Annons:
Etikettamerikaforskning
Läst 1119 ggr
Carmarino
10/23/19, 11:47 AM

Allt för Sverige 2019

På söndag, den 27 oktober, klockan 20.00 börjar SVT1 sända årets avsnitt av Allt för Sverige. Kommer att titta, även om jag kanske snabbspolar tävlingarna. 🙂

https://www.svtplay.se/allt-for-sverige

https://www.expressen.se/noje/tv/allt-for-sverige-2019-alla-deltagare-i-svt-programmet/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JRSN
10/23/19, 1:38 PM
#1

Jag ska kolla! Serien är känslosam men det är äkta känslor som går rakt genom rutan. Kul också att få en historisk tillbakablick i både Sverige och USA! 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Göstage]
10/27/19, 2:46 PM
#2

Jo, jag hänger väl med en bit även i år. Gissar att Rambo är den som kommer att väcka mest nyfikenhet.

Carmarino
10/27/19, 3:15 PM
#3

Första avsnittet finns på SVT Play nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/28/19, 8:38 AM
#4

Nej, den här gången slog bromsen till efter tio minuters tittande, det får räcka med de årgångar jag sett förut. Men om någon kan ge en vink efter att Rambos svenska historia har sänts är jag tacksam- den är jag intresserad av.

Carmarino
10/28/19, 10:12 AM
#5

Har inte sett det än, men om jag orkar se serien till slut ska jag försöka komma ihåg att berätta om Rambo.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/28/19, 10:30 AM
#6

#5 Tack! 👍

Annons:
Carmarino
10/29/19, 11:57 AM
#7

Nu har jag sett första avsnittet. Det var faktiskt inte så dåligt som jag trodde. Göstage, jag tror att du hade tyckt det var intressant, för det var ganska mycket fokus på släktberättelserna i och med att det var två av deltagarna som hade "sin dag".

Om du bestämmer dig för att ge det ett försök till så rekommenderar jag däremot att du hoppar över "svenskalektionen". Enligt uppgift är det Anders Lundin själv som sammanställer dessa, men man kunde ju hoppas på att någon annan hade faktagranskat dem innan.

Förstår inte hur han har lyckats få ihop så många felaktigheter på så kort tid. Det var inte mycket som var rätt i det som visades åtminstone. De stackars amerikanerna får en helt skev bild av Sverige om herr Lundin får fortsätta att vilseleda dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/29/19, 12:23 PM
#8

#7 Ja, det var väl i mycket det som fick mig att tappa sugen, hans lektioner som förstås är tänkt att vara underhållande men mest bjuder på uppradade fördomar. "Hånet" är ju mest riktat till oss svenska tittare, men man märkte ju i tidigare årgångar hur amerikanerna  blev lite ledsna över dessa "fakta" om svenskarna.

Ja, som tidigare släktforskare är jag intresserad av släktberättelser, men här är det i stort sett alltid samma armod och tragiska dödsfall - så var ju livet för de flesta som sökte sig till Amerika. Ättlingarnas tårar är förståeliga, men de biter inte längre på en förhärdad forskare. Likartade öden har vi nog alla på närmare håll. 

Nu skall jag inte förstöra nöjet för er som gillar programmet (det brukar ju ligga högt på tittartoppen!), men som sagt, kommer du ihåg det så tipsa gärna om Ramboavsnittet.

Carmarino
10/29/19, 12:29 PM
#9

#8 Tyckte inte lektionen var det minsta underhållande. Det kändes mest som att jag ville ta fram skämskudden, för det var så väldigt mycket som var fel - åtminstone för de flesta av oss. Förmodligen stämmer det med hur det är i herr Lundins bekantskapskrets, och då tror han som vanligt att alla har det så.

Det var faktiskt inte bara "eländesskildringar" igår. En av dem var rätt positiv. Det var berättelsen om Mats Thuresons släkt. Han är bara 22 år gammal, men "klok som en pudel". 😉Så han blev snabbt min favorit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
11/3/19, 6:25 AM
#10

Tycker att serien är underhållande. Tredje året jag ser. Måste man se på allting med så seriösa och kritiska ögon? Jag tittar enbart för att det är kul.
Och om det är mkt felaktigheter så märker jag dem inte kanske. Är väl för dum och okunnig kanske.
Tror att många, lixom jag, uppskattar programmet som det är. 

PS. Gillar också Mats. Klok, ja. Men aningen lillgammal kanske. Hihi! DS.

Carmarino
11/3/19, 2:20 PM
#11

Nej, man kan se på programmet för ren underhållning, men för mig blir det bara irriterande med alla - oftast - orättvisa tävlingar. Hade det varit tävlingar som gällde det de får lära sig om Sverige och svensk historia så hade det varit lika för alla, men nu går många tävlingar ut på att memorera massor med information på kort tid, eller fysiska grenar som inte passar alla.

De felaktigheter jag irriterade mig på i första programmet var bl.a. att Anders stod och sa att nästan alla i Sverige har tillgång till en sommarstuga. Det är ju ren lögn. Han sa en del annat också som inte heller stämmer.

Minns inte vad det var för en intetsägande mening han fick amerikanerna att lära sig, men som vanligt var den inte särskilt relevant för normal konversation med deras svenska släktingar.

Även om det är en tävling, och att det ska vara lekfullt, så hindrar det ju inte att programledaren åtminstone kan ge deltagarna korrekta uppgifter. Bara för att det Anders säger kanske stämmer in på hur han lever, så kan man tycka att någon i teamet kunde tala om för honom att inte alla har det på det sättet.

Det är ju flera av deltagarna som säger att de tycker lektionerna med Anders är så givande. Undrar om de hade tyckt det om de hade fått veta att mycket av de han säger inte stämmer?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
11/3/19, 3:14 PM
#12

Det är väl ett underhållningsprogram? Inte ett släktforskningsprogram eller kunskapsprogram?
Finns väl mkt värre saker att bli irriterad på och spilla sin kraft på här i världen än detta program? :)

Carmarino
11/3/19, 3:16 PM
#13

Visst finns det det, men jag trodde att vi alla hade rätt att tycka vad vi vill om programmet. Står fast vid att jag tycker det är fel av programledaren att ljuga för deltagarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mandra
11/3/19, 4:31 PM
#14

Klart att du har rätt att tycka vad du vill!! Varför tolkar du det jag säger som att du inte skulle ha det! Framför bara MIN åsikt. Vilket jag har rätt till. Eller?

Carmarino
11/3/19, 4:38 PM
#15

Ja naturligtvis, men du skrev ju i frågeform och det tolkade jag som att jag inte hade rätt att bli irriterad och spilla min kraft på det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
11/3/19, 5:47 PM
#16

Min åsikt är att programmet hade vunnit på att byta programledare och bli aningen mera seriöst…

Mandra
11/3/19, 5:58 PM
#17

Man kan väl skriva till TV och Lundin och klaga då! Det går väl? :)

Programmet har ju ändå väldigt höga tittarsiffror - så det är väl många som gillar det.
Jag skulle hellre vilja diskutera vad som händer i varje program. Men det känns ju inte som det går här inne, eftersom det enda som skrivs är kritik av programmet.
Var likadant förra året och förrförra också tror jag.

Mandra
11/3/19, 6:00 PM
#18

Jag tycker ivf att deltagarna i år verkar väldigt intressanta. Mer intressanta än de tidigare år jag tittat.
Sen tycker jag att det är just deltagarna som är det mest intressanta med hela programmet.

Carmarino
11/4/19, 9:29 AM
#19

Håller med dig Mandra. Resten av programmet och deltagarna är intressanta. Det är därför som jag trots allt fortsätter titta på det. I veckans avsnitt var ju dessutom lektionen väldigt intressant.

Däremot tycker jag inte om utslagstävlingen. De har den med varje gång, och jag tycker alltid lika synd om de deltagare som, liksom jag, har väldigt svårt att memorera saker.

Hade själv aldrig kunnat räkna fyra olika saker och sedan komma ihåg hur många av varje det var. Än mindre hade jag klarat att sedan räkna ihop och dra ifrån för att få rätt slutsiffra. Inte för att jag inte kan räkna, men för att jag inte hade kommit ihåg hur många det var av varje sak.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
11/4/19, 11:30 AM
#20

Tyckte också lektionen var väldigt intressant. Aldrig hört talas om en svensk koloni i US förut. Och dessutom en jämställd sådan. Mkt intressant.
Ja, jag tycker också synd om dem som åker ut - men det är ju spelets regler.

Har också svårt att memorera saker - så jag skulle åka ut snabbt. :)

Annons:
Carmarino
11/4/19, 11:41 AM
#21

Den svenska kolonin har jag läst om tidigare, och jag har ett vagt minne av att det även stod att de samarbetade med urbefolkningen. Roligt i alla fall att få veta mer om den.

Ja, det är spelets regler att någon ska åka ut, och det är inte det jag tycker är synd, utan att de åker ut för att de kanske är dåliga på att memorera saker på kort tid, inte är lika snabba som övriga deltagare eller inte är särskilt bra på pussel. Det blir inte på samma villkor på det viset.

Däremot tycker jag synd om dem som åker ut innan de har haft sin speciella dag, men det hade ju den som åkte ut igår haft.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lisabet
11/8/19, 6:42 PM
#22

Det finns en liten trevlig bok som heter "Första Amerikafebern" av Jan Olof Nilsson. Det är en roman som bygger på verkliga personer och händelser.
https://www.smakprov.se/bok/pocket/forsta-amerikafebern-en-1600-talsresa-9789188263612/

Mandra
11/18/19, 7:32 AM
#23

Han som fick öppna sin kista igår. Han hade ju en anfader som tagit livet av sig vid 80-års ålder. Det måste ju vara väldigt ovanligt? Eller? 😐

Mandra
11/18/19, 9:38 AM
#25

#24
Där ser man. Alltid lär man sig något nytt. :)

Jag kom på det delvis själv - för jag tror att det är vanligt när dom blir ensamma. Dvs när hustrun dör.
Men jag tror inte det var fallet med mannen i programmet. hans fru hade väl dött många år tidigare.

NiklasTyreso
12/3/19, 2:07 AM
#26

Släkthistoriernas utrymme upplever jag har blivit mindre de senaste 2-3 åren. Samtidigt tycker jag programmet ofta försöker marknadsföra hur förträffligt det moderna mångkulturella Sverige är. Jag vill ha mer släktforskning och mindre politisk marknadsföring.

Carmarino
12/3/19, 8:34 AM
#27

#26 Samma här. Fast det är ju public service så de måste ju tala om för oss vad vi ska tycka. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mandra
12/3/19, 8:54 AM
#28

#26#27
Fast programmet har ju väldigt höga tittarsiffror jämt. Måste ändå betyda att folk gillar programmet.
Man kan fråga sig hur många som skulle titta om det blev mer släktforskning? En enkel fråga bara. :)

Carmarino
12/3/19, 1:04 PM
#29

#28 Ja, folk gillar programmet, men jag tror att det är många som skulle vilja se mer om familjehistorierna. Det är ju ingen släktforskning direkt, utan berättelser om vad förfäderna har varit med om, vilket jag tror intresserar de flesta som tittar på programmet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
12/20/19, 4:32 PM
#30

Vann rätt person, tycker ni? :)

Carmarino
12/20/19, 5:03 PM
#31

Det var inte min favorit, men med tanke på omständigheterna så var det en bra vinnare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

svenne
12/20/19, 5:17 PM
#32

Jag tycker faktiskt att programmet är aningen överreklamerat, visst, det är trevligt att se dessa svenskättlingar i lyckorus men det blir lite detsamma och detsamma. Inslaget om "Rambo" var däremot ganska bra och intressant. Undrar om "Rambo" hade någon koppling till rådman Johan Rambeau i Göteborg eller om namnen bara är snarlika.
http://www.fredrikahlander.com/genealogy/pccae6b84.html

Carmarino
12/20/19, 5:21 PM
#33

#32 Tror inte det, men helt omöjligt är det förstås inte. Det beror ju på varifrån Johan Rambeau fått sitt efternamn. Robert Rambos förfader bodde på Ramberget i Göteborg och när han kom till USA tog han namnet Ramberg. Det förkortades sedan till Rambo.

https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/artiklar/20191122/hur-fick-robert-fran-allt-for-sverige-sitt-namn/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
12/23/19, 4:27 PM
#34

#33 Jag har aldrig tittat på programmet "Allt för Sverige" Men jag känner till den intressanta historien om Rambo. Jag minns att jag läste artikeln "Kärnfrisk Rambo gör comeback" i Göteborgs posten för många år sedan.🍏

Annons:
NiklasTyreso
1/1/20, 3:51 AM
#35

Deltagarna deltar för att få lära sig sin egen släkts historia och vinna en återknuten kontakt med den Svenska släkten. Men de senaste åren verkar producenterna ha trott att det är det moderna Sveriges (mång-)kultur som deltagarna söker lära känna. Det är ofta deltagarna i programmet talar om sin önskan att få "sin dag" då de får åka till en plats förfäderna kom från och läsa sin egen släkthistoria, inte det moderna Sverige generellt Deltagarna tävlar om att vinna en återknuten kontakt med sin släkt i Sverige. Släktforskningstemat är bara några enstaka minuter per program, trots att det är det fokuset tv-formatet bygger på.

Carmarino
1/1/20, 11:58 AM
#36

#35 Håller med. Tror att programmet hade blivit intressantare om varje deltagare hade fått sin egen dag oavsett om de åker ut tidigt eller ej. Inslaget hade då kunnat visas efter programmet istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: