Sv.Dödbok 1947-2003
Nu har man stängt rubricerad tråd på AF!!! Varför?? Det var ju bara efterlysningar från den nya dödboken (version 4) som man inte fick lägga under en egen tråd utan under respektive landskap/socken.
Jag har inte sett det, men det är väl rätt konsekvent? Jag kan hålla med om att diskussioner bör hållas under socken då det går.
Jag har aldrig riktigt förstått "uppslagstrådarna"…

Jomen Anders, nu måste jag säga emot dig. CD-skivorna ger ju uppslag till nya forskare som har väldigt lite kännedom om sina anor. Man kanske vet deras namn och födelsedata men inte var de föddes. Eller så vet man deras namn och var de bodde som barn men inte deras födelsedata. Frågorna kan bli många och med all rätt.
Jag trodde själv att min mormors mamma var Gotländska eftersom mormor var född på Gotland och med en Gotländsk far. Tji fick jag då det visade sig att mm mamma var född i Örebro……!
Jo, självfallet måste det finnas rubriker för de frågor där man inte vet socken.
Det jag menar är att den som ställer frågan rimligtvis söker en uppgift. CD-skivan är ju bara en möjlig källa. Istället för att be någon annan slå upp i viss källa borde man söka uppgiften.
Jag tittar ytterst sällan i "slå-upp-strängar" men om frågan hamnar i en socken som intresserar mig så har jag kanske fler uppgifter att bidra med än bara "uppslagstjänsten".