Tolka text på karta - hjälp
Jag tycker det börjar med "Kalt", sedan tycker jag det är ett "s", men jämför jag med "s" i "Frälsegård" så stämmer det inte…
Svårt med bokstäverna i mitten , men jag tycker det står "Kalkhuus"

Kalthuus?
Om man googlar på "kalthus björka" så får man några svar.
Ur "Rosenberg":
"Kalthus. By i Lyngby sn, Bara hd, och i Gustafs sn, Vemmenhögs hd, Malmöhus län. - En gård Kalthus ligger i Skårby sn, Ljunits hd. - Ett litet fiskeläge Kalthus vid Östersjön tillhör Ö. Vemmenhögs sn, Vemmenhögs hd, och ligger på gården Dybecks mark."
Lever namnet på platsen kvar, eller har det ändrats ?

Namnet lever så vitt jag vet inte kvar, har aldrig hört det. Vi köpte gården 1989 och ingen av de gamla i byn har nämnt något om Kalthus.
Det frälse som ligger närmast rent geografiskt är släkten Ramel på Övedskloster, ca 3-4 km fågelvägen från byn. De var/är stora markägare i och omkring Björka.
Till skifteskartan finns ett ganska omfattande protokoll. Det är möjligt att man där kan hitta en närmare förklaring till vad som menas med texten, men jag känner mig som en analfabet när jag tittar i det.
Kartorna är hämtade från Lantmäteriets webbsida som verkligen har lyft sig när det gäller tillgång och visning av historiska kartor.

Tack för länkarna Anders. Då fick jag svar på vad krumelurerna över u betyder. Men vad Kalthuus har att göra i Björka får jag leta vidare efter.