Andras gamla brev
Det finns en intressant fråga på anbytarforum. Om man "hittar" en äldre brevsamling - vem äger den, vem får läsa breven, vem kan använda uppgifter i breven för t.ex. artiklar eller bok?
Jag har själv en sådan liten bunt. Den har tillhört en man som bodde i min farfars fars hus. Jag tror inte han hade ättlingar och kanske mina släktingar helt enkelt städade upp och behöll "bunten". Jag har faktiskt inte funderat mycket på ägarfrågan…

Har man köpt ett hus och där finns gamla brev så borde man ju också bli ägare till dem. Men sedan är det en annan, etisk fråga hur man handskas med innehållet. Där kan ju hänsyn till efterlevande komma in, även om sekretess formellt upphör vid döden så behöver man inte vräka ut all information för alla.
Kan man betrakta breven som att skrivaren har upphovsrätt? I så fall upphör de 50 år efter skrivarens död.
#1 Ja, att sådant material ska behandlas med respekt och varsamhet tycker jag är självklart.
Däremot kan jag tycka (som jag skrev på AF) att avsändaren avsäger sig ägorätten då han/hon skickar brevet.
Mina brev är så gamla att 50 år passerat med god marginal.