Annons:
Etikettövrigt
Läst 468 ggr
Mandra
6/11/20, 11:41 AM

Skapa en helt ny identitet?

Jag har en liten fråga. Gäller inte mig eller min egen släkt - utan en bekants.
(Har diskuterat detta lite med Carmarino förut och hon har hjälpt mig forska lite på detta).
Frågan gäller om det har gått att byta identitet lite längre bak i tiden. Byta inte bara namn och så - utan föräldrar och hela släkten i övrigt också. Dvs bli inskriven som tillhörande en släkt fast man egentligen inte tillhör den.
Är det någon som stött på det någon gång?

Jag är helt säker på att det hänt i detta fall, även om jag inte kan bevisa det. Men det är egentligen inte bevis jag söker - utan undrar mest om någon stött på detta någon gång?

Det gäller en person som är övertygad om att hen har utländskt påbrå - men i kyrkböckerna finns bara svenska ättlingar så långt ögat når.

Annons:
Carmarino
6/11/20, 11:50 AM
#1

Har aldrig hört talas om det, eller stött på det, någon gång, men det betyder ju inte att det inte förekommit. Det är nog inte omöjligt att någon fått byta identitet om det funnits en hotbild mot personen ifråga.

Idag är det ju många som lever med skyddad identitet. Dock innebär det nog inte att de "byter ut" släkten också, men det kan ju ha förekommit förr i tiden att man fick göra så för att skydda någon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
6/11/20, 12:27 PM
#2

Om man bygger upp släktträdet via DNA så kommer man säkert att hitta på ställen där det av olika anledningar fallerat - det var nog inte helt vattentätt förr i tiden om man letar sig tillbaks via kyrkböcker.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lona
6/11/20, 1:22 PM
#3

#2, Precis! Det är inte vattentätt nu heller, såvida man inte gör DNA test på respektive (förmodade) föräldrar. Utan att vara mer insatt i TS fall så tänker jag att det helt enkelt kan röra sig om fel uppgifter i kyrkböckerna, att tex en kvinna har haft en utomäktenskaplig förbindelse men barnet uppgetts vara hennes makes? Vips, så är 50% av det förmodade genetiska arvet ändrat. Det förekom - och förekommer! - oftare än folk tror… Sen borde det väl ha kunnat röra sig om någon form av adoption som man inte tagit upp i kyrkböckerna utan bara har skrivit in barnet i adoptionsfamiljen? Det har vi i vår släkt, nu VET vi ju att X var adopterad och varifrån han kom men i pappren ser han ut att vara biologisk son till sina adoptivföräldrar. Han var född i slutet på 1800-talet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pyttelite
6/11/20, 3:12 PM
#4

#3 Misstänker att arvsrätt kunde vara olika för oäkta, adopterade barn jämfört med ”äkta” barn. Till det var samhället inte helt nådiga mot kvinnor som hade utomäktenskapliga barn så vad som stod i kyrkboken var viktigt även om det inte var helt korrekt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mandra
6/12/20, 6:08 AM
#5

Tack för svar. Det rör sig inte om utomäktenskapligt barn, utom om en utländsk vuxen kvinna som gifte sig med svensk man och fick en helt ny identitet - om man får tro kyrkböckerna. Hela hennes utländska "arv" är ändrat i kyrkböckerna till ett helt svenskt. Fick svenska föräldrar och anfäder.  Ja där fanns en stark hotbild (hedersmord) med i bilden som skulle varit orsaken då.

Det går ju förmodligen att fastställa med DNA - men jag tror inte det är nödvändigt eftersom man ser på hennes ättlingar väldigt tydligt att de är utländska.
Nu kommer jag använda ett ord som inte är så kul, men det är bara för att ni ska förstå vad jag menar (inte ämnat som nedvärderande). Flera av ättlingarna ser ut som "svartskallar". Finns ingen människa med enbart svenskt bondepåbrå som ser ut på det viset.
Den av dem som jag känner blev mycket mobbad som ung pga av sitt utseende. T o m nedslagen på öppen gata i Stockholm. Så deras utseende är verkligen utländskt, inte svenskt.
Så det är nog ingen tvekan om att verkligen rör sig om ett byte av identitet i kyrkböckerna.

Mandra
6/14/20, 10:30 AM
#6

Ingen som stött på detta? Det var kanske inte så vanligt att en kvinna från kultur som utövar hedersmord gifte sig med en svensk man på 1800-talet. :)

Annons:
Sindri
9/15/20, 11:58 PM
#7

Kan inte kvinnan ifråga ha blivit adopterad? Det hände väl även på 1800-talet?

Dessutom så hade Sverige ett finger med i slavhandeln och det hände att man tog hit slavar som kom från utomeuropeiska länder och de hamnade som tjänare och/eller någon sorts "kuriositeter" vid bl a svenska hovet.
Den mest kände är väl Gustav Badin, om hans liv finns en roman, Morianen.
I Ulriksdals slottspark utanför Stockholm finns en liten bro som "hålls uppe" av två svarta män som kallas Morianerna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Badin

Vår förre statsminister Fredrik Reinfeldt är barnbarns barnbarn (blev det rätt nu?) till en amerikan på tillfälligt besök i Sverige som var mulatt.

Så inte är det så himla ovanligt med härstamningar som kommer från annat än svenska bönder, men man har ändå en "svensk" härstamning.

Olika särdrag kan vila i någon generation och sedan komma tillbaka starkt så att man tror att de ligger närmare i tiden än de gör.

Upp till toppen
Annons: