Två gånger "Oscar Wilhelm"
På Trollenäs slott var min farmors morfar skräddaremästare. Han hade en son som hette Oscar Wilhelm och var född 1866-05-19. Oscar var inte 15 fyllda då han lämnade Trollenäs. Jag hittar honom i "Emigranten" - han lämnade via Malmö 1881-05-12 med uppgiven destination Akron Ohio.
På "Ancestry" hittar jag en passagerarlista som kan visa (rätt namn) att han kom till Boston 1881. I olika Census (Illinois 1900, 1910), hittar jag skräddare (nog har han lärt yrket av fadern innan han åkte?) Oscar Lundquist - men inte med immigrationsår 1881, eller med lite avvikande ålder/födelsedatum. I Ohio hittar jag ingen som stämmer bra…
Fem år efter att Oscar flyttat - 1886-06-09 - får hans syster Emma (min farmors mor) en son som döps till Oscar Wilhelm! Man kan tänka sig att han hör talas om sin morbror med samma namn i Amerika. Säkert får de spännande brev…
När denne Oscar är 23 år åker han, som montör, via Malmö och Liverpool - med Mauretania - till New York. Han anländer 18/3 1910, och fortsätter till 3142 Orgood drive, Chicago Ill. I Augusti samma år skriver han ett kort till äldsta systern och gratulerar på födelsedagen;
"De hjärtligaste lyckönskningar sändes dig på födelsedagen af broder Oscar jag skall idag lemna Chicagoheights jag vet ej var jag styr resan. Säg till dom där hemma att när di skriver till mig ni adresserar breven till morbror han vet alltid var jag är."
Oscar No1 finns alltså i USA 1910 - förmodligen i Chicago där Oscar No2 just då är. Sju år senare - 1917 - går USA med i första världskriget och alla unga män registreras. Oscar No2 bor då på 3212 Osgood Street, Chicago och är ogift. Han anger sig då fortfarande som svensk medborgare, begär att inte bli inkallad just med skälet att han är svensk medborgare.
Jag har alltså ganska mycket uppgifter - men kommer inte vidare. Det hade varit så roligt att få veta vad som hände med farmors bror. Gifte han sig? Fick han barn? Finns det några nästkusiner "over there"? Har ni några tips?
Här är en del ur ett annat vykort, som jag också tror är från farmors bror Oscar. Texten baktill:
"Detta fottografiet är tagit utanför Hotellet var jag lever Det är ej mycket bra (?) för solen och snön skiner i ögonen så att vi kan knappast se. Den femte ifrån mig är byggmästaren Mr Jones."
Jag tolkar texten som om att Oscar är längst till vänster (med ett "x") och Mr Jones No 5 (med ett "x"). Och då tycker jag nog att det verkar vara Oscar som sitter till höger på förra bilden.
Oscar är alltså son till smeden Sven Holmberg som jag berättat lite om här.

Ett tips kan vara att titta i böckerna History of the swedes in Illinois I-II som finns tror jag på uppsala universitetsbibliotek (kolla på libris - bibliotekssök). Del tre går inte att skaffa i bokform men jag har den hemma på CD - köpte den från USA men mina släktingar fanns inte med. Böckerna är tryckta någon gång ibörjan av 1900 så det är inte säkert att Oscar finns med. De som är upptagna i böckerna och på CD:n kommer från hela landet.
Det låter intressant. Jag gissar att det går att fjärrlåna…
Är det besvärligt för dig att kolla i CD-delen?

hittde ingen Oscar Wilhelm född i Trollenäs. Det är ju inte säkert att han finns med, alla svenskar är ju inte upptagna.
jag har skrivit ner emigranterna från CD:n så jag kan försöka lägga in den som en bifogad fil hit.
MEN ibland har bara ortsnamnet stått så jag har fått fylla i platsen i sverige, så jag vill påpeka att jag kan ha skrivit fel.
Tack anna! Jag hittade inte heller någon som kan stämma. Får satsa på fjärrlån av del 1 och 2.
Jag har ett par andra släktingar också som kanske finns med…
Nu har jag haft hemma "History of the swedes in Illinois I-II" på fjärrlån från Uppsala, och även hunnit med att lämna dem så de är snart åter i Uppsala.
Själv fann jag inte vad jag sökte, men böckerna är verkligen fantastiska! Mängder av fotografier och personbeskrivningar.
Det lönar sig nog mest att leta om man har släktingar som åkte över något tidigare än mina.

Anders
(Tredje gången gillt, får se om det går bättre nu)
När Oscar 2 kommer till New York står det att han ska till Uncle Oscar Williams på av dig angiven adress.
Census 1910 ger då en bild enligt bilagan
Där hittar du både Oscar 1, hustru, två barn och Oscar 2
Oscar 1 är slaktare och 2 är elektriker. Hustrun Honette är född ca 1874 och invandrad 1890
Census 1920, se bilaga, där det framgår att hustrun nog heter Anette
Detta ger dig möjligheter att gå vidare

I census 1930 så ser det ut som Oscar är död och att Anette har flyttat till Denver i Colorado där hon bor med dottern Olga Wallberg.
Detta spår måste dock kontrolleras mer innan det är säkert att det är rätt.
Underbart swemah. Snacka om julaftons första julklapp - tack!
Nu har jag verkligen något att gå vidare på. Jättekul!

Ett litet tillägg.
I Census 1900 kan man läsa följande
Oscar född May 1866 i Sverige
Nettie född May 1872 i Sverige
Olga född Aug 1896 i Illinois
Joseph (kallas han här) född Feb 1900 i Illinois
Jag har inte hunnit titta så noga på uppgifterna. Det är ju svårt när "felskrivningarna" gäller såväl namn som årtal, men kan man följa samma familj i flera census så kan man ju ändå bli övertygad.

Visst är det så, men beträffande pojken som är två månader när det är census så händer det ganska ofta att föräldrarna byter namn på dem. Jag vet inte när det blev fastställt officiellt vad de skulle heta, men en viss tid tog det oftast.
Sonen kallas George Curtis, och är född 22 februari 1900 om man får tro WW1 draft card.
Det är troligen denne man som avlider i San Diego 1978, åtminstone om man får tro SSDI. Enligt California death index är dock denne George Williams född 1901 02 22.
Däremot är det märkligt svårt att hitta spår efter Oscar no 2, efter hans WW1 draft, men det kanske kommer
#13 Tack för engagemanget, Swemah!
Jag har själv inte haft tid att sätta mig in riktigt i dina uppgifter (sitter på jobb nu!).
När det gäller Oscar No2 så vet jag att familjen eftersökte honom då breven slutade komma, bl.a. ska min farfar ha använt kontakter i USA utan framgång. Så det antogs att han dött. Dock vet jag inte exakt när man tappade kontakten.

Det här är spännande att läsa och att följa efterforskningarna. Det är en gåta och man funderar "skall man få svar på vad som hände". God fortsättning på julen!

Svaret kanske aldrig kommer, men då och då kanske det dyker upp nya små pusselbitar som ibland ger steg framåt (eller kanske bakåt). ibland så blir kanske resultatet nya små utvikningar.
Detta är troligen giftermålet för Oscar No 1.
WILLIAMS, OSCAR OLSON, ARRETTE 03/29/1896 / 246329 COOK
Och då tror jag att det ska stå Annette, som blivit felavskrivet vid indexering
Vilken Annette Olsson/Olsdotter född Maj 1872 och utvandrad 1891/1892 kan tänkas vara Oscar's hustru? Jag tror mig veta men allt ska inte serveras, speciellt som det bara kan bli antaganden tills mer uppgifter hittas om denna kvinna
#16 Ja, swemah - nu är du långt före mig. jag lovar återkomma när jag finner tiden.
Jag hade ett "emigrant-tema" här på Proveniens för nästan ett år sedan. Jag tänkte väcka liv i det igen efter att jag avslutat mitt nuvarande tema kring mikrohistoria.

Ta det lugnt Anders, uppgifterna är ju inte färskvara precis. De finns kvar när du får tid, det lovar jag. 
#16 Vad sägs om:
"Post 416922 Olsdotter, Annette Piga (ogift kvinna)
f. 26/5 1872 i Kiaby, Kristianstads län (Skåne)
Utvandrad 8/11 1892 från Hammar 6:7, Nosaby, Kristianstads län (Skåne) till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 524 Emibas emigrationsakt: Nosaby L 1892 013"
?

Stämmer bra, men det finns en liten hake. Hon uppges i census 1900 ha bott 9 år i USA, men det kan naturligtvis vara fel.
Det säkraste vore att hitta hennes death certificate för att vidimera födelsetiden.
Nu har jag själv tittat i census 1900, 1910 och 1920. Klockrent, och för mig utan tvivel rätt familj. Härligt.
George WWI-draft verkar också stämma bra.
Däremot hittar jag inte giftermålet i #16…?
#13 "
George Williams
SSN:
566-26-2787
Last Residence:
92117 San Diego, San Diego, California, United States of America
Born:
22 Feb 1900
Died:
Mar 1978
State (Year) SSN issued:
California (Before 1951 )

#23 Härligt! Den fanns inte med på ancestry!

Om du sedan kollar efter George Williams i census 1930, med kriteriet född i Illinois 1900 så är den förste en intressant kille. Han sitter inne på San Quentin fängelset i CA. Tyvär/Tack och lov (stryk det som ej önskas) så är det nog fel person.
Han som bor i Chicago och är gift med Leight bör du kolla mer på, han verkar som en tänkbar kandidat. Både föräldrarna från Sverige desutom.
#25 Tack, jag håller med. Av de 12 George Williams är det bara han som har svenska föräldrar.
#9 Nu hittade jag äntligen 1930-uppgiften. Det stämmer ju in bra, men nästan alltid finns någon eller några uppgifter som är helfel.
Här är:
- Anettes invandringsår 10 år fel.
- Hennes ålder slår på 6 år.
- Hon anges gift vid 16 års ålder, men var 24.
Och ändå tror man man hittat rätt. Snacka om källkritik… 

#9 och #27
Kolla särskilt Olgas efternamn, jag är inte säker på att det står Wallberg, som indexeraren fått fram. Mannens förnamn ser också mystiskt ut.
Jag har inte lyckats hitta mannen i census 1920, därav mina dubier runt namnen
#28 Han är tydligen svensk i alla fall. Nog tycker jag att förnamnet är Glen? Ovanligt för en svenskfödd?
Vad sägs om Westberg?
OLGA WESTBERG
22 Aug 1896
Nov 1967
61108 (Rockford, Winnebago, IL)
(none specified)
338-12-0744
Illinois

Jag funderar på om du varit hemma hos mig? Jag använder små notislappar, som minnesstöd, när jag hittar info här och där, som kanske kan vara av intresse för de sökningar som pågår.
På den längst till vänster står det Olga Westberg, 22 aug 1896, nov 1967, Illinois
Sök vidare på den, tycker jag
En kul sträng att läsa. Jag fick väldigt mycket hjälp av swemah, men har inte kommit vidare. Det ligger några efterlysningar ute…
Det var alltså spåret i #30 jag gick vidare på. Och det verkade stämma in så himla elegant. Tills jag fick tag på Olga Westbergs son i telefon, 88 år gammal. Hans mamma hette Borden som ogift. Jag frågade också vad hans mormor och morfar hette. Inte i närheten…
Så då återstår det svaga spåret från #9. Där mycket stämmer samtidigt som mycket inte stämmer…

På Find A Grave återfinner jag Olga W Walberg, född 1896 och död 1965. Hon är begravd på Fairmont Cemetery, Denver.
Kanske W står för Williams, vad vet jag och en censustagare 1930 kanske inte hade det så lätt att skilja på Wallberg och Walberg?
#4 Tack!
T.o.m. en bild på graven!
Fast ensam. Skild? Denver gör ju att det är samma som i census 1930. Det verkar ju vara "min" Olga, men helt säker känner jag mig inte.
Synd där inte var exakt födelsedatum med.

På samma kyrkogård återfinns Anette Williams född 26 maj 1872 och avliden 27 maj 1952. Text Belowed mother

Och 26 maj 1872 stämmer ju bra på den kvinna du föreslog tidigare.

#37 Kanon! Skulle precis skriva att jag hittat henne, men du är snabbare!
Det tar jag som en bekräftelse att det är rätt Olga. Äntligen!

Vad var det jag sa i #18 
#42 Ja, det är som Piet Hein sa: TTT
(Things Take Time)

Jag är mycket glad för detta. Tack igen!

I Denver City directory från 1936 så tycks Olga Walberg leva ensam, arbetar som Stenograf. På annan plats i Denver bor Anetta Williams , arbetar som waitress
#44 Tack. Jag har sett att hon var stenograf redan 1930. Verkar då vara bokförd två gånger i census. Dels i familjen, dels ensam.
#44 Betyder förmodligen att hon inte fick några barn…?

Var hittar du henne ensam 1930?
Jag ser att hon står som stenograf 1920
#47 Sorry, menade 1920!
#44 Var hittar du Denver City directory från 1936?

Finns på Ancestry. under Us City Directorys, där det går att plocka fram Denver 1936 och scanna igenom.
När jag hittade Olga så fick jag upp en träff på henne som visde på detta directory, men jag kan just nu inte återupprepa detta, skumt.
#50 Jag har letat, men inte hittat. Får sova på det och prova imorgon. God natt!

Jag kom fram till följande länk
#52 Tack igen! Där finns även en "Annetta Williams, waitress" som ju kan vara Olgas mor.
Undrar vad som hände med den mystiske "Olen". Dog han eller lämnade?

Det är med stor sannolikhet Olgas mor, Oscars fru som finns med (hon är redan nämnd i #44). Tyvärr finns inte tidigare register (från aktuell tid) och de senare har inte med W i sina scannade delar.
Då är det Oscar 2 som kvarstår, men tråden är ju bara 4 år gammal så vi ger väl inte upp än 
#54 Ja, Oscar 2 är ett mysterium och har varit så i 80 år…
Ett mysterium som dock borde gå att komma lite närmre är Olgas make. Jag har bara hittat honom på ett ställe - census 1930, Denver, med det märkliga förnamnet Olen.
Jag har försökt hitta någon i tidigare census eller i andra arkiv, men hittar inget som verkar troligt.
I Denver 1936 finns fler Walberg. Undrar om det är mannens släkt?
Hypotes: Olen hette Leonard!
Census 1910, Chicago Ward 27. Länk
John P Walbert 54
Christine Walbert 53
Elna J Walbert 25
Alma W Walbert 19
Ebba D Walbert 17
Leonard J Walbert 15
Census 1920, Chicago Ward 27. Länk
John Walberg 64
Christine Walberg 64
Leonard Walberg 24
Census 1930, Chicago. Länk
Andrew J Anderson 40
Alma Anderson 39
Andrew Anderson 10
Christiana Walberg 74
1930 har alltså John dött, Christina har flyttat till dottern Alma. Och sonen Leonard? Träffade Olga i Chicago? Till Denver, gift med Olga?
Census 1930, Denver. Länk
Olen Wallberg 29
Olga Wallberg 28
Annetta Williams 52
Här står det visserligen att "Olen" är född i New York…?

Kan inte Olen vara en felskrivning av Olof/Olov eller Ola?
#59 Jag skulle tro att det mesta är möjligt…
De namnen leder mig inte till några bra träfar dock.
#61 Oj, vad jag blev nyfiken! Kommer inte åt hemmadatorn förrän i mrgon kväll…

Haha, kom på lösenordet och lyckades logga in!
#61 Tack! Visst är det intressant! Han levde då så jag har retat mig på att inte kunna hitta honom. Kontakten med familjen bröts i mitten av 20-talet tror jag.
Han bodde i Chicago 1917 och arbetade då på ett konstruktionsföretag. Från Sverige hade han en påbörjad smedsutbildning.
Enligt ett vykort, och upgifter från familjen ska han senare arbetat som förman på någon slags byggen.
Enligt denna census-uppgift skulle han då vara arbetare på ett sågverk i Virginia City, 80 mil nv Chicago. Möjligt.
Någonstans har jag ett minne av att han skulle ha flyttat norrut, upp mot Kanada.
Han har i så fall bytt efternamn liksom hans farbror. Undrar om Wilson är rätt, eller Williams blivit felskrivet?
Ett "problem" är ju att söker jag på Oscar Wilson så finns det plötsligt många att välja på…

Tja, men du kan pröva denne i Census 1930 Oscar Wilson. Han bor i St. Paul 1930 och uppges vara 43 år (dvs född ca 1887) i Sverige och ha invandrat 1910. Han är gift med Bertha, född omkring 1900 i Wisconsin och de har en dotter född omkring 1921 i Minnesota. Hennes namn kan jag dock inte läsa.
#65 Den såg inte dum ut! Kan du se vad han arbetar med?

Cementarbetare av något slag är han
#67 Ja, jag tyckte det stod "cement". Det stämmer ju bra om han jobbade med byggnader.
#65 Jag är ändå tveksam. Om han gift sig och fått barn redan 1921 måste familjen hemma fått höra det.