Annons:
Etikettproveniens-i-fokus
Läst 4394 ggr
AndersE
10/17/11, 4:00 PM

Ny värd sökes

Jag har de senaste dagarna hamnat i en kontrovers på sajten Politik iFokus. Den slutar tyvärr med att jag måste lämna Proveniens. Detta har jag på annan plats motiverat så här:

---

För mig är det farligt att acceptera en sajt där det är tillåtet att hylla Sverigedemokraterna och deras politik, men där det är förbjudet att ifrågasätta hyllningarna.

För mig kvittar det vad värden säger.

Faktum kvarstår:

  • På Politik är det helt tillåtet att hylla Sverigedemokraterna och deras Politik
  • Om man - som jag - ifrågasätter hyllningarna eller partiets värderingar så blir man avstängd
  • Jag har ännu inte en enda gång från värden fått besked om att jag brutit mot någon skrivregel
  • Det besked jag fått är att min avstängning beror på skapandet av otrivsel genom att ifrågasätta framförda politiska åsikter

Resultatet är att det i nätverket finns en sajt som ger intrycket att vara en politisk debattsajt. Men att den som kommer dit bara tillåts hylla främlingsfientlighet, inte ifrågasätta.

Tyvärr kan jag inte komma till någon annan slutsats än att sådant är farligt och mycket långt från mina värderingar.

Jag kan inte tänka mig att som värd propagera för användandet av iFokus när det är på det här sättet.

Mycket sorgligt men det finns vissa grundläggande principer och värderingar som man inte kan frångå utan att förlora sig själv.

Så jag kommer nu att annonsera mitt beslut på mina två sajter och återkommer om någon annan kan tänka sig att ta över som värd.

---

Den som är intresserad av att överta värdskapet på Proveniens kan höra av sig till Niklas.

Annons:
Cheyenne
10/17/11, 4:23 PM
#1

Så tråkigt! Jag är glad att du står upp för dina värderingar (som jag för övrigt helt och hållet instämmer med) men det känns onekligen tråkigt att du lämnar Proveniens.

Gråter

[stormalen]
10/17/11, 6:29 PM
#2

Vad synd! Det var alltid intressant att läsa dina artiklar. Jag stöder dig till fullo, skulle heller inte gjort något annat val.

Gråter

svenake
10/17/11, 8:12 PM
#3

Var kan vi hitta dej sedan?

Yred3
10/17/11, 11:11 PM
#4

Oh vad trist men jag håller med föregående skrivare och dig.

Andersdotter
10/17/11, 11:47 PM
#5

Det här låter inte bra - jag förstår hur du tänker tror jag.

Kan vi istället hitta ett nytt forum någon annan stans??? Hm i all hast lösa tankar …finns det inga andra alternativa lösningar?

Alsterolle
10/18/11, 9:17 AM
#6

Anders!

Tråkigt att höra - men förstår din ståndpunkt.
Alternativ skulle kunna vara en grupp på Facebook, en krets på nya G+.
G+ ger ju videokonferensmöjlighet - det skulle säkert kunna vara en trevlig mötesplats face-to-face.

Jag är säker på att vi stöter ihop på andra sätt än iFokus.

"Ha det"

Annons:
AndersE
10/18/11, 9:18 AM
#7

Det kan bli så att ett nytt forum startas på annat ställe.

svenake
10/18/11, 11:02 AM
#8

Tack !

Bjornen
10/18/11, 12:03 PM
#9

Det är inte ovanligt att värderna själva bryter mot sina egna regler tyvärr bland iFokus-sajter.

guan
10/18/11, 4:36 PM
#10

Heder åt dig, Anders. Jag hoppas vi hittar ett nytt ställe att fortsätta alla diskussioner här.

svenne
10/18/11, 4:44 PM
#11

#0 Det var mycket tråkigt att höra.

Har inte varit inne på politiksidan sidan på länge så jag kan inte bilda mej en uppfattning om grunderna till din reaktion och beslut men jag förstår din ståndpunkt helt och hållet.

Det finns alltså inget som kan få dej att förlika dej med tanken att fortsätta med Proveniens utan att delta i Politiksajten? Det vore oerhört trist om du ger upp, du som har byggt upp den här sajten till vad den är idag, men samtidigt förstår jag att du reagerar starkt på att de ansvariga för hela nätverket iFokus tillåter en trångsynt, subjektiv och inkonsekvent Sajtvärd på en annan sida inom nätverket.

#7 Intressant, det finns alltid alternativ och Olles förslag är värt att tänka på.

Lill-Kisse
10/18/11, 8:54 PM
#12

Om man resonerar som AndersE, kan väl ingen stanna kvar på iFokus. Det finns fler sajter än Politik iFokus med värdar, som styr och ställer på mycket märkliga sätt. Klarar en värd inte av att hålla sig till de regler han/hon ställt upp, så är personen inte kvalificerad för den uppgift han/hon tagit på sig. Då lämnar man den sajten. AndersE kan lugnt stanna kvar här på Proveniens i fokus och visa hur värdskap bör skötas. Det behövs folk som kan föregå med gott exempel.

Staffan
10/19/11, 10:12 PM
#13

Jag vill också skriva en rad här, i egenskap av representant för iFokus.

Vi har en viktig princip på iFokus, det är att inte lägga sig i hur värdarna sköter sina sajter. Det förutsätter förstås att man håller sig inom lagens råmärken och inte heller bryter mot några förordningar.

Det är en princip som fungerat tillfredsställande och som vi vare sig kan eller har möjlighet att bryta. Vi får så gott som dagligen in synpunkter från medlemmar som tycker att just deras Sajtvärd beter sig på ett sätt som borde diskvalificera denne från att ta hand om sajten. iFokus har över 250 olika communities och om jag och min kollega Niklas skulle börja lägga oss i alla dispyter så skulle vår tid inte räcka ens till att försöka reda ut dessa. Inte heller skulle någon vilja driva ett community på iFokus om man ständigt riskerar att det kommer in någon och ändrar fattade beslut.

I det aktuella fallet har sajtvärden gjort bedömningen att diskussionsklimatet på Politik iFokus blir bättre med vidtagen åtgärd. Enligt henne är det inte ifrågasättandet av dem som sympatiserar med Sverigedemokraterna som varit problemet, utan sättet det gjorts på. Sverigedemokrater och sympatisörer har bland annat kallats för brunskjortor, brunfläckiga, brunfärgade och nazister. Något som kan ha bidragit till den trista utvecklingen.

Min personliga reflektion är att jag respekterar Anders för ställningstagandet att han inte vill driva sitt forum inom samma nätverk som en sajt där han inte tillåts delta på detta sätt. Samtidigt tycker jag synd om sajtvärden som tvingats till denna tråkiga åtgärd; det kan knappast kännas roligt att bli anklagad för att vara rasist och nazist om man bara vill värna om det fria ordet och debattklimatet.

Med det här inlägget ämnar jag inte starta en debatt om utvecklingen. Jag vill bara ge vårt perspektiv på situationen. Slutligen vill jag berätta för dem som inte vet det att vi tycker att Anders är och har varit en mycket bra SajtvärdiFokus. Vi har bara gott att säga om hans sätt att driva sajter.

Vänliga hälsningar,
Staffan

Annons:
Mitralis
10/19/11, 10:34 PM
#14

Jag kan bekräfta att det är som Staffan beskriver när han skriver

"Enligt henne är det inte ifrågasättandet av dem som sympatiserar med Sverigedemokraterna som varit problemet, utan sättet det gjorts på."

Ni är välkomna att komma in på Politik för att själva bilda er en uppfattning om sajten.

Det ligger mer bakom AndersEs påhopp på sajten Politik/mej än han låter förstå i denna tråd.

Vänliga hälsningar
Mitralis
Sajtvärd Politik



[GunillaR]
10/19/11, 11:11 PM
#15

Jag kan intyga att Politik iFokus INTE hyllar Sverigedemokraterna. Tvärtom så får alltid den som yppar något om invandrarfrågor en eller flera kängor från en grupp medlemmar. Sen kommer i regel AndersE's inlägg som salt i såret och han blir även applåderad för detta ibland.

Så den som tror att Politik är en SD-vänlig sajt, besök sajten och ta reda på fakta!

AndersE
10/20/11, 7:22 AM
#16

#13 Du påstår en mängd saker om mitt agerande som du inte kan stödja eftersom de inte är sanna. Det är tråkigt.

