväg på camping med den. Många minnen…

Och nu fanns den där. Renoverad och fin längst ner på en sida i morgontidningen. Roligt, roligt…

(Sen finns det en historia om cykelfabriken också. Det får bli en annan gång.)

zachs
0

Är det just din cykel?

Cheyenne
0

Precis en sådan cykel som jag önskar mig. Tänk att kunna lasta matkassar på flaket eller kylväska och väskor rill stranden. ibland är det sååå onödigt att ta bilen.

AndersE
0

#1 Javisst är det!

Det står i artikeln att den använts av "Björns Glas". Jag vet att Pappa gav den till en bekant. Denne var väldigt händig och renoverade veteranbilar m.m. Det kan vara han som har renoverat den. Han dog i och för sig för ett antal år sedan, så jag vet inte vem som äger den idag.

Jag ser på bilden att den ännu är motorlös, men det extra drevet finns kvar.

AndersE
0

Pappa och mamma var hemma på middag ikväll. Då fick jag höra mer om cykeln. Den hade mer - för mig - intressant Proveniens än jag anade…

Troligen var det någon gång på 40-talet. Min farfar hade ett företag som hette "Spannmål & Trä" och sysslade med precis det! Det fanns transportcyklar/mopeder av traditionellt snitt med flaket framtill, men en trävarufirma hade ju behov av att kunna transportera långa föremål - tänk brädor…

Alltså talade min farfar med "Jocke" på cykelfabriken Standard i Ängelholm (som låg några hundra meter ner, på samma gata där jag bor idag) och förklarade vilken typ av transport-cykel/moped han behövde.

Så man kan alltså säga att det var efter min farfars design som Standard tillverkade sin nya typ av transportcykel, med långt flak på sidan.

En cykel som efter många års tjänst på "Spannmål & Trä" hamnade på min farbrors firma "Björns Glas", där två pågar hittade resterna och förvandlade till tidernas bästa leksak.

Och ännu lever den. Med en historia att berätta!

Cheyenne
0

Man gjorde kvalitëcyklar förr. Onekligen!

AndersE
0

Såna här historier är ju hur kul som helst!

Nu bara drömmer jag om den dag då jag stöter på den.

"- Ja, ni vet den där cykeln är designad av min farfar. Så här gick det till…"

:-)

Cheyenne
0

Verkligen en underbar historia. Jag får också ett "Ha-begär" efter något liknande. En Christianstadcykel kanske……!

http://www.christianiabikes.com/svenska/s_main.htm 

AndersE
0

#7 Jo, jag har varit där. Många läckra cyklar!