Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 2477 ggr
NiklasTyreso
2019-01-10 11:38

Hur konfidentiellt hanteras dna info?

Amerikanska släktforskningssidor har i vissa fall hjälpt polisen så de via DNA kan identifiera släkter som de ska leta efter brottslingen i. Bra? Ja, för polisen och det lagliga samhället. Släktforskarna som lämnade ut sitt dna i sin släktforskning trodde nog inte dna-t skulle komma andra till del än att matcha med andra släktforskare. Jag har inte koll på allt mina levande släktingar gör. Om jag lämnar ut mitt dna till en släktforskningssidor som sedan hjälper polisen att identifiera mig som en möjlig kusin till en brottslings dna, ex dna från en brottsplats i kriminell MC miljö, då hamnar jag i en farlig situation. Jag vill inte bli straffad av några kriminella organisationer som mina släktingar skulle kunna vara associerade med. Så nej, dna ska jag nog inte lämna ifrån mig. Jag vill inte få oväntat besök av HA. Ser ni några risker med att lämna ifrån er dna-information?

Annons:
Carmarino
2019-01-10 12:13
#1

Här är lite mer information om DNA och polisernas brottsefterforskningar.

https://proveniens.ifokus.se/discussions/5aa111bcce12c4254f00401f-dna-test-for-slaktforskning#24

Tvivlar starkt på att eventuella brottslingar kan lista ut att det är ditt DNA som gjort att de åkt fast. Såvitt jag vet avslöjar inte polisen varifrån de fått informationen, och det krävs mycket släktforskning för att få fram kopplingen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2019-01-10 12:50
#2

Inom EU så borde det numer vara olagligt att dela det så (även om företaget är från utanför EU men säljer en vara eller tjänst till EU). Så bara det inte står i avtalet att dom får dela ut DNA info så borde det vara ok

l'm back

Caeli
2019-01-10 15:28
#3

Om mitt DNA kunde bidra till att hitta eventuella kriminella släktingar så vore det bra, tycker jag! Tror inte att HA ägnar sig åt någon djupare form av släktforskning!😉 Så varför inte skapa ett register där människor frivilligt kunde lämna sitt DNA just i syfte att lösa brott? Säkert många som skulle ställa upp!

Carmarino
2019-01-10 15:39
#4

#3 Resonerar ungefär som du. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NiklasTyreso
2019-01-12 06:05
#5

Om jag förstått det hela rätt måste det i alla domar som döms i Sverige stå vilka bevis som finns. Anonyma vittnen får inte finnas för att det ska gå att kontrollera att alla skäl till domen stämmer. Anonym dna-lämnare verkar konstigt för då finns ingen rättssäkerhet. Om dna från en brottsplats matchar delar av mitt dna på en nivå som är vanlig hos kusiner, då kan den kriminelle kusinen lätt räkna ut vem av de andra sex kusinerna i min släkt som lämnat dna, särskilt som det bara är jag som intresserat mig för släktforskning. Vill polisen leta dna-matchar är nog bättre att använda blod som tas från alla nyfödda i Sverige, för då är alla i landet lika delaktiga med att lämna dna. Det är orimligt att kriminella skulle hota hela sveriges befolkning för att det togs blodprov på dem vid födelsen, men det är lätt att straffa de få som lämnar dna eller annan info till polisen om det är få uppgifts-/dna-lämnare.

Carmarino
2019-01-12 12:10
#6

Tror inte man kan räknas som vittne om man inte blivit kontaktad av polisen och blivit ombedd att lämna DNA. Är du orolig för repressalier så är det ju bara att låta bli att ladda upp dina DNA-resultat på GEDmatch. Minns inte säkert hur det gick till i USA, men jag tror inte de hade DNA-testat den misstänkte. I så fall hade det ju varit enkelt att bevisa att det var hans DNA på offret. Tror att de hade några misstänkta, men av någon anledning valde de att inte testa dem. Kanske fick de inte göra det eller också ville de inte "förvarna" gärningsmannen att han var misstänkt. Här i Sverige har det ju hänt att man testat en mängd personer i omgivningen och på så sätt hittat gärningsmannen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
tlover
2019-01-12 15:46
#7

Dessutom så räknas det som sagt till personuppgifter under gdpr

l'm back

Carmarino
2019-01-12 16:02
#8

#7 För att kunna ladda upp sitt DNA-resultat på GEDmatch måste man godkänna att de får använda det.

https://proveniens.ifokus.se/discussions/5aa111bcce12c4254f00401f-dna-test-for-slaktforskning#42


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2019-01-12 17:00
#9

#8 Du har dock alltid rätt till att glömmas bort

l'm back

Carmarino
2019-01-12 17:21
#10

#9 Ja, det är bara att avsluta sitt konto, så tas dina uppgifter bort. (Eller inte ladda upp dem alls.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-01-21 17:53
#11

I senaste numret av Hemmets Veckotidning (nr 5, 2019) så finns en artikel om hur polisen hittade den brutale mördaren och våldtäktsmannen, som kallades the Golden State killer, med hjälp av DNA. Citerar här ur artikeln:

Totalt hade Paul och hans kollegor genom åren kontrollerat över 8.000 tips. Inget av dem var rätt. Inte heller gav spaning eller fingeravtryck något resultat. Men forensikerna, som arbetar med att analysera och dokumentera bevis vid brottsutredningar, hade hittat många dna-spår på brottsplatserna. Någon kom på att man kunde försöka med att testköra dem mot de dna som fanns upplagd på webbplatser för släktforskare och som var öppna för alla att använda.

På en sådan databas, med 650.000 dna-filer, blev det träff på avlägsna släktingar till den eftersökte Golden State-mördaren. Detta resulterade i en grupp med många hundra personer att söka vidare bland. Genom att ta med parametrar som ålder, ett utseende som stämde med vittnesmålen och en boplats i rätt del av landet blev gruppen mindre och mindre. Efter ett års gallrande var det bara en person kvar - Joseph James DeAngelo. Men vad som saknades för att helt kunna fastställa att han verkligen var den efterlyste var ytterligare ett DNA-test.

Det står mycket mer i artikeln, men det här är det som handlar om dna-sökningen i databasen. Det framgår ju rätt tydligt att det inte var en lätt procedur, och jag tror att det ska mycket till innan en eventuell brottsling ska kunna gissa sig till vilken avlägsen släkting det är som lämnat dna-provet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-02-05 15:28
#12

Fick ett mail från FamilyTreeDNA. Postar det i hela sin längd eftersom det rör det som diskuteras i både den här tråden och det som diskuteras i tråden jag länkar till i #1 och #8.

Dear Customers:

I am writing to address the news that our Gene-by-Gene laboratory, which processes genetic tests for several commercial clients in addition to all of the FamilyTreeDNA tests, has processed a handful of DNA samples for cold cases from the F.B.I. In many cases, the news reports contained false or misleading information.

Let me start with this categorical statement:

LAW ENFORCEMENT DOES NOT HAVE OPEN ACCESS TO THE FTDNA DATABASE.

They cannot search or “dig through” FTDNA profiles any more than an ordinary user can.   As with all other genetic genealogy services, law enforcement must provide valid legal process, such as a subpoena or search warrant to receive any information beyond that which any other user can access. 

I have been an avid genealogist since I was twelve years old. FamilyTreeDNA is not just a business, it is my passion.  I fully understand your privacy concerns on a personal level.

Law enforcement has the ability to test DNA samples from crime scenes and upload the results into databases, like any other customer can, and it appears they have been doing it at other companies for the past year. The distinction is that, according to our Terms of Service and Privacy Policy, we expect the FBI and law enforcement agencies to let us know when they submit something to our database. We moved to something transparent, rather than having them work in a stealthy way. Other than that, nothing changed that affects the privacy of our customers.

FamilyTreeDNA has always taken your privacy seriously and will continue to do so.  We’ve remained steadfast, always, refusing to sell your data to pharmaceutical companies and other third parties.

One of the key reasons law enforcement wanted to submit their samples to us is the same reason many of you have: out of all the major companies, FamilyTreeDNA is the only one that has its own lab, and our customers’ samples never leave our company.

As previously stated, law enforcement can only receive information beyond that which is accessible to the standard user by providing FamilyTreeDNA with valid legal process, such as a subpoena or a search warrant. Again, this is specified in FamilyTreeDNA’s Terms of Service, just as with all other companies.

ABOUT OUR TERMS OF SERVICE

The Terms of Service were changed in May of 2018 to reflect GDPR requirements, and we informed our customers about the update at that time. Those changes included a paragraph that required law enforcement to receive our permission to enter the database and since it was a part of the overall update, notice was sent to every FTDNA customer. Without infringing upon our customers’ privacy, the language in the paragraph referring to law enforcement was updated in December, although nothing changed in the actual handling of such requests.  It was an oversight that notice of the revision was not sent to you and that is our mistake. Therefore, we are reverting our TOS to our May 2018 version, and any future changes will be communicated to you in a timely manner.

This is the May 2018, GDPR-compliant version, communicated to you at that time: “You agree to not use the Services for any law enforcement purposes, forensic examinations, criminal investigations, and/or similar purposes without the required legal documentation and written permission from FamilyTreeDNA.”

WE WILL DO A BETTER JOB OF COMMUNICATING WITH YOU.

I am genuinely sorry for not having handled our communications with you as we should have. 

We’ve received an incredible amount of support from those of you who believe this is an opportunity for honest, law-abiding citizens to help catch bad guys and bring closure to devastated families. We want you to understand, as many of you already do, that you have the same protections that you’ve always had and that you have nothing to fear.

