Annons:
Etikettindividforskning
Läst 705 ggr
Mandra
2019-10-04 06:54

Blodsband och icke-blodsband - vilka räknar du in

Hej!
Har en fråga om det här med släkt som inte är släkt genom blodsband. Nu menar jag inte ingifta gemåler till någon som är släkt med blodsband. Utan jag menar sådant som styvföräldrar, adoptivföräldrar mm.
Hur ser ni på det? Räknar ni in dem i er släktforskning?
Jag gör det - men frågan är: Känner man sig som man är släkt med dessa personer eller inte? Eller beror det på?
Är det sant det som sägs att det inte är de som är biologiska släktingar (t ex far) som räknas - eller är det dem som tagit hand om en och älskat en? (Det brukar ju heta så normalt - men hur är det släktforskningsmässigt?).
Och hur ska man se på helt frånvarande släktingar, t ex föräldrar - även om de är biologiska?
Det här är lite problem som jag brottas med själv. Jag har (har haft) t ex 2 fäder, en biologisk och en som jag vuxit upp med. På så sätt har jag ju också dubbel uppsättning av farföräldrar.
Min biologiska far hette Södergren i efternamn. Så det hette jag de första åren (3-4 år).
Sen gifte min mamma om sig med en man som hette Ljungqvist i efternamn. Så mellan jag var 3-4 år och 12 år hette jag Södergren-Ljungqvist i efternamn.
När jag var 12 år så adopterade min styvfar mig och då blev det bara Ljungqvist.
Det hette jag tills jag beslöt mig för att byta efternamn själv (även förnamn bytte jag).
Jag ville inte heta Ljungqvist eftersom jag inte har någon biologisk koppling till min adoptivfar. Och ännu värre blir det av att Ljungqvist inte ens är min adoptivfars biologiska pappas efternamn - utan hans styvfars. Har ingen aning om ens vem min adoptivfars biologiska pappa egentligen är. Honom räknar jag inte in i mitt släktträd. Borde jag göra det?
Min biologiska pappa har jag alltid haft väldigt dålig kontakt med. Har inte träffat honom sen 1969 (han dog 2015).
Så för mig kändes det inte bra att bära någon av mina fäders efternamn. Och känner inte riktigt att någon av dem är släkt på riktigt (även om jag haft starkare band till min adoptivfar, så var de också väldigt infekterade).
Så jag valde ett efternamn på min mors sida som jag har biologisk koppling till och även starka band. Min mormors barndomsnamn.

Men hur gör man med sånt här? Vilka bör räknas? Eller gör man som man vill själv?
Är det någon annan här som har samma problem?

Annons:
Sindri
2019-10-04 09:03
#1

Har inte samma problem, men lite beror ju på syftet med släktforskningen. Vill man som jag gå på DNA och spåra okända släktingar, och se sina rötter långt bak, hur ens gener färdas från Afrika och hit, då är det väl bara  blodsband som räknas. 

Vill man använda sig av DNA i sin släktforskning så fungerar det inte med styvfäder/mödrar.

Mandra
2019-10-04 09:18
#2

Nej då funkar det ju inte förstås.
Har inte kommit till detta med DNA än.
Så vitt jag förstått kan man bara jämföras med andra som också gjort DNA-test. Eller?
Och det blir ju ett rätt begränsat urval eller?

AndersE
2019-10-04 09:36
#3

Som Sindri skriver beror det väl på varför man släktforskar.  Jag har två mormödrar. Min biologiska mormors släkt är ju intressant ur genetisk synpunkt, medan min andra mormors släkt ju också är intressant eftersom  kultur och värderingar kommer därifrån. Så om man släjtforskar för att förstå sig själv är ju båda sidorna  intressanta. 

Samtidigt finns det ju så många  andra människor som har påverkat men som inte kommer med.

Mandra
2019-10-04 10:17
#4

Ja jag tänker väl lite så också.
Min biologiska farfar t ex har jag aldrig träffat, han dog innan jag föddes.
Men han påverkade min biologiska farmors liv väldigt mkt.
Från början var det väl hennes uppväxt som påverkade henne och fick henne att handla som hon gjorde.
Men hennes agerande påverkade hennes barn mkt och i förlängningen även mig.
Hon vägrade nämligen gifta sig med min farfar - vet inte riktigt varför, men tror att det hade med hennes barndom att göra. Hon var dotter till ett (två troligen) inhysehjon - och de "ägdes" nog mer eller mindre av sina "herrar" - så troligen var det att bli "ägd" hon ville undvika. Kvinnliga inhysehjon kunde nog behandlas väldigt illa på den tiden. Hon hade troligen mkt dålig erfarenhet av det.
De hängde dock ihop i alla år och fick 5 barn ihop. Och det påverkade förstås både henne och barnen att vara ogift mor på den tiden.
På min farfars dödsbädd gifte sig min farmor till slut med honom. Som en gåva till honom.
(Han hade velat gifta sig hela tiden - det var hon som vägrade.)

Carmarino
2019-10-04 11:49
#5

Ska man vara helt strikt så är det bara blodsbanden som räknas i släktforskningen, men det är ju inget som hindrar att man tar med även andra. Dock är det inte så många släktforskningsprogram som tar hänsyn till andra familjekopplingar än de rent genetiska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2019-10-05 07:23
#6

Nej, det förstår jag, att programmen inte tar hänsyn till annat än blodsband.
Det är ju saker man får gräva fram själv.
Det beror väl kanske också på av vilken anledning man släktforskar.
Tar det i egen tråd.

Annons:
AndersE
2019-10-05 10:34
#7

Jag har inte sett några problem att lägga in i Disgen. Gör jag ett släktträd kommer ju bara det  biologiska trädet med men i programmet finns naturligtvis min "mormor" med eftersom hon var gift med morfar.

Carmarino
2019-10-05 10:38
#8

Ja, det är klart att alla anfädernas partners går att lägga in, men de får ingen koppling till mig själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
2019-10-05 10:41
#9

Det finns ju en koppling eftersom de alla ingår i samma databas där alla har någon anknytning till alla. De "försvinner" ju bara om du väljer att titta på rena släktträd.

AndersE
2019-10-05 10:43
#10

Sedan finns ju människor som saknar sådan koppling men som ändå haft stot betydelse för någon i släkten och där har jag ibland gjort lite efterforskning som också lagts in i databasen. Där saknas dock koppling.

Mandra
2019-10-05 10:52
#11

#8 På Geni får dom det!
Numer visar de t o m 2 olika släktlinjer. Den närmaste och en till, minns inte vad den heter. Kan kolla.

Mandra
2019-10-05 10:55
#12

Jag är t ex släkt med Raoul Wallenberg. Du ser inte hela bilden.
Då visar de Kortaste linjen för blodsband:

Shortest blood relationship

Raoul Gustaf Wallenberg is your 7th cousin.

You
 

 

 

Rigmor Astrid Elsa Ljungqvist (f. Jungstedt)
your mother

 

 

Ernst Hugo Jungstedt
her father

 

 

Nanna Paulina Silfverswärd
his mother

 

 

Conrad Georg Silfverswärd
her father

 

 

Isak Sebastian Silfverswärd
his father

 

 

Elisabet Magdalena Tham
his mother

 

 

Isaac Tham
her father

 

 

Sebastian Tham
his father

 

 

Vollrath Tham, d.y.
his son

 

 

Vollrath Tham
his son

 

 

Vollrath Tham
his son

 

 

Sofia Ulrika Adelsköld/Bauer
his daughter

 

 

Claës Adolf Adelsköld
her son

 

 

Annie Marie Sofia Gustava Wallenberg
his daughter

 

 

Raoul Oscar Wallenberg
her son

 

 

Raoul Gustaf Wallenberg
his son

Carmarino
2019-10-05 10:56
#13

#9 Ja, så är det ju. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mandra
2019-10-05 10:58
#14

Sen visar dom ytterligare en linje, kortast "in-law":

Shortest in-law relationship

Raoul Gustaf Wallenberg is your third cousin once removed's husband's half brother.

You
 

 

 

Rigmor Astrid Elsa Ljungqvist (f. Jungstedt)
your mother

 

 

Ernst Hugo Jungstedt
her father

 

 

Carl August Hugo Jungstedt
his father

 

 

August Fredrik Jungstedt
his father

 

 

Johan Nikolaus Jungstedt
his brother

 

 

Operasångerska Matilda Emilia Charlotta Jungstedt
his daughter

 

 

Kurt Jungstedt
her son

 

 

Ellen Matilda Margareta von Dardel
his daughter

 

 

Guy Fredrik von Dardel
her husband

 

 

Maria Sofia Maj Wallenberg
his mother

 

 

Raoul Gustaf Wallenberg
her son

Mandra
2019-10-05 10:59
#15

Ja det syntes inte, men så här ser det ut på slutet, kortast in-law.

Guy Fredrik von Dardel
her husband

 

 

Maria Sofia Maj Wallenberg
his mother

Raoul Gustaf Wallenberg
her son

Blomknopp
2019-10-08 20:09
#16

Som sagt, vad vill man veta om "släkten". De som har haft störst intryck på mig, blodsband eller inte, är de viktigaste. Blodsbanden kommer i andra hand, tycker jag.

Upp till toppen
Annons: