Annons:
Etiketthembygd
Läst 3620 ggr
Ingegerd
2009-09-06 12:57

Väl förvaltat testamente

Igår, lördag 5/9, var jag och en liten skara från Nyköping-Oxelösunds Släktforskarförening på utflykt till det mycket väl bevarade båtsmanstorpet Skinnartorpsstugan i Bälinge socken, Sörmland.

En eldsjäl i Bälinge Hembygdsförening visade torpstugan och ladugården, berättade och lät oss ställa frågor. Den siste som bodde i torpstugan, Johan Johansson, son till den siste båtsmannen, hade testamenterat allt lösöre till hembygdsföreningen 1957. Han var född 1875 och dog 1960 på Tystberga ålderdomshem fann jag, när jag kollade i begravda- och dödboksskivorna.

Den lilla stugan bestod av två rum, det ena kombinerat kök och sovrum och det andra hans skomakeriverkstad. Säkert tillräckligt för honom som ensamstående och utan stora krav på komfort. Men hur kan det ha varit att samsas där om man var en stor familj med kanske 7-8 barn?

Också utomhus var det mycket välskött. En annan eldsjäl i hembygdsföreningen åker till torpet varje vecka och slår gräset, om det behövs och håller utomhusmiljön i gott skick i största allmänhet.

Hembygdsföreningen vill visa upp torpet och locka besökare, så de planerar aktiviteter som marknad med försäljning av lokalt producerade varor. Mannen som var vår guide bjöd på lokalproducerade, jättegoda, skorpor, bakade av mjöl från säd som odlats i bygden och malts i en närbelägen kvarn. Fika kunde vi göra utomhus vid två bord med tillhörande bänkar att sitta på. Så jag behövde inte använda den dyna jag hade tagit med mig för att sitta på i gräset.

Vad glad man blir när man tänker på den gamle mannen som testamenterade lösöret, som säkert inte värderades så väldigt högt i bouppteckningen, men som är värdefullt för senare generationers möjlighet att se hur förfäderna levde.

Annons:
AndersE
2009-09-06 13:05
#1

#0 Det låter jättetrevligt! Precis som du blir jag glad att man tagit väl tillvara på gåvan. Och så roligt för alla som har möjlighet att besöka.

För några år sedan besökte jag ett soldattorp i Västergötland som bebotts av min mormors farmors morfar och hans familj. Torpet var ungefär så stort som det du beskriver och det var spännande att försöka föreställa sig hela familjen i den lilla "storstugam" som var enda rummet utöver köket. Tacksamhet mot de som hjälper till att bevara och håller det tillgängligt för oss som vill titta och uppleva.

AndersE
2009-09-06 13:13
#2

Hittade denna uppgift:

BÄLINGE HEMBYGDSFÖRENING

Hembygdsgården Skinnartorpet är ett gammalt båtsmanstorp

i ursprungligt skick med bl a skomakarverkstad. Visas

efter överensk. Rune Steneskog, tel 0155-26 15 11.

chrissan
2009-09-06 13:39
#3

Vad roligt att de uppehållit skötseln i nästan 50 år. Hoppas det finns folk som är villiga att fortsätta arbete.

chrissan
2009-09-06 13:43
#4

Här driver Västra Ny hembygdsförening torpet Nubbekullen, mest känt som konstprofessorn August Malmströms födelseplats (han med Grindslanten). Det är frivilliga krafter som kommit upp i åren som flitigt ser till att torpet bevaras och har öppet varje helg.

länk

torsbo
2009-09-07 01:43
#5

För att titta på gamla  och små stugor kan jag rekommendera Åsle Tå, en halv mil utanför Falköping, som jag besökte nu under Släktforskardagarna.

Det är ett tiotal små stugor, som ligger samlade i ett område, där det bara bodde mer eller mindre fattigt folk, och de ligger kvar på ursprunglig plats. De vårdas av den lokala hembygdsföreningen, som bildades på 1920-talet just för att vårda detta område.

Bl.a var det en kvinna som hade en affär i sitt hus, i ett utrymme om kanske 2-3 kvm, där hon sålde snus och annat livsnödvändigt.

Upp till toppen
Annons: