Biologisk släktforskning
Jag köpte en låda böcker på loppis (hade ju så få böcker:). En av böckerna heter: Läst och återgivet ** populära uppsatser** i naturvetenskapliga ämnen, utgiven 1915. Jag bläddrade lite i den och hittade en uppsats med titeln Biologisk släktforskning. Den är otäckt rasbiologisk och hyllar Herman Lundberg, den kände rasbiologen i Uppsala. Han hade utrett en släkt på Listerlandet i Blekinge som han dömer ut som undermålig. Stamfadern var "storbonden, nämdemannen och riksdagsmannen Pehr Persson (1721-1804) Han karaktäriseras som mörk, frisk och kraftig, begåvad häftig och härsklysten; var ej sällan in vecklad i stridigheter och processer, även mot sina egna barn" Hans barn beskrivs också som inskränkt, högfärdig, hämndlysten och andra smickrande epitet. Tills nu (1914) har släkten vuxit till 377 familjer som Lundberg har underkastat "släktbiologisk granskning" Han talar väl om rashygien och sterilisering av mindervärdiga individer! Jag får vara tacksam att jag inte har några anor från Listerlandet. Har ni?

Biologisk släktforskning när den är som värst.
Axel Elliot som jag berättar om under tråden "Nästa bok…." var sonson till Judiska Abraham Josephson Elliot och hans hustru Blomma Magnus, På Radio Islams hemsida har man gjort en redogörelse för de två och deras ättlingar. Det är så rasistiskt skrivet att jag mår illa. Dessutom innehåller denna släkttablå så många sakfel att man dånar. Funderar på vad jag kan göra för att få bort mina anor från denna hemsida.

Man får vara tacksam att Herman Lundbergs teorier numera inte är giltiga! Hans discipel, docenten Lundman, cyklade varje dag förbi mitt barndomshem. Han övergav aldrig sina teorier. Men föreläsningarna i rashygien bevistades under krigsåren av en stor grupp kritiska studenter som häcklade föreläsaren. Så man ska väl kanske vara tacksam att man inte är släkt med Herman Lundberg istället!
Bra läsning är Eva F Dahlgrens bok "Min farfar var rasbiolog"

Det finns en hel del skrämmande släktforskningssidor från t ex Radio Islam och andra främlingsfientliga organisationer. De har lagt stor möda på att försöka bevisa "judeinfiltration" genom släktforskning. Där har vi verkligen något som skämmer ut släktforskningen, kanske Bure-gänget skulle göra mer nytta om de vågade angripa den avarten.
Ja, usch!
Det jag minns från biologin i skolan är den allmänna tesen att ju mer blandade generna är desto bättre. Vilket borde innebära ju mer renrasig desto sämre…
Vi hade ju en annan sträng som uppmärksammade DNA-testningarna i främst USA. Det är ju också en utveckling som kan gå snett. Man kan ju tänka sig att det växer fram tankar om vad som är "bra och dåligt"…

#3 Precis vad som skrivs om mina anor. Man vill visa hur Abrahams och blommas barn och barnbarn "gifte" in sig i riksdagen, gifte sig med svensk adel etc, etc.
Jag skrev ett argt inlägg på AF en gång med anledning av stängningen av trådarna under särksilda forskningsområden; resande, judiska släkter mfl. Jag tyckte det var skit (ursäkta språket) att Datainspektionen hade åsikter om att vi diskuterade dessa släkter utifrån ett släktforskarpespektiv men att samma statliga verk inte la två fingrar imellan för att stoppa sidor som Radio Islam.
Ursäkta en stuntsak men det skall vara Lundborg. Läs gärna oönskade i folkhemmet av Broberg och Tyden.
mvh/gurin

#6 Inte alls en struntsak. Den tvångssterlilisering som skedde i Sverige var nog i särklass ett av de värsta övergrepp Svenska staten någonsin gjort.

Ingen struntsak - alldeles rätt!

#5. Håller med - man tillåter dessa rasistiska sidor i yttrandefrihetens namn men förbjuder positiva sidor som bygger på stolthet över sitt ursprung.

Naturligvis heter han Lundborg, det är jag som har skrivit fel. Ett annat citat: Säkert är att den gamla rent historiska släktforskningen är absolut föråldrad. Den måste omläggas efter modärna fordringar. Och ett otäckt så här i backspegeln: På senare tid har man från tyskt håll yrkat på ett närmare samarbete mellan historiska och medicinska genealoger.

*usch*
#10 vad menar han med att historisk släktforskning är föråldrad?

Han menar att det inte är historien (vad de gjorde etc) som är intressant utan genetiken, dvs i den tidens mening rasbiologin. Att plocka ut mindre önskvärda och eliminera deras fortplantning, samt också plocka ut de önskvärda och uppmuntra deras fortplantning. Hans samling av skallar och kroppsmätningar var berömd, utifrån skallform skulle man kunna avgöra vilka som var av sk bättre ras. En annan bok som är intressant i sammanhanhet är Maja Hagermans Det rena landet, om än något trögläst ibland:
http://www.majahagerman.se/Det_rena_landet.html
Slutsatsen av den boken är att vi har blivit grundlurade på mycket av den historia som vi tragglade under skoltiden.

Den roligaste rasbiologiska beksrivningen jag hittat var om Dalslänningar. Där var männen långa, blonda och blåögda, men kvinnorna var små, mörkhåriga och brunögda. Min fråga blev när jag läste detta i en gammal bok, om mänen och kvinnorna, var de ens släkt med varandra??

Vad ska man ha som signatur tro?
Men hallå, det var väl ingen som trodde att jag menade att rashygienen var en struntsak! Struntsaken gällde ju o:et i stället för e:et.
mvh/ Fil dr. gurin som brukade hålla kursen om rashygien och annat märkligt tankegods.

Vi menade att stavningsfelet inte var en struntsak att påpeka! Det är viktigt att kunna dessa namn
Aha, då var det jag som missuppfattade och det var ju bra 
mvh/gurin