Bara Härad
För dig som forskar i Bara Härad i Skåne. Fann detta dokument sammanställt av kontraktprosten Lars Frost och är en stastistisk beskrivning över Bara Härad och dess socknar 1812.
Först kommer en generell beskrivning av de olika socknarna (natur och omgivning, större gårdar och säterier, befolkningsantal mm).
På sid 25 listas alla större gårdar, säterier, bondhemman mm under rspektive socknar. Jättebra att skriva ut och ha som lathund i släktforskningen då man ibland skrivit lite luddigt i tex hfl; en gård istället för socken under in- eller utflyttning.
Roligt är också att de tex fått med antal hästar, kor, får etc under respektive sn.
Det var ju ett fantastiskt dokument! Mycket nyttigt - hittade t.ex. en beskrivning av vägar.

#1 Tack 
Kikar man på adressen till pdf-dokumentet så visar det sig att det är länsstyrelsen i Skåne som har publicerat den.
Jag har varit inne på deras sida men kan för mitt liv inte finna var de lagt dokumentet. Jag fann ju pdf'en vid en googling som en direktträff. Gissningsvist kan det kanske finnas fler liknande dokument för andra härader i Skåne vid denna tid (tidigt 1800-tal)

Tack, hittar tyvärr inte det jag söker där….!
Inte bara Bara, här finns det om länken fungerar!

#5 Hoho, sååå bra *jublar och gör vågen* TACK! 
#6 Länkningen fungerade och jag surfar bort på vågen!

Hur bra som helst! Och man kan få en väldigt bra inblick hur det såg ut i Skåne vid den här tiden. Som tex Färs Härad, i detta fallet 1816;
Under befolkningsstatistik beskrivs antalet personer under de olika stånden, päster, bönder, torpare etc. Under "fattiga" framgår det att det var 126 av manskön och 258 av qvinnokön. Säkert ett tvärsnitt av Sverige som sådant men ändå väldigt intressant.
#5 Länken finns nu i Proveniens länksamling!