Glasblåsare?
Jag söker efter Hieronymus Kunckel, född 1780 i Göteborg. Han flyttade till Thorslanda1813-10-24. Han ska vara född i Majorna, Göteborg. Jag har följt honom ända tills husför 1848-1854 Thorslanda Östergården, bild 133. Även då hans hustru Brita Maja Samuelsdotter. Men jag kan inte hitta hans föräldrar eller hans födelsedatum. Troligtvis så är han av glasblåsarsläkte. Jag har idag ittat att det har funnits ett glasbruk i Klippan, Majorna, Göteborg men jag vet inte var någonstans jag ska hitta mer uppgifter om detta glasbruk. Det togs i bruk 1762. Är det möjligtvis någon som har några uppgifter om denna person eller om glasblåsarsläkten.
Göteborg är inte mitt område. Hoppas någon annan kan…

Jag vet inget om släkten annat än den information jag funnit på AF och delvis på familysearch.com
I Släktdatas register fann jag dock en Glasblåsare Hieronymus Konckell (troligen felstavat) som avlider i Uddevalla 1771-09-08 av en ålder av 64 år.
I Uddevalla finns även en Smed Peter Kunckel/Konckel som med sin hustru Catharina Moberg får följande barn (samtliga födda i Uddevalla)
Hieronymus, 1768-05-23
Johannes, 1769-11-14
Christina, 1772-05-04
Peter Friedric, 1775-01-27
Zackarias, 1778-07-13
Maria, 1781-11-08
Ellicka, 1787-03-20
Även en Jost Konckel/Kunckel med hustru finns i Uddevalla, även han smed.
Kan de ha någon koppling med din Kunckel?

Hej!
Kunckel är helt klart ett glasblåsarnamn. Släktennamnet fanns bl a på Henriktorps glasblåseri i Perstorp. Vet tyvärr inte så mycket om Kunckel , men jag startade för ett tag sedan en "släktklubb" för ättlingar till Henriktorps glasblåsare inne på GenealogiQ du kan läsa mer under presentation av släktklubbar. Henrikstorp lades ner och där var även en mordbrand. Glasblåsarna fick alltså flytta vidare.
Själv härsammar jag från glasblåsare som Packman och Kampf.
Lycka till i sökandet
Linda
Tittar man på Disbyt finns många Kunckel. Mycket, men inte allt, är L-län.

Tillägg:
1708 i Perstorp dör en Hieronymus Kunckel han är troligen född i Tyskland. Jag skulle kunna tänka mig att den du letar efter troligen är ättling till honom.
/Linda
Tack för alla upplysningar. Nu har jag lite mer att gå efter. Ska åka till Göteborgs landsarkiv efter semestern. Där borde jag hitta något.
I Nisbeths bok "Värmländska glasbruk I" omnämns tre bröder eller möjligen kusiner Kunckel på Annebergs glasbruk i Botilsäter: Jochim, Hieronymus och Ulric födda 1728, 1711 resp, 1719. De skall ha kommit från skånska glasbruket, och av dem flyttade Ulric 1765 till det glasbruk i Göteborg som enligt boken grundlades 1761. Även Jochim och Hieronymus lämnade Anneberg 1768, tyvärr står det inte vart de flyttade, men det är ju inte otänkbart att de följde brodern till Göteborg. Kanske någon av de här pusselbitarna passar in?

Det finns även en bok om Henrikstorp
Henrikstorp det skånska glasbruket. Noreen&Graebe Göteborg 1964.
Sedan finns det flera artiklar bl a
Släkt och Hävd av Sten Möller, Peter Kamph vid Skånska glasbruket och hans ättlingar (SoH 2/86, s. 82ff).
Ingrid Schrewelius Kulturens Värld
Kuriosa:
Modejournalisten Ingrid Schrewelius gifte ju in sig i Schrewelius släkten som härstammar från klockaren Jöns Schrewelius i Perstorp som var gift med glasblåsardottern Anna Magdalena Packman. Deras dotter Stina Lisa gifte in sig i Kamph släkten då hon gifte sig med krögaren Jeremias som senare mördade henne.
Glasblåsarna hade ofta sina egna samhällen, dvs skräddare, krögare etc dvs allt som behövdes för att dra runt deras eget lilla samhälle och oftast gifte de sig också inom de andra släkterna. På Henriktorps glasbruk fanns ca 30 glasblåsar släkter och släkten Kamph var ingift i minst 9!
/Linda
Tack för tipset. Jag måste på något sätt hitta uppgifter om glasbruket i Klippan, Göteborg. Se om de har några uppgifter om anställda glasblåsare.