We’ve also heard from supporters offering ideas and solutions to make the FamilyTreeDNA experience a more comfortable one in light of this new information.  

We are listening. Our plan is to create a panel of citizen genealogist advisors who will work with us as we focus on how to make your FamilyTreeDNA experience the best one available.    

Sincerely,

Bennett Greenspan
President
FamilyTreeDNA.com

“History Unearthed Daily"


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-03-01 22:39
#13

#11 Ett svenskt fall (ej släktforskningsrelaterat) där Göteborgspolisen gjorde ett genombrott i ett brutalt våldtäktsfall mot en minderårig flicka, när man tog ett DNA-prov på en person i ett annat fall och fick indikationer på att han var nära släkt med våldtäktsmannen.

"I 24 år tros familjefadern ha gäckat polisen. Men nu kan hans mörka hemlighet vara avslöjad. I dag begärdes den 58-årige mannen häktad, misstänkt för att ha överfallit och våldtagit en åttaårig flicka i Göteborg 1995.Om ett år hade det varit för sent."---

"Den 1 januari i år ändrades polisdatalagen, när det gäller dna-analyser. Nu får polisen göra så kallade familjesökningar vid grova brott, som mord eller eller överfallsvåldtäkter. Den innebär att en okänd gärningsmans dna kan matchas mot de vanliga polisregistren över misstänkta och dömda, men istället för att bara söka på exakt match kan man söka efter släktingar, vars dna finns i polisens register. Föräldrar och barn har relativt lika dna – medan syskon kan ha väldigt olika.Utifrån den träff man får kan man ringa in en familj eller släkt – och så småningom en gärningsman.

En av de första ärenden som skickades in till Nationellt Forensiskt Centrum, NFC, efter lagändringen vid årsskiftet var just det 24 år gamla dna-provet från överfallsvåldtäkten på den 8-åriga flickan. Den 4 januari skickade Kalla fall-gruppen i Väst in provet. När svaret kom att de fått träff förstod de att de var på väg mot ett genombrott – efter 24 år. – Det är antingen ett syskon eller förälder eller barn. Så nära släkt måste man vara, säger Anders Eriksson."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLrXLQ/sa-kunde-den-misstankte-valdtaktsmannen-gripas--efter-24-ar

Annons:
Carmarino
2020-08-11 14:01
#14

Släktforskaren Peter Sjölund, som hjälpte polisen att lösa dubbelmordet i Linköping, beskriver på ArkivDigitals blogg hur han gick tillväga.

Det är ett mödosamt arbetet, vilket förmodligen alla som någon gång har försökt sig på släktforskning förstår. Ca fem veckor tog det för honom att hitta mördaren. Så här säger han:

DNA-släktforskning bygger alltid på en kombination av DNA-information och arkivforskning. För att hitta gärningsmannen var jag tvungen att kartlägga 25 släktträd tillbaka till sekelskiftet 1700/1800 och därmed via traditionell släktforskning spåra 600–700 personer under 1800-talet och slutet av 1700-talet. Därefter fick jag söka rätt på alla ättlingar fram till nu levande personer, även det via släktforskning i arkivkällorna. Det krävdes väldigt mycket släktforskning alltså.

http://blog.arkivdigital.se/slaktforskning/arkivdigitals-kallmaterial-till-stor-hjalp-nar-dubbelmordet-i-linkoping-klarades-upp/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2021-05-11 13:02
#15

Integritetsskyddsmyndigheten skriver i ett yttrande att polisen saknar laglig grund att använda DNA-släktforskning vid utredning av grova brott. DNA räknas som känsliga personuppgifter, enligt en jurist vid IMY.

Polisen överväger en hemställan till regeringen om lagändring.

Det saknas laglig grund för polisen att använda DNA-släktforskning vid utredning av grova brott, det skriver Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, i ett ...
Carmarino
2021-05-13 12:52
#16

#15: Bra att det blir utrett. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2021-06-11 13:37
#17

#14 Soldattorpet i Kinda ruvade på de indirekta ledtrådar som möjliggjorde att dubbelmordet i Linköping kunde lösas.

Ett mer än 200 år gammalt soldattorp i Kinda gav den ledtråd som dna-släktforskaren Peter Sjölund behövde för att lösa dubbelmordet i Linköping. På fyra veckor lyckades han hitta mördaren som polisen sökt efter i 16 år.
[Göstage]
2021-06-11 13:39
#18

Den 7 juli är Peter Sjölund sommarpratare i P1.

Carmarino
2021-06-11 14:32
#19

#18: Funderar på att lyssna på det. Brukar annars inte lyssna på Sommar i P1.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2021-06-12 07:20
#20

#19 Nej, jag är heller ingen "Sommarlyssnare". Vill man redan nu höra Sjölund berätta mer om genombrottet i Linköpingsfallet kan man göra det i Jörgen Huitfeldts fredagsintervju på Kvartal.

Dubbelmordet i Linköping blev till ett olöst nationellt trauma. Tills släktforskningsexperten Peter Sjölund dök upp på scenen.
Annons:
kjersti
2021-06-12 22:53
#21

Jag håller på att läsa boken om dådet. Köpte den i boklådan i centrum. Spännande och hemsk läsning. DNA gjorde att en mördare inte kunde gå fri längre

Pyttelite
2021-06-12 23:01
#22

Än värre är det när man har en potentiell mördare och inte får DNA-testa för det kränker integriteten.

Om jag hade varit närstående hade jag nog tagit till andra metoder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2021-07-07 14:31
#23

#20: Nu har jag lyssnat på Peter Sjölunds sommarprogram. Första halvan var i princip "gammal skåpmat", och en del av nästa halva också - åtminstone för mig som har hört ett antal föredrag med honom. Fast andra halvan var ändå intressantare än första halvan. För dem som inte hört honom tidigare är programmet förmodligen väldigt intressant, för han är väldigt bra på att berätta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-11-13 11:19
#24

DNA-detektiv, nytt levebröd.🔍


Re:tired.

Hon hjälper folk att hitta saknade släktingar som de länge letat efter. Tvåbarnsmamman Johanna Lindh är nu dna-detektiv på heltid.
Carmarino
2022-11-13 11:27
#25

#24: Ja, man kan tro att hon är den enda som sysslar med det. Har läst otaliga artiklar om henne i olika sammanhang. Hon ingår ju i gruppen som Peter Sjölund har sammanställt bl.a. till Genjägarna på SVT. Från början var det meningen att de skulle hjälpa polisen att lösa kalla fall, men eftersom det inte är tillåtet (än i alla fall) så får de jobba med att hitta saknade släktingar. Vet inte om övriga i gruppen gör det på heltid, men jag tror att åtminstone en eller två till gör det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2022-11-13 11:31
#26

#25 Såg f.ö. att det finns en artikel om henne i GP idag, men den är prenumerantreserverad.


Re:tired.

Carmarino
2022-11-13 14:56
#27

#26: Hon är populär nu. Tror jag har läst åtminstone 4-5 artiklar - om inte fler - om henne den senaste tiden. Bra gratisreklam för hennes nystartade företag. Vill minnas att jag läste att hon tar 790 kronor i timmen för sin forskning, så det kan bli dyrt om man har otur. Det snabbaste fallet hon löst tog tre timmar, men hon brukar räkna med 1-3 dagar normalt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2022-11-13 14:57 av Carmarino
Annons:
Carmarino
2023-05-24 13:45
#28

Ett mord på en 16-årig flicka som har gäckat kanadensisk polis i 48 år har blivit löst. Uppgifter i en släktforskningsdatabas ledde till en grav – där dna matchade med fynd från brottsplatsen.

Kvällen den 29 mars 1975 kom 16-åriga Sharron Prior inte hem efter att ha träffat vänner på en pizzeria i närheten av sitt hem i utkanten av Montréal. Efter tre dagars sökande hittades hon död i ett skogsområde. Hon hade blivit utsatt för brutal misshandel och sexuellt våld.

År 2003 fick man med ny teknik fram ett dna-fynd på en t-tröja från brottsplatsen, men det var där och då inte tillräckligt mycket.

Först 2015 lyckades ett laboratorium få fram en fullständig dna-profil utifrån fyndet. Då vände sig den kanadensiska polisen till ett privat laboratorium i USA som hade tillgång till en databas med dna som människor har lämnat i syfte att släktforska. Då fick de fram ett för utredningen helt nytt namn: Romine.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/flickmord-i-montr%C3%A9al-l%C3%B6st-efter-48-%C3%A5r-1.100351191


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ett mord på en 16-årig flicka som har gäckat kanadensisk polis i 48 år har blivit löst. Uppgifter i en släktforskningsdatabas ledde till en grav – där dna matchade
johan
2023-05-26 15:56
#29

Kina har tydligt köpt, eller kommit över, DNA-data på tiotusentals brittiska kvinnor.

Det är obehagligt att tänka på vad det kan användas till. Exempelvis utforma något biologiskt stridsmedel som enbart påverkar fortplantningsförmågan hos utvalda folkgrupper.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Carmarino
2023-05-26 16:05
#30

#29: Tyvärr är det ju så att om det finns något som kan missbrukas så är det alltid någon som kommer att göra det. Oavsett vad det är. 😡


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
2023-05-26 18:29
#31

#30: Så är det. Men om man jämför med t ex AI som också har viss risk att användas farligt, så har AI betydligt större positiva uppsidor än att veta hur stor del av ens DNA kommer från Afrika.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: