Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 557 ggr
Mandra
10/5/19, 7:30 AM

Huvudskälet till att du släktforskar?

Kunde vara lite kul att veta huvudskälet till varför ni släktforskar? (Det kan ju finnas fler.)
Själv forskar jag nog mest för att lära känna enskilda personer som intresserar mig. De kan intressera mig av olika skäl. Men mest vill jag veta om anfäder som inspirerar mig till att bli en bättre människa och som kanske gjort något väsentligt för världen.
Det är därför jag forskar mest på släkten Ewert (min mormors släkt) eftersom där finns mest intressanta personer.
Samhällsklass, vad de arbetar med, status,  mf l såna yttre tecken intresserar mig inte särskilt mkt.
Jag arbetar mkt själv med att försöka förändra världen till det bättre - och det är likasinnade anfäder som intresserar mig mest. :)

Annons:
Carmarino
10/5/19, 9:20 AM
#1

Har alltid varit intresserad av släkten, trots att jag inte umgås med den nu levande särskilt mycket. ☺️😃

Var nyfiken på varifrån mina anor kom och vad de sysslat med. Det visade sig att de flesta varit djupt rotade i nordvästra Skåne, och att de flesta levde tämligen vanliga och många gånger fattiga liv.

Långt bak i släktträdet finns en del prominenta personer, men jag härstammar inte direkt från dem. Är mer intresserad av de andras levnadsöden, men tyvärr har de flesta levt väldigt "ospännande" liv så det står inte så mycket om dem.

Förra året hittade jag dock, i en avskrift av domböcker från slutet av 1700-talet, en skilsmässosak gällande min farfars morfars morföräldrar.  Den var intressant att läsa. Till och med prästen ansåg att det inte gick att försona dem, utan rekommenderade skilsmässa. Två år senare utmynnade det dock i att de beslutade att inte skiljas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
10/5/19, 10:39 AM
#2

Jag är nog mest intresserad av hur de före mig format mig och mina nutida släktingar. Hur kultur, värderingar och moral förts vidare. Det är också intressant att  sätt sig in i olika livsöden och där blir det ju extra intressant när de dessutom är släkt.

Det här gör ju att jag är mindre intresserad av att hitta Gustav Vasa  utan har fokuserat  på tiden bak till mitten av 1800-talet, dvs så långt tillbaka  som "släktmyterna"  sträcker sig och så långt tillbaka som man troligast kan hitta foton, brev och liknande.

Mandra
10/5/19, 11:16 AM
#3

Vad gäller mig så har faktiskt Gustav Vasa påverkat både min släkt och mig (ja vi är släkt via blod) - därför att min morfarsmors släkt består av idel högadel. Och högadelns värderingar och livsstil var ju snarlik kungarnas.
Så visst fasen har det påverkat mig.
Detsamma gäller min mormors mammas släkt som också var adlig.
Det är ju mkt t ex vett och etikett, klädsel, uppförande, värderingar mm som först vidare ner genom släktleden.
Påverkar många av mina släktingar än idag - dock inte mig särskilt mkt. Jag bröt med det här levnadssättet redan i början av tonåren.
Därför jag är mer intresserad av min mormors fars släkt. Hans farfar kom från Stralsund. Han var född 1759 och det enda som är känt om tidigare generationer är hans föräldrars namn. Går INTE att komma vidare bakåt. De säger att mkt av kyrkböckerna har brunnit upp i något krig.
Men han var väldigt intressant. Han flyttade till Stockholm som 19 åring för att utbilda sig till fältskär. Sen kom han så småningom till Göteborg och blev överläkare där. Han fick ju utbilda sig mer förstås, jobbade i många år i Karlskrona (som var en stor hamnstad då och ett stort säte för krigsmakten). Han satt också som krigsfånge i Ryssland 1 år. Mkt spännande person. :)

Carmarino
10/5/19, 11:22 AM
#4

En del av mina anor på farfars mors sida kommer också från Stralsund, och trakterna däromkring. En annan släktforskare har varit på plats i Tyskland och lyckats komma ner till slutet av 1300-talet. Vet dock inte hur han lyckades med det.

En ana var fältpräst hos Karl XII, men lyckades undkomma fångenskap.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
10/5/19, 11:35 AM
#5

Ja man måste nog anlita någon som kan forska i Stralsund och vet hur det funkar. Och som kan tyska, hihi. Vilket inte jag kan.
Men det är väldigt dyrt att anlita någon.
Sen är det nog olika på vilken släkt det gäller. Alla kyrkarkiv har nog inte brunnit upp. Sen går det väl ibland att hitta info via släktingar.
Men jag har inte hittat något sådant heller.

Du kanske vill försöka.
Min anfader hette:
Christian Heinrich Ewert
Född: 3 april 1759 i Stralsund
Död: 10 maj 1831, Garnisonsförsamlingen, Göteborg

Sen vet man då föräldrarnas namn:
Christian Ewert - han var "borgare", vilket var en yrkestitel på den tiden
Anna Witt

Troligen kan det vara lättast att söka på Anna Witt, bör ha varit född mellan 1730 - 1743 eller något sånt.

Carmarino
10/5/19, 11:56 AM
#6

Kan inget om hur man forskar i Tyskland. De uppgifter jag har därifrån har jag fått av killen som var där nere och forskade. Har flera anor som var Burgermeistern och Ratsherren så kanske det var därför de var lättare att hitta i källorna.

Har däremot varken Witt eller Ewert bland mina anor heller, så där blev det nitlott. 🙂

Det finns en del om släkten Witt på Anbytarforum, men ingen Anna är med så det är kanske inte samma släkt.

Beträffande Ewert så antar jag att du redan har hittat den här länken:
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=15579


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mandra
10/6/19, 5:45 AM
#7

Tack, jag ska kolla in det.

Mandra
10/6/19, 5:53 AM
#8

Jag har varit och ställt en fråga på första länken.
Den andra länken känner jag väl till. Där står ingenting om Christian Heinrich föräldrar.

kattöga
10/8/19, 8:26 PM
#9

Jag har inte läst inläggen i denna tråd, utan endast rubrikfrågan: Huvudskälet till att jag släktforskar….

Jag har precis bara påbörjat släktforskningen. Jag har mycket att lära framöver. 

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, jag har väldigt lite information från min fars sida. Men jag har också släkt från hans sida här i Sverige, som vet mer… Men vi har en "ansträngd relation". Och det är inte helt ok att fråga dem som har problem med "min sida" att fråga dem om information.

Jag har inte mycket information om min släkt på min fars sida. Ryskt/Sovjetiskt och finskt. Men jag hoppas att jag framöver kan hitta lite mer information. Därför vill jag bli medlem i detta forum och förhoppningsvis få tips och hjälp framöver.

Jag är född och uppfödd i Sverige, men känner mig också rotlös. Kanske kan mitt sökande efter rötterna hjälpa mig att finna  min plats i denna värld

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Mandra
10/9/19, 6:55 AM
#10

Vet du om det är någon annan i din släkt som släktforskar?
I så fall kan du kanske hitta kopplingar via de stora släktsajterna, t ex Geni.
Krävs att du blir medlem. Du får väldigt mycket gratis just på Geni.

Man måste tänka på att man inte får sätta upp folk som lever, numer, utan deras tillstånd. Utom dig själv förstås.

Carmarino
10/9/19, 4:14 PM
#11

Finska kyrkböcker fungerar ungefär som svenska, men det kan vara knepigt att hitta dem. Trots att många av böckerna är skrivna på svenska så är oftast hemsidorna där man hittar dem skrivna på finska. Här finns lite information:

https://slakthistoria.se/slaktforskning/slaktforska-pa-finland

https://www.genealogi.net/om-slaktforskning-2/utlandska-sidor/slaktforskning-i-finland/

http://www.eribb.se/anor/Tips/Finland/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
10/11/19, 5:03 AM
#12

Jag får inget svar på Anbytarforum tyvärr.

Carmarino
10/11/19, 11:59 AM
#13

Nej, Anbytarforum är tyvärr inte vad det har varit. Tidigare var jag rätt aktiv där, men numera är det sällan jag skriver något. Såvitt jag vet har aktiviteten gått ner avsevärt sedan de gjorde om sajten. Men ge inte upp hoppet. Det kan ta tid innan någon som kan svara på frågorna hittar dit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mandra
10/13/19, 8:37 AM
#14

#13 Jag tror inte det beror på det.
När jag söker där på Ewert och Göteborg brukar jag få svar inom några timmar.
Det finns helt enkelt ingen info om Anna Witt från Stralsund. Jag har dammsugit hela nätet - så gott jag kan utan att kunna tyska - men det finns ingen som har någon info om denna kvinna eller hennes man.
Det är nog bara att konstatera tyvärr.
Blir nog till att anlita någon expert. Men det har jag nog inte råd med.

Carmarino
10/13/19, 12:10 PM
#15

#14 Hittar du något på tyska så skicka PM till mig. Visserligen är det länge sedan jag använde mig av mina tyskakunskaper, men brukar oftast förstå rätt mycket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
10/17/19, 11:04 AM
#16

Ok, tack.

Upp till toppen
Annons: