Annons:
Etiketterfotofilm
Läst 1024 ggr
AndersE
2020-02-03 16:49

Gamla foton på Tradera

Jag kikade in på Tradera och ser att där finns flera gamla fotoalbum med bilder men även samlingar av lösa  bilder. De kommer förmodligen från uppköpta dödsbon och verkar vara från första tredjedelen av förra seklet.

Jag tittar på porträttbilder och familjebilder och slås av hur lika  de är mina egna gamla fotoalbum och bilder. Samma  typ av miljöer och liknande hus. Uniformer och maskeradkläder.  Det enda som skiljer är ju att  på Tradera var det inte mina släktingar. Varje gång jag tittar på ett nytt så finns ju hoppet att jag ska känna igen någon eller i alla fall miljön. Vilket fynd det skulle kunna vara!

Jag undrar hur många släktforskare som liksom jag tittar in och hoppas att matchningen ska finnas där? Jag tänker också på alla släktforskare som klagar att i just deras familj finns inga gamla fotoalbum . Kanske det är just de som missar fyndet?

Ibland  tänker jag  att jag skulle köpa. För att hjälpa någon annan , men inser att det inte är möjligt. 

Några tankar? Letar ni bilder på Tradera? Har ni kanske t.o.m. gjort något fynd?

Annons:
Carmarino
2020-02-04 11:32
#1

Brukar inte leta på Tradera faktiskt, men det kanske jag skulle göra. Fast precis som du har jag märkt att gamla foton ofta är väldigt lika varandra, så ibland har det hänt att jag trott att det varit någon släkting på korten, men insett att det inte var det.

Eftersom min farfars äldste bror sadlade om till fotograf så har jag en hel del foton på den sidan av familjen, men det är lite sämre med foton på farmors, mormors och morfars sida. Det finns några, men självklart vill jag gärna ha fler. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Johnny
2020-02-04 12:10
#2

Tanken är god.

Jag tror att chansen är väldigt liten att jag skulle hitta någon släkting där. Därför kollar jag inte på Tradera.

AndersE
2020-02-04 21:30
#3

Det är lustigt för dagen efter jag skrev detta hittade jag ett album p å Tradera där jag kände igen ett foto. Inte släkt men nu vill jag så klart ha det albumet…   ;-)

Carmarino
2020-02-05 05:03
#4

Go for it! :-)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
2020-02-05 15:03
#5

För den som har släkt i Kalmar eller Nybro finns några bilder; "15 olika Ateljefoton från Kalmar o Nybro ateljeer med namn på baksidan"

AndersE
2020-02-08 21:38
#6

Hittade ett fantastiskt album idag där det fanns anteckningar om namn, årtal och t.o.m. släktskap på de flesta foton. Vilken dröm om det vore den egna släkten. Fast priset är löjligt högt…

https://www.tradera.com/item/1413/339660670/fotoalbum-sekelskiftet-kartongbilder-heine-holm-lovendahl-slaktforskning?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category

Annons:
Carmarino
2020-02-09 12:04
#7

Inte konstigt att ingen köpt det. Vet inte om jag hade köpt det ens om det hade varit min egen släkt.

Det är kanske någon som sett en värdering på Antikrundan av gamla foton med mycket proveniens eller andra speciella saker, och tror att alla gamla foton är lika mycket värda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
2020-02-09 16:50
#8

Om någon hyfsat nära släktings album  dykt upp skulle jag nog kunna betala rätt bra. Det är kanske det man hoppas på?

Carmarino
2020-02-09 16:57
#9

Ja, men då skulle det vara den närmaste familjen, eller också riktigt gamla foton från 1800-talet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
2020-02-09 19:25
#10

#9 Absolut!

Caeli
2020-02-15 19:14
#11

Det händer att jag tittar på gamla fotografier på Tradera. Aldrig hittat någon släkting men håller med om att ibland tycker man att likheter finns… Lite sorgligt med alla dessa gamla bilder som ingen vet vem det föreställer… Letar ibland även efter gamla stadsbilder och hoppas hitta foton/vykort med en sedan länge riven fastighet där släktingar har bott. Har gjort något enstaka fynd och lyckats buda hem det!

Mandra
2020-02-20 08:36
#12

Jag tittar inte efter gamla foton på Tradera. Vi har hemskt mkt i släkten. Däremot tittar jag efter gamla album för tjocka kort, eftersom många vi har saknar album. :)

kjersti
2020-04-01 21:17
#13

Om jag känt igen någon så hade jag nog inte tvekat till att köpa.. Jag har fått kontakt via gamla bilder :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: