Annons:
Etikettindividforskning
Läst 801 ggr
Mandra
2020-04-18 07:45

DNA-test

Är det någon som kan tipsa om ett bra DNA-test?

Annons:
Sindri
2020-04-18 09:20
#1

Det beror lite på vad ändamålet är med testet. 
Jag och min bror har gjort Family Tree DNA. Min bror håller på med släktforskning och det första vi gjorde var för att hitta eventuella släktingar och gemensamma anmödrar. Man får flera tusen träffar på MÖJLIGA släktingar som man sedan får spåra för hand så att säga för att dokumentera släktskap.
Nästa steg var att min bror gjorde ett test på sin manliga släktlinje bakåt och jag gjorde på den kvinnliga linjen, s.k. mtDNA. (mt står för mitokondrier som bara ärvs från mor till dotter.) Där fick vi en massa kartor på hur våra respektive gener skall ha vandrat genom världen hit. Och även uppgifter om hur stor procent av vårt DNA som var jägare/samlare, jordbrukare etc. Det är är vad forskarna tror att man kan utläsa just nu, men sånt kan komma  att ändras.

De flesta träffar man får är från USA eftersom de stora testföretagen ligger där och i USA är ju alla invandrare rätt nära i tiden, och många är intresserade av sina rötter. I Sverige är det inte så vanligt så de är inte många träffar man får här.

Peter Sjölund har skrivit flera böcker om släktforskning och gjort en del föreläsningar på nätet om det här.
https://petersjolund.se/blog/
https://familytreewebinars.com/petersjolund

Om du är intresserad av att testa just från FTDNA så kan jag Pm:a dig kontakt med en person i Sverige som har testkit att sälja så slipper du porto och lång väntetid från USA. Du får då inloggningsuppgifter för att senare logga in på FTDNA och kolla dina träffar. Vi lämnade in ett test som de har fortsatt att analysera, man får rätt ofta erbjudanden från dem när man skaffat sig en profil där. Men det är min bror som styr vad jag beställer efter hur han gör sin forskning.

Mandra
2020-04-18 09:36
#2

#2 Tack för svar. Jag frågar åt en annan person - men jag vidarebefordrar ditt svar.

Carmarino
2020-04-18 12:02
#3

Har också testat mig på FamilyTreeDNA och jag tycker de är bra. Man betalar för testen och sedan är resten gratis. Inga abonnemang som ligger och tickar pengar. Fast du får förstås inte lika många förslag på eventuella släktingar.

Det går att exportera resultaten till en fil som man sedan laddar upp på ett gratiskonto hos MyHeritage. Då får man lite hjälp med att hitta eventuellt gemensamma anor, men det mesta är förstås betalbelagt. Har dock lyckats hitta några släktkopplingar där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2020-04-18 12:14
#4

Ok, men My Heritage ska man nog undvika. :)
Har man verkligen någon större nytta av ett DNA-test?
Känns ju inte riktigt så. :)

Carmarino
2020-04-18 13:35
#5

Har inga direkta problem med MyHeritage eftersom jag inte har gett dem mitt kortnummer. 👍

Om man har någon nytta av DNA-testet beror ju helt och hållet på vad man vill uppnå med det. De flesta verkar tro att de kommer att få hela släktträdet serverat på silverfat, och tröttnar snabbt när de inser att det fortfarande är "gammal hederlig släktforskning" som gäller.

Själv har jag inte hittat särskilt många nya släktingar som jag har kunnat koppla till mitt träd, och de få jag har hittat har faktiskt varit genom MyHeritage. De har en funktion där de föreslår hur man eventuellt kan vara släkt. Det är dock inte på många träffar man får upp den funktionen, så då har de oftast inte hittat någon möjlig koppling. De träffar jag har fått upp den på verkar stämma, även om jag inte har kollat alla i källorna.

Fick i alla fall bekräftat att min bror verkligen är min bror och att min kusin verkligen är min kusin. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-04-18 14:44
#6

Som sagt, det beror helt på vad man har för syfte med testet. Vill man veta hur många % neanderthal man har i sig? Vill man veta anlag för sjukdomar? 
I så fall är det inget att kosta på. Släktforskare tycker att det är ett fantastiskt redskap för att hitta eventuella släktingar som man sedan manuellt måste utreda ifall man verkligen är släkt.

Om alla människor i hela världen vore testade så var det en annan sak, men av alla dryga 6000 träffar jag fått så är det bara 2 halvkusiner (ja, så min bror då) som jag känner igen som är nära släkt och som har testat sig.

Vill man ta reda på eventuellt faderskap så måste fadern eller några av hans fastställda barn testa sig.
De flesta i min träfflista är avlägsna "kanske-släktingar" spridda över hela västvärlden.

Annons:
Carmarino
2020-04-22 14:19
#7

#5 Funktionen jag nämnde heter "Theory of Family Relativity" och om de hittat något troligt samband så hittar man länken under "Visas i ett släktträd med X personer…".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kjersti
2020-04-24 00:13
#8

Jag har faktiskt verifierat släktskap på både mammas och pappas sida. Test på ftdna. Som vanligt gäller att ta ställning till att man vill veta vem man kanske är släkt med och att vara mycket skeptisk till okontrollerad uppgifter i ev teorier-Jag är inte sysslolös eller rastlös …

Upp till toppen
Annons: