Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 13172 ggr
Mandra
1/1/19, 10:47 AM

MyHeritage lurar sina kunder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Öppet brev till MyHeritage!

Jag är mycket missnöjd med MyHeritage!

Min uppfattning är att hela siten är uppbyggd för att lura kunderna på pengar!
Det är mycket ohederligt och förmodligen också delvis olagligt.

Jag köpte 27 dec 2017 ett abonnemang. Vilket går inte att få fram!!!
Det står i ert Hjälpcenter att det finns två typer av abonnemang: Premium och Premium Plus.
Vilket jag köpte minns jag inte och det framgår inte heller på det väldigt underliga kvitto jag fick. På det står Complete abonnemang. Vilket det nu är? Inne på mitt konto på min site står det också Complete. Jag tror att jag köpte Premium Plus.
Jag har kollat upp detta och Complete är tydligen detsamma som Premium Plus. Vilket faktiskt INTE är så lätt att begripa som konsument!!

Så här står det i kvittot: Du har debiterats 149.29US $ (plus moms), fakturerad i SEK. Summan var 1247.20kr. Här står att summan var 1247,20. Men menas det före eller efter moms? Jag betalade nämligen mer!! Så här står det i min bank:
Transaktionsinformation

BLS*MYHERITAGE_L

Uttag
-1 559,01 SEK
Bokföringsdatum 2017-12-28
Troligen är då detta beloppet med moms!

Jag betalade alltså 311,81 mer än det står på det ”kvitto” ni skickade!! Ska inte kvittot ange verklig kostnad??? Mycket märkligt! Jag skriver ”kvitto” inom citationstecken eftersom det inte är något egentligt kvitto!! Bara ett meddelande. Är inte företag skyldiga att skicka ett korrekt kvitto??
Har kollat även detta och det finns ingen skyldighet att lämna kvitto vid e-handelsförsäljning där kunden kan utföra betalningen själv. Men alla hederliga företag lämnar ett sånt i varje fall!
Detta ska ett korrekt kvitto innehålla:
_”Kvittot ska innehålla näringsidkarens namn, kontaktinformation och FO-nummer, datum då kvittot getts och kvittots identifikationsnummer, den sålda mängden och arten av varor och arten av tjänster, det belopp som har betalats för varorna eller tjänsterna samt mervärdesskattebeloppet och skattesatsen för dessa.”
_De här sakerna står definitivt INTE på det email (kvitto?) jag fick efter köpet.Inne på mitt släktsajtkonto står inte heller vad abonnemanget kostade eller vad jag skulle ha betalat vid förlängningen!

Det går heller inte, som betalande kund, få fram några priser någonstans!!! Hur man än söker går inga priser att få fram!! Går tydligen bara om man är ICKE-betalande kund. Detta är anmärkningsvärt och förmodligen inte lagligt. Och troligen ett medvetet sätt för att kunna lura kunder på pengar.

Så här står det i Prisinformationslagen:
Prisinformationslagen ställer krav att företag ska lämna korrekt och tydlig prisinformation om produkter. Lagen är en så kallad ramlag som fylls ut och förtydligas med föreskrifter och överenskommelser.Lagen gäller produkter som företag tillhandahåller till konsumenter.
Jag har heller inte fått några Villkor om vad som gäller för den tjänst jag köpt. Inte heller dessa går att hitta någonstans på MyHeritage site och inte heller på mitt släktsitekonto.

I E-handelslagen står följande:
* Avtalsvillkoren som rör din beställning ska finnas tillgängliga på ett sätt som gör att du kan spara dem.

Jag kommer att anmäla alla dessa brister till Konsumentverket!

Så till årets transaktion. På det s.k. ”kvitto” jag fick 2017 står att: _Du har haft en rabatt på mer än 50% på det ordinarie priset för ett Complete abonnemang. 
_Observera det som står i fetstil – ”mer än”. Enligt lagen ska priser redovisas med exakt belopp. Det är alltså olagligt att skriva på detta sätt!

Den 27 december 2018 upptäckte jag att jag hade ett s.k. ”Skyddat belopp” på min bank. Jag spärrade då mitt kort, men av någon anledning drogs summan i varje fall dagen efter.
BLS*MYHERITAGE_L

Uttag
-3 648,75 SEK
Bokföringsdatum 2018-12-28

Lägg märke till summan – ja den är högre än vad dubbelt belopp skulle ha varit!

Den 15 december 2018 klagade en annan person på hur MyHeritage sköter detta med automatiska dragningar.
https://se.trustpilot.com/reviews/5c15058c9d37800a10521544

MyHeritage svarar: Jag måste klargöra att MyHeritage informerar alla årsavgifter och priset på det automatiska e-postmeddelandet som skickas ut efter att du anmält dig till medlemskapet och före varje förnyelse.

Och här ljuger ni uppenbart. Varken den här personen eller jag har fått något email före förnyelsen av abonnemanget!
Hade jag fått det, hade jag gått och avbrutit mitt abonnemang. Jag har nämligen inte råd med ett så dyrt abonnemang!!

En annan konstighet är att det pris ni dragit inte stämmer med de prislistor som finns! Jag kan alltså inte få fram dessa, men det går på min mans dator eftersom han inte är medlem i MyHeritage. Där kan man läsa följande: Se bild!

Av det här kan man utläsa att det jag beställde 2017 måste ha varit Premium Plus. Men det kostade då 1247,20. Nu kostar tydligen första året 1749 kr. En ökning med 502 kr på ett år. En ökning, som enligt lag, ska meddelas köparen! Och det har definitivt inte gjorts!

Med moms skulle detta för andra året bli 2923,75. Men summan som dragits är 3648,75. Alltså 725 kr för mycket!! Hur i helsike förklarar ni det???
Det innebär i praktiken att ni dels undanhållit mig en prisökning på 502 kr, dels tagit 725 kr för mycket i betalt.
I praktiken har ni alltså stulit 1225 kr från mig!
Jag kommer dels att anmäla dessa missförhållanden till Konsumentverket, dels anmäla stölden av pengar till polisen. Om ni vill undvika polisanmälan får ni vara vänliga att återställa hela det inbetalade beloppet till mitt konto. För, som jag sa, jag hade avbrutit abonnemanget om jag vetat om höjningen – men ni gav mig ingen möjlighet att göra detta!

Jag vill också meddela att jag inte fått någon som helst bekräftelse från er på den senaste summan ni dragit från mitt konto. Varken något riktigt kvitto och inte heller något email!

Jag sätter upp det här inlägget här för jag tror inte det går in på TrustPilot. Länkar från dem och hit.
Men det är ju viktig info också.

Annons:
Mandra
1/1/19, 10:51 AM
#1

Blev tvungen att sätta bilden i egen kommentar.

Mandra
1/1/19, 10:52 AM
#2

Vete fasen hur det blev med bilden. 😂

Carmarino
1/1/19, 11:00 AM
#3

Bilden syns i bägge inläggen. 🙂 Tycker MyHeritage är hutlöst dyra, så jag har bara ett gratiskonto. De verkar köra samma stil som Ancestry, så det är väl så det funkar i USA.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
1/1/19, 11:06 AM
#4

Jag har sagt upp mitt konto. Men hade dom följt lagen och meddelat prisökningen - så hade jag sagt upp det direkt (nu är det uppsagt till 27 dec -19). Dom måste enligt lag meddela prisökningar. Säljer dom i Sverige så måste dom ju följa svenska lagar. Antar jag, eller?
Har ivf hotat dem nu, så får vi se.

Carmarino
1/1/19, 11:10 AM
#5

Lycka till. Berätta gärna hur det går. Har för mig att Plus återkommer inom kort. Varför inte tipsa dem, så att de kanske kan ta upp det i programmet. Det är nog många som är intresserade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
1/1/19, 12:22 PM
#6

Ja det ska jag göra.

Annons:
Carmarino
1/1/19, 12:41 PM
#7

Här hittar du hur du kontaktar Plus:

https://www.svt.se/nyheter/konsument/det-har-ar-plus-1


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
1/1/19, 3:28 PM
#8

Ja tack. Väntar på svar ifrån dom först.

Mandra
1/4/19, 8:44 AM
#9

Jag har nu fått ett första svar av dem där de skriver så här:

*** Google Translate - Swedish ***

Kära Anne,

Jag är mycket ledsen att hitta din låga stjärnrecension och jag vill följa upp direkt med dig.

Observera att vi har två typer av prenumerationer, som har tydliga priser från varandra: en familjens webbplatsabonnemang och en dataabonnement. Kombinationen av båda prenumerationerna kallas komplett plan.

En prenumeration för Familjesidor (Premium eller PremiumPlus) ger dig rätt till ökad lagring för ditt släktträd online och speciella funktioner för att öka din familjehistoriska forskning.

En Data Subscription berättigar dig åt tillgången till miljarder historiska poster i alla samlingar i SuperSearch. Du får också obegränsad tillgång till inspelnings matcher, inklusive bekräftelse och avslag av matchningar, om du har ett släktträd på MyHeritage.com.

För mer information om detta, se följande länk: https://bit.ly/2FJ5o8m

På MyHeritage har vi en mycket vänlig återbetalningspolitik och jag skulle gärna ge dig en fullständig återbetalning om det fanns någon form av missförstånd.

Skicka mig ett mail via din registrerade e-postadress på "xxxxxxx@myheritage.com". Jag hjälper dig gärna med det här.

Vänliga Hälsningar,
Catarina MyHeritage Team

Mandra
1/4/19, 8:46 AM
#10

Jag har nu skickat email till angiven kontakt och begärt fullständig återbetalning.
Jag påpekade också att de bryter mot svensk lag på åtminstone 4 punkter. Företag, även utländska, som säljer i Sverige är skyldiga att följa svensk lag.

AndersE
1/4/19, 9:26 AM
#11

Det låter ju som en missuppfattning?

Om de betalar tillbaka tycker jag det låter väldigt bra.

Mandra
1/4/19, 9:44 AM
#12

Ja om dom nu gör det. Dom ljuger ganska bra också. Och de bryter mot svensk lag på flera punkter. Och jag tror inte det är en missuppfattning. Jag tror dom gör detta medvetet för att kunna dra vilka summor dom vill.
Det går nämligen inte alls, någonstans på deras sajt, att få reda på priser som betalande kund. Inte heller på kundens eget konto. Står inte vad man betalat sist och inte vad man ska betala nästa gång. Inte heller finns tillgång till några Köpvillkor och jag fick inga heller när jag tecknade abonnemanget 2017.
Nu, 2018, har jag inte ens fått någon bekräftelse på att de dragit pengar.
Tror faktiskt att det här är helt medvetet som man undanhåller sån här info från betalande kunder.😡

Carmarino
1/4/19, 11:25 AM
#13

Lycka till! Ser fram emot att höra hur det går. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
swemah
1/7/19, 11:49 PM
#14

Det är inget ovanligt du har varit med om. Det finns många som vittnar om att det inte kommer någon varning om att ny årsavgift ska dras.  Det som kanske inte är så vanligt är att de erbjuder återbetalning, kanske beroende på att de som känner sig lurade inte skriker till utan skäms för att de låtit sig luras.

Mandra
1/8/19, 11:15 AM
#15

Dear Mrs.Ewert,

Thank you for contacting us.

We have issued a refund for your subscription following your request. Please note, it can take between 7-10 business days for the amount to reflect back onto your account.

Please do not hesitate to contact us again, should you have any further queries.

Kind regards,
Dean
MyHeritage Support team

Men jag hotade dom med lagliga påföljder, eftersom dom bryter mot svensk lag på flera punkter. Så dom hade inget val.
Men jag kanske borde vända mig till Plus i varje fall.
Hur mångs svenska medlemmar har dom?

Carmarino
1/8/19, 1:35 PM
#16

#15 Vet inte hur många svenska medlemmar de har, men jag har för mig att de har annonserat rätt flitigt på svenska den senaste tiden, så det är nog många som har nappat. Så att skicka ett tips till Plus kan inte skada.

Bra att du får dina pengar tillbaka åtminstone. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
1/8/19, 3:11 PM
#17

Väntar och ser om det verkligen kommer några pengar. :)

NiklasTyreso
1/10/19, 11:20 AM
#18

Tack för en bra granskning! Köpet måste ju gå att häva.

Mandra