Annons:
Etikettdokument
Läst 4816 ggr
BraveandCrazy
6/15/10, 11:37 AM

En fråga ang Negativ, diabilder med mera

Hej!
Hur ska man göra med gamla negativ, diabilder och foton som ingen vill ha längre.
Ska man kasta dom?
Eller finns det någon förening som vill ha sådant och förvara åt framtiden?
Bor i en liten "håla" där vi inte har något museum som kan tänka sig att ta dessa.
Hoppas ni förstår hur jag menar ;)

Medarbetare på HBT ifokus

Annons:
Phryxe
6/15/10, 11:39 AM
#1

Jag tror det beror på vad bilderna föreställer …

Phryxe
6/15/10, 11:39 AM
#2

… och hur väl dokumenterade de är.

BraveandCrazy
6/15/10, 11:42 AM
#3

Det är famlje arkivet ;)
Så dom föreställer ju allt från Släktingar till hus och orten där man befann sig.
Väl dokumenterade?

Medarbetare på HBT ifokus

Gnidde
6/15/10, 11:47 AM
#4

Ortens hembygdsförening kan vara intreserade, prov där.

Hälsningar Gnidde.

AndersE
6/15/10, 11:53 AM
#5

#0 Bilder tar sällan särskilt stor plats. Att kasta är så drastiskt, oåterkalleligt.

Det bästa är ju att gå igenom, anteckna plats och personer på varje bild, spara själv i lämpligt utrymme eller lämna bort till lokala eller regionala arkiv.

Men det viktigaste som jag ser det är att inte kasta. En kartong på vinden tar inte stor plats. Någon gång blir kanske någon intresserad.

Som släktforskare har jag hittat mycket sådant i lådor i skrymslen och vrår. Mer än hundra år gamla bilder som flera generationer "borde kastat" och så glad jag är för att de istället stuvats undan någonstans trots att ingen tidigare varit intresserad.

Phryxe
6/15/10, 12:16 PM
#6

#3 Bilder utan person-, ort- eller datum-angivelse, och proveniens, är knepigare att använda för släkt- och hembygdsforskare. De kräver en massa jobb för att tdsbestämma och identifiera. De bör dock inte slängas, som Anders skriver. Alltför mycken information har gått till spillo den vägen …

Hembygdsföreningar på lokal eller regional nivå bör vara intresserade av sådana samlingar.

Annons:
Yred3
6/15/10, 1:12 PM
#7

Även om det finns bilder som ingen kommer ihåg vet det är så ska man spara det, som i en förening som jag känner till där de har sparat massor av bilder många uppföstorade och alla som kommer dit uppmanas att titta för att man kan ju känna igen personer på yngre släktingar och tydligen framför allt på öronen.

BraveandCrazy
6/15/10, 9:10 PM
#8

# 5 Givetvis har jag inte tänkt att kasta innan jag har digitaliserat allt.
Så att våran släkt även i framtiden har historien kvar ;)
Vad jag sedan tänkte var just som du skriver, synd att slänga.

#6 Ska höra med hembygdsföreningen här i stan om dom är intresserade.

Medarbetare på HBT ifokus

Jerlerup
6/17/10, 7:33 PM
#9

#8 Får man fråga var du bor? Så kanske man kan ge ett tips.

BraveandCrazy
6/18/10, 2:47 PM
#10

#9 Visst får man det :)
Jag befinner mig i Katrineholm / Södermanland

Tar gärna emot tips :=)

Medarbetare på HBT ifokus

Jerlerup
6/19/10, 7:39 PM
#11

Har du hört med Nyköping?

http://www.sormlandsmuseum.se/

Jerlerup
6/19/10, 7:41 PM
#12

Skänka föremål?

Stora delar av våra samlingar är uppbyggda av gåvor och vi är tacksamma för att människor vänder sig till oss med erbjudanden. Vi får många. Vi kan dessvärre inte ta emot alla.

Det kan vara olika anledningar till att vi tackar nej. Att vi redan har ett stort antal av samma typ. Att föremålen inte har någon känd historia. Att de hör hemma i en annan typ av samling, kanske ett annat museum.

En insamlingsgrupp på museet tar ställning till varje erbjudande och vi arkiverar alla förslag. Sörmlands museum följer en insamlingspolicy. Det betyder att en viss typ av föremål får företräde. Nu prioriteras efterkrigstiden.

När det gäller föremål är det viktigt att givaren har en historia att berätta. Finns det dessutom fotografier och andra typer av dokumentationer, såsom brev, livsberättelser etc i samband med gåvan blir den mer betydelsefull.

Några frågor vi sannolikt kommer att ställa:
Vem ägde föremålet, vad vet du om denna person?
Har du någon speciell episod att berätta, har föremålet betytt något för dig eller någon du känner?
Har du fler föremål som kan utöka berättelsen med? Finns fotografier, nedtecknade historier?
Kan du tänka dig att skriva om föremålet och dess historia, vad du vet om det?

Gudrun Anselm, föremålsansvarig, Sörmlands museum

Upp till toppen
Annons: