Min pappas bilder
Förra året när min pappa fyllde 80 år så hade jag lite dålig inspiration till present, men fick en snilleblixt när jag kom ihåg att jag fått alla hans negativ från 1940- och 50-talet. Sagt och gjort så satte jag mig vid scannern (det blev många timmar) och scannade in ca 700 negativ. Det var otroligt intressant eftersom jag inte sett mer än hälften av dem ( på små papperskopior) Sedan överlämnade jag dem i en kartong med tillhörande album, så nu har han lite pyssel att ordna dem och skriva ner vilka som är med. Han var så förutseende att han nästan bara tog bilder på folk och nu 60 är senare så är det de som är intressant att se.
Här en bild på min pappa.
Det finns ytterligare bilder på beanpix ( bara till den 10 april, sedan stänger de ner siten)

Vilken fantastiskt fin gåva till din pappa. Och till dig själv för den delen när han nu sätter namn till bilderna.
Bilderna där (din far?) och sedan barnen poserar med bilen är så tidstypiska. Och att folk var så finklädda på sina helgdagspromendader innan sportkläderna slog igenom. Det minns jag faktiskt om min egen far. Slips och kavaj till Skansen med ungarna… Och sedan den gamla utslitna kostymen när han jobbade med att bygga familjens hus.

Kenneth!
Kul att så många digitaliserar sitt (och andraws) förflutna. Synd bara att "din" sajt lägger ner. Jag har försökt gardera mig genom att ha egen, vilket inte är så dyrt numera.
Ett fantastiskt jobb - resultatet lysande. Och så får vi hoppas att namnen kommer på plats för då blir det "guldstjärna".
Bilderna är bevis på fotografens känsla för motiven och han har på ett föredömligt sätt gått motiven närmare än som ofta var vanligt. Jag antar att du inte beskurit bilderna!?
Och det är fantastiskt vad små, äldre negativ ger för resultat vid inscanning. Detaljer som man missat kan zoomas in på skärmen och har men en laserskrivare kan man ju kosta på sig en skaplig papperskopia. Gårdagens scanning av hembygdsföreningens bilder resulterade i bifogad bild från ett 6x6 negativ. Bilden är beskuren ungefär 50%. Och jag hoppas att ni kan se när den tidigast är tagen…
PS
Barnbarnens anor på mödernet är från Råneå, Överkalix, Korpilombolo etc…

iFokus krympte bilden för mycket så detaljen syntes inte - gör en delförstoring så kanske det syns …

Det enda som jag ändrade på var levels. Negativen var oftast inte perfekt exponerade eftersom de inte hade några mätare eller kunde ställa in tiden speciellt mycket. Men i inscanningsprogrammet gick det lätt att kompensera för detta. I princip så scannade jag in hela bilden, det var sällan som jag gjorde någon beskärning. Det är i alla fall ett kul jobb att dyka ner i gamla negativhögar.
Man funderar hur det blir i denna digitaliseringsålder, när DVD och CD:na blir oläsliga. Finns det kvar några bilder från vår tid om säg 100 år?

#4 - ja det är likadant här. Levels är ett bra verktyg.
Jag har även märkt att skärminställningen varierar och gör att bilderna ser lite olika ut efter inscanningen.
Varaktigheten är ju ett problem - man håller på och tar fram speciella minneskretsar "write only" med lång hållbarhet. Vi får hoppas dom lyckas.
Vi scannar vidare!

#5 Det är ju ganska enkelt när man själv har kontroll, men tänk om ens barnbarn hittar någonting på vinden efter 60 år, då kan man ju undra om dom får fram något…….Jag har program på gamla 5 1/4"-disketter som jag inte just nu kan ta fram…. och det är bara 20 år sedan som jag använde mig av dom…
Kul att se och läsa!
Att arbeta med bilder är både kul och värdefullt!
Hur har det gått för Pappa? Har det blivit namn på alla bilder?

Han har börjat, men det är ca 700 bilder så det tar väl en vinter till
#9 Fast det är väldigt bra att han börjat! Jag gav mina föräldrar ett par böcker att fylla i (farmors o farfars böcker, tänkta för barnbarnen) för flera år sedan. Jag tror inte de börjat…