Att sajter har olika inriktningar och att värden har stort inflytande är jag helt på det klara med. Problemet för mig är att en sajt som Politik har en särställning. Om nätverket iFokus tillhandahåller ett forum för politisk diskussion där man inte får ifrågasätta Sverigedemokratiska åsikter med motivet "dålig trivsel" så är det ett problem för mig och många andra. De ord du nämner är påhittade av dig och inget jag använt.

Att du skriver "värna om det fria ordet och debattklimatet" i detta sammanhang blir löjeväckande.

De andra sajterna har Skrivregler som man ska följa. Det räcker inte på Politik - där ska man dessutom bidra till sajtens trivsel genom att inte ifrågasätta vissa värderingar och åsikter. Jag är inte ensam om att tycka att detta ger en obehaglig smak. Denna smak kletar tyvärr av sig till hela nätverket och jag vill inte representera detta.

#14 Det ligger mer bakom ditt agerande som Sajtvärd än du låter förstå i denna tråd.

AndersB
10/20/11, 9:35 AM
#17

Väldigt tråkigt att Proveniens ska behöva tappa sin utmärkta Sajtvärd pga en dispyt på ett helt orelaterat forum.

Jag gissar att det inte enbart är PolitkiFokus som är orsaken utan att Anders inte har tid för detta engagemang lika mycket som förr i tiden. Du har ju faktiskt flaggat för det själv när du flyttade till Namibia. Då blir det förstås ännu jobbigare att få höra åsikter man inte gillar i ett ämne där man är kraftigt engagerad. Min gissning stärks när jag är inne och läser på Politik. Vad jag där kan se så är det visserligen en del trådar om SD men de innehåller en massa kritik av partiet, av flera skribenter. Anders inlägg ligger kvar. Jag hade väntat mig att de varit borttagna om det som Anders säger i #0 skulle vara sant. Det kan nog vara så att det är din stenhårda attityd som ibland glider över i att du gör ner dina meningsmotståndare och tar heder och ära av dem, som skapar denna dåliga stämning. Mitt råd är att argumentera i sak, gärna stenhårt, men måla inte ut folk som rasister och nazister. Det är vad jag kan säga efter att ha läst senaste månadens inlägg under Politik.

Jag hoppas hur som helst att du blir kvar här på Proveniens.


Mitralis
10/20/11, 9:57 AM
#18

#17 Jag tackar för ditt bidrag till att ge en vidare syn på det hela Glad



Cheyenne
10/20/11, 10:29 AM
#19

Denna tråd handlar om att AndersE efterlyser en ny värd till Proveniens iFokus. Här ger han sin mening till sina Medarbetare och medlemmar och förklarar sitt ställningstagande. Vad Anders har eller inte har skrivit, hur han har uttryckt sig och vad som föranleder hans avstängning hos Politik iFokus, hör inte hemma under denna tråd.

Jag skulle önska att ni för diskussionen vidare med Anders privat då det blir smått absurt med en diskussion om en diskussion som hör hemma på en annan sajt.

Att du Mitralis - som värd på den sajten - dessutom kliver in på Anders sajt och applåderar alla de som håller med dig är rent ut sagt ett bedrövligt beteende. Men å andra sidan är detta beteende vanligt förekommande inom politiken, dvs att låta drevet gå…!!

Mitralis
10/20/11, 10:40 AM
#20

#19 Så du menar att jag ska tyst ska tillåta AndersEs påhopp på mej som person och sajten Politik?

Genom att AndersE skriver om Politik på sin sajt Provinens, där jag normalt inte rör mej, så anser jag att jag har min fulla rätt bemöta detta i denna tråd.

Om AndersE endast hade skrivit att han söker en annan Sajtvärd så hade jag inte sett någon anledning att gå in och ta denna diskussion.



Annons:
Cheyenne
10/20/11, 10:56 AM
#21

AndersE förklarar för sina Medarbetare och medlemmar varför han söker en ny värd. Han ger sin syn på saken. Det är det den här tråden handlar om. Eftersom Politik iFokus är orsaken till hans beslut så vore det märkligt om den sajten inte nämns när han förklarar sitt avhopp. De flesta medlemmarna på denna sajt har varit i med i flera år.

Som Sajtvärd borde du därmed sagt; "Jag föreslår att vi för denna diskussion på annan plats" men det gjorde du inte! Så om det nu är viktigt för dig att forsätta diskutera Anders görande eller icke görande, då föreslår jag att ni gör det på Politik iFokus. Då krävs det förstås att Anders får tillbaka sina skrivrättigheter så att ni kan fortsätta föra diskussionen där den hör hemma.

[SweetRose]
10/20/11, 3:27 PM
#22

"ett forum för politisk diskussion där man inte får ifrågasätta Sverigedemokratiska åsikter" Det kan inte bli mer osant. SD har inte i en enda tråd på Poltik stått oprövade och de som hyllar dem får rejält mycket mer påhopp än de som inte gör det.

Det som skrivs i #0 utelämnar även skälen till avstängningen. Jag själv har blivit utmålad som nazist helt utan grund av AndersE. Innan åsikter yttras tycker jag man ska läsa trådarna i politik som #13 gjorde och bilda sig en egen uppfattning. Jag kan näst intill garantera att ni kommer till samma slutsats som honom.

#21 I #0 ägnas ca 90% av inlägget att smutskasta sajtvärden samt sajten politik i fokus. Då får man räkna med att svaren handlar om det också.

Cheyenne
10/20/11, 5:00 PM
#23

#22

Det här är Anders sajt och här har han rätt att uttrycka det att tycker är fel, ffa då det handlar om att lämna värdskapet och förklara för oss varför han gör det!! Det handlar knappast om smutskastning när han beskriver det han upplever och hur han känner, för han har väl rätt att få framföra sina åsikter? Eller tycker du helt tvärtimot det Voltaire en gång uttryckte??

[SweetRose]
10/20/11, 6:43 PM
#24

#23 Det blir smutskastning när inte helheten kommer fram utan små fragment som är del i ett större sammanhang som ses på sajten politik i fokus.

Detta är inte första gången meddelanden i samma stil som detta kommit upp på tapeten.

Detta leder ingenvart som jag vill följa med så jag säger upp mig i denna tråd, tack och hej.

blombuketten
10/20/11, 8:06 PM
#25

Hoppsan. Här kom det in en del från politik iFokus ser jag. Mestadels de som Anders (och även jag) har skrivit inlägg till, bl a angående SD.

Till #15 vill jag säga att du kan bara intyga din syn på saken. Jag intygar att det inte gått till så som du och några till påstår. Att du/ni inte klarar av att ta sättet Anders argumenterar är uppenbart och därav har denna situation uppstått anser jag. Det är en sak att påstå en massa och en helt annat att påvisa detsamma. Yppar man sina åsikter, allra helst på ett debattforum och i ämnet politik, så bör man nog räkna med att få en del mothugg. Alla har inte samma ideologi, och det kan hetta till emellanåt.

Applåderna du skriver om tilldelas nog i alla läger, om du vill vara ärlig. För min del kallar jag det inte att applådera, vilket jag tycker är oerhört nedvärderande att skriva. Istället handlar det väl om att jag/man har ungefär liknande åsikter och också uttrycker det, vilket jag anser vara en rättighet i ett demokratiskt land. Då bör man slippa ditt ironiska sätt att se det på. Tack.

För övrigt håller jag med Cheyenne. Det här är Anders sajt och han bör kunna få förklara hur han upplever det hela. En upplevelse jag delar med honom (och jag är inte den enda upplysningsvis). Jag tycker inte alls att hans upplevelse är fel. Tvärtom tycker jag att upplevelsen från några på politik iFokus överreagerat.

Jag har också kunnat konstatera att en av medarbetarna på den sajten tillrättvisar i en onödigt gnällig ton, då hon/han har svårt att svara. Samtidigt som personen själv tillåter sig nedvärdera och komma med ironiska tillmälen.

Ja, det här hör ju inte hit egentligen. Jag skriver det här eftersom det kom upp från annat håll.

Som ett ps skulle jag kunna tala om att ni borde, allra helst ni från politik iFokus, läsa trådarna om kommunism på den sajten. Där kan ni läsa om hur Anders och jag debatterar, hårt och rätt elakt emellanåt. Vi har inte alls samma ideologi, eller tanke om vad kommunism egentligen står för. Trots denna hårda ton vi har, har vi aldrig varit ovänner eller gått in på personliga saker. Det är väl ändå så det bör vara?

En sajt som politik ifous är inte bäddat för att bli ett "trivselforum", det är bäddat för diskussioner som ibland går heta. Kan man lära sig skilja på sak och person så fungerar det.

AndersE
10/20/11, 8:44 PM
#26

#22 Kan du på något sätt belägga att jag skulle kallat dig för nazist?

Mitralis
10/20/11, 9:14 PM
#27

#25 Jag har vid två tillfällen tillfrågat dej om du har velat bli Medarbetare på Politik.

Första gången var 2011-06-09 när jag precis hade tagit över värdskapet på Politik. Jag tyckte då att det vore trevligt att få tillbaka dej till sajten som Medarbetare eftersom jag då tyckte att vi kom väldigt bra överrens.

Andra gången var 2011-10-19. Då upplevde jag det som att du var väldigt missnöjd över sajten och jag ville ge dej möjlighet att själv få vara med och påverka utvecklingen i positiv riktning.

Jag ser att du har läst båda mina PM, men jag har inte fått respons på något av dem.



Annons:
blombuketten
10/20/11, 9:26 PM
#28

#27. Men Mitralis, vad har det med saken att göra? Det är väl ändå inget att ta upp här, på Anders sajt? För övrigt har jag alldeles för mig att jag svarade på ditt första pm och sa nej. Det andra däremot, har jag inte svarat på än. Ville ha lite betänketid, men ser ju att det finns rätt många Medarbetare redan och tycker nog det räcker. Detta hade du kunnat pm´a mig, eller vill du visa upp mig som oseriös?

Jag vet vad jag har skrivit och har inte klagat på sajten som sådan, eller missnöje över dig. Det är fel. Däremot har jag sagt vad jag tycker om Anders avstängning och det där pausandet han skulle ha. Nu håller vi oss till sakfrågan tycker jag och ingenting annat.

Mitralis
10/20/11, 9:38 PM
#29

#28 AndersE skriver i #0 "Om man - som jag - ifrågasätter hyllningarna eller partiets värderingar så blir man avstängd"
Jag vill endast påvisa att detta är fel och att du som aktiv i denna tråd kan bekräfta detta.

Angående ditt sista stycke så ber jag om ursäkt att jag blandat ihop det hela lite. Det börjar bli mycket att hålla reda på nu med alla han sa, hon sa osv Skäms



Cheyenne
10/20/11, 9:51 PM
#30

#27 o 29 Varför förs denna diskussion HÄR?

Har ni på Politik iFokus problem med medlemmar, Medarbetare eller vad det än må vara så passar det väl bättre att dialogen förs där! På den här sajten diskuterar vi släktforskning med närliggande discipliner. Vänligen respektera det!

Mitralis
10/20/11, 9:56 PM
#31

#30 Jag tog som sagt upp det som ett bemötande av AndersEs punkt i #0.

Se det positiva i det hela. Om det visar sig att han uppfattat situationen fel så behöver han ju inte lämna iFokus på de grunderna i alla fall.



[StaffanM]
10/20/11, 10:09 PM
#32

Kul Tråd !Skrattande

Cheyenne
10/20/11, 10:10 PM
#33

#31 Du verkar ha väldigt svårt att förstå det skrivna ordet, även sådant som är skrivet på ett vänligt sätt så jag får väl uttrycka mig lite tydligare; Vänligen ta ditt pack och dra härifrån!!

Mitralis
10/20/11, 10:14 PM
#34

#33 Noterat.



Annons:
[SweetRose]
10/20/11, 10:16 PM
#35

#33 Bryter min tystnad för att klargöra en sak; Om AndersE skriver ett långt inlägg om ett ämne får han räkna med svar från oliktänkande.

Nu handlardet inlägg han skrivit om ett ämne så det är klart att han får svar inom samma ämne.

Sedan är det hans eget val att lämna hela iFokus för en incident på EN sajt.

[GunillaR]
10/20/11, 10:44 PM
#36

# 33 - Oj så trevligt det var härinne. Vilka vänliga ord.

Detta är en öppen tråd i ett öppet forum och vem som helst kan därmed gå och och skriva här.

"Vänligen ta ditt pack och dra härifrån!!"

Ja jisses!!

Cheyenne
10/20/11, 10:56 PM
#37

#36 Tack för tipset! Jag ska testa denna "öppen-tråd-skriv-vad-du-vill-prinicip" på Politik iFokus.

[GunillaR]
10/20/11, 11:03 PM
#38

# 37 - Kunde bara inte låta bli att kommentera dina "vänliga" ord. Det har hettat till ordentligt på Politik många gånger, men jag tror inte att någon har bett en annan att ta sitt pack och dra.

Cheyenne
10/20/11, 11:07 PM
#39

#38 Om du har läst hela tråden så ser du att jag vid tre (3) olika tillfällen, i tre olika inlägg, på ett vänligt sätt föreslagit att denna diskussion i diskussionen ska föras där den hör hemma, dvs hos er. Men ett vänligt förslag, eller snarare tre vänliga förslag möttes med döva öron. Då måste man tyvärr uttrycka sig på ett sådant sätt att poletten ramlar ner.

[SweetRose]
10/20/11, 11:08 PM
#40

#39 Och jag upprepar ännu en gång, tar TS upp ämnet får han svar inom samma ämne.

Cheyenne
10/20/11, 11:15 PM
#41

Och ni fortsätter att vägra förstå! Den här tråden handlar om att AndersE söker en ny värd och han förklarar varför. Läs rubriken!!

Ny värd sökes

Annons:
[SweetRose]
10/20/11, 11:26 PM
#42

Läs det som står efter de 3 rader som ägnas åt det så förstår du nog varför det inte är OT att diskutera detta här.

Cheyenne
10/20/11, 11:40 PM
#43

#42

Det här börja bli tjatigt! Anders FÖRKLARAR varför han söker en ny värd. Han uttrycker hur han upplever det som hänt på er sajt och vilket personligt ställningstagande han känner att han därmed måste göra. Ingenstans har han bjudit in till en vidare diskussion i sakfrågan vilket samtliga responderande medlemmar på denna sajt uppfattade (inlägg #1 - 12). Ingen drog diskussionen vidare utan beklagade bara att AndersE lämnar Proveniens.Och vet du varför? Jo, för denna sajts medlemmar var med det klara att den diskussionen inte hörde hemma här.

Men som sagt var; Ni uppfattar inte det. Ni förstår inte skillnaden utan fortsätter enträget att driva saken utan att visa någon som helst respekt för en annan sajts medlemmar och det faktum att vår värd inte längre vill fortsätta. Plocka fram fingertoppskänslan så kanske, kanske även ni förstår skillnaden.

[SweetRose]
10/20/11, 11:48 PM
#44

#23 Jag är ledsen om er sajts medlemmar känner sig förnärmade av att denna diskussion förs här men som jag skrivit otaliga gånger innan; "tar TS upp ämnet får han svar inom samma ämne."

Detta är också ett diskussionsforum där den som vill får skriva vad den vill sålänge det inte bryter sajtreglerna. Samt att det är mest dina inlägg jag ser mellan inlägg #28 till #43. Om du inte tycker om trådens uteckling, varför spä på det?

Det är inte heller politik i fokus fel att AndersE nu väljer att lämna hela i fokus, Han har gjort sina egna val från första början.

[GunillaR]
10/20/11, 11:56 PM
#45

Jag kan förstå att det kan vara irriterande för dem om inte ett dugg bryr sig om vad som händer på Politik.

Om jag finge råda så hade jag rått Anders att stanna här och även på en andra sajten som är hans.

Vi har inte här att göra eftersom vi inte delar sajtens intresse, helt rätt. men när Anders lämnar en berättelse som inte är helt sann, så måste vi som var med, kunna får lov att rätta till det för får del,

Det är väl inte mer än ta bort den , för nu är väl allting sagt. Eller stäng av kommenteringen

Sorry!

Cheyenne
10/21/11, 12:00 AM
#46

1) Vem är TS?

2) Öppen tråd där man får skriva vad man vill så länge man inte bryter mot sajtreglerna? Hos Proveniens har vi en vedertagen regel där vi håller oss till ämnet och inte kapar andras trådar (och du har fortfarande inte hittat fingertoppskänslan märker jag).

3) Jag försöker ju förtvivlat få tyst på er då ni kapat tråden, inte jag. Jag spär inte på något.

4) Ingen har påstått att det är Politik iFokus fel att Anders lämnar. Det är ni som går i försvarsställning för att Anders uttrycker sina känslor om hur han upplever det hela.

blombuketten
10/21/11, 12:10 AM
#47

#45. "Vi har inte här att göra eftersom vi inte delar sajtens intresse, helt rätt.men när Anders lämnar en berättelse som inte är helt sann, så måste vi som var med, kunna får lov att rätta till det för får del,"

Vilka vi? Jag var också med, glöm inte det (plus några andra) och jag/vi upplevde det som hände ungefär som Anders.

#44. Istället för att rabbla upp samma sak om och om igen, kanske du borde bemöta Anders fråga i #26. Du går ett påstående och det vore nog bra om du kunde belägga att så är fallet.

Om det var i den tråd jag misstänker att det var, påstår han inte det du säger att han gör. Däremot ställer han en rad besvärliga frågor till dig.

Ber om ursäkt Cheyenne, kunde bara inte låta bli.

Geru
10/21/11, 12:12 AM
#48

#46

1. AndersE är TS.

2. Inlägget i sig påstår saker, och jag personligen tycker inte det är mer än rätt att andra som då är involverade i den texten har rätt att kommentera om saker som handlar om dom, te.x. hur dom ser på saken. Världen är ju trots allt inte svart och vit.

3. Om TS inte ville att tråden skulle få ett sånt här upplopp så skulle han inte ha skrivit den på det sätt han gjorde. Det är ett helt naturligt förlopp helt enkelt.

4. "Jag har de senaste dagarna hamnat i en kontrovers på sajten Politik iFokus. Den slutar tyvärr med att jag måste lämna Proveniens."

En helt klar idikation att han säger att det är politik.ifokus fel att han lämnar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Cheyenne
10/21/11, 12:15 AM
#49

#47 Ingen fara Blombuketten!

[SweetRose]
10/21/11, 12:27 AM
#50

#47 Jag hade missat den. AnderE vet mycket väl att han påstod detta då konversationen fortsatte in och fick ett bra slut i pm.

Och det är förmodligen den tråd du menar, SD bjuder in fascister Jag beskriver redan i mitt första inlägg #12 att jag tar avstånd från deras poltik och kommenterar enbart det jag ser på deras egen hemsida. Skriver sedan igen ännu tydligare ordagrant i inlägg #21 att jag inte försvarar dem.

TS börjar sedan i inlägg #23 att nämna kopplingar med nazismen (till någon fråga som jag inte alls tycker var kopplad till partiet) för att sedan få frågan: "Menar du att drömmen om ett fullständigt homgent samhälle är positivt enligt dina värderingar?" Jag svarar i inlägg #24 sakligt på frågan genom att referera till det jag tidigare skrivit och blir såklart bestört och chockad av frågan.

Svar i inlägg #26 får jag att "jag hittar på saker" (fick aldrig svar på just vad jag "hittat på" dock) sedan längre ner i samma inlägg säger TS att jag inte svarat på hans frågor. Efter många liknande inlägg får jag svaret (efter jag ännu en gång gjort klart min ståndpunkt) : "Du väljer att skriva om annat och överlåter åt mig att tolka. Vilket jag naturligtvis gör." Vilket är samma som att indirekt säga att det är min ståndpunkt.

Detta fortsatte in i pm som jag inte tänker kopiera in här.

Tydligt nog #47?

Cheyenne
10/21/11, 12:28 AM
#51

#48

1) Här känner vi honom som AndersE så för att inte spä på förvirringen är det bra om vi använder den signatur som gäller på denna sajt.

2) Jag återkommer då till det jag skrivit ett antal gånger nu. Förflytta hela diskussionen dit den hör hemma.

3) Det är bara ni från Politik iFokus som driver förloppet vidare. Proveniens iFokus' medlemmar har inte lagt sig i er kontrovers, varken sagt bu eller bä eller börjat diskutera vad som hänt på er sajt. Det vi har sagt är att vi förstår hans ställningstagande.

4) Återigen! Anders upplevelse och hans känslor. De råder varken jag eller någon annan över. Jag kan inte se att han påstår i den texten du citerar, att det är Politik i Fokus fel.

Geru
10/21/11, 12:36 AM
#52

#51

1. Jag skrev AndersE, det ska inte vara någon förvirring nödvändig då.

2. Så, på det här forumet får man alltså inte försöka besvara eller förklara någonting som är relaterat till TS tråd?

3. Jag har inte påstått att ni lagt er i disskutionen.

4. Det står, ordagrant, om det inte går hem hos dig så vet jag inte riktigt vad jag kan göra, det är omöjligt att försöka få något att se någonting som denne inte vill se.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Cheyenne
10/21/11, 12:59 AM
#53

Var det Politik iFokus ni representerar? Det märks! Ni för inte en diskussion. Ni debatterar. Lyssnar inte, svarar inte på frågor utan funderar mest på vad ni ska leverera i nästa drag. Ingen känsla överhuvudtaget. Tragiskt!

Och därmed ber jag att få önska herrskapet godnatt!

blombuketten
10/21/11, 1:26 AM
#54

Tja, om vi ser det så här. Anders blev avstängd från politik iFokus. Var ska han skriva? Kunde han så skulle han, om jag känner honom rätt, skrivit det han ville dryfta på just politik i fokus.

Att bli avstängd med anklagelser, som jag ju kan se här rätt tydligt, inte rikgtigt stämmer är inte så lätt. Man har inte en chans att kunna försvara sig, eller komma med sin ståndpunkt i det hela. Bara bakom kulisserna och där kan vad som hels skrivas och inte skrivas.

Jag förstår Cheyennes tanke att det här inte är rätt plats att föra en diskussion, och allra helst inte på den här nivån. Skulle det vara relevant så borde rimligtvis medlemmarna här också föra diskussion, vilket de inte gör (förutom jag då). Det kan, om man tänker efter, bero på att de är medlemmar här och inte på politik iFokus (vilket ju jag är).

Trots allt upplever vi tydligen inte sanningen lika. Ni som nu skrivit här anser att Anders ljuger och jag (och några andra) anser det inte. Vi anser istället att ni gjort en höna av en fjäder eller något ditåt.

Jag kan t ex minnas den SD-älskande människan som började sitt deltagande med att inkompentensförklara oss, kommer ni ihåg det? Blev den människan avstängd? Ska vi se en skillnad (det här är bara ett exempel) mellan den personen och Anders så är den rätt stor. Den ena ger sig på oss som personer, den andra ger sig på våra åsikter och olika påståenden. Den som argumenterar emot vissas åsikter och påståenden är den som blir avstängd.

Tänk bara på när Anders blev ombedd att pausa på grund av att han anklagades för att försöka få någon att tiga. Ok, det visade sig sedan att en medarberare skrev till honom att han skulle hålla tyst. Blev den också ombedd att pausa? Nej just det. Hur kan man sedan tycka att det är konstigt att Anders reagerar?

Jag får ju känslan av att han blev avstängd just på grund av att det är han, den obekväma, som i många år funnits med på sajten och argumenterat folk gråhåriga. Som en del retat sig gröna på och andra inte. Det liksom ligger honom lite i fatet och då är det lätt att se saker som egentligen inte finns. I alla fall inte på det sätt som uppges här.

Nu börjar jag känna mig tjatig Glad.

Jag går åter över gränsen och skriver, fast Cheyenne uttryckligen sagt att vi inte ska föra denna diskussion här. Jag gör det för att jag anser att det också måste komma fram att inte alla på politiksajten tycker lika eller upplever det som hänt lika.

Geru
10/21/11, 1:51 AM
#55

#54 Bra sagt, jag håller med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
AndersE
10/21/11, 7:55 AM
#56

#50 Jag noterar att du alltså skrev fel då du påstod att jag kallat dig nazist. Jag har nämligen aldrig gjort det.

---

Liksom allt jag beskylls för i #13 saknar grund.

---

Om man rensar i all falskhet i detta infekterade ämne så finns tyvärr inte mycket substans kvar. Mer än det jag skrev i #0:

iFokus tolererar ett politiskt forum där man stängs av med falska påståenden och där den enda rimliga förklaringen till avstängningen är att Sverigedemokratiska värderingar ifrågasätts på ett sätt som gör att Sverigedemokratiska (och kanske andra) anhängare känner otrivsel.

Mitt samvete tillåter mig inte att som värd delta i ett sådant sammanhang. Som värd tycker jag att jag ska stå upp för iFokus som community. Här går min gräns.

Syftet med denna tråd var att förklara varför jag lämnar som värd och att söka en efterträdare.

Någon efterträdare har inte dykt upp och iFokus syn på hur diskussioner ska gå till på ett politiskt forum har inte ändrats.

Jag kommer snart att avveckla mig själv här.

Och jag låser nu denna tråkiga tråd. Skulle någon vara intresserad av ta över som värd här går det bra att PM:a mig några dagar till.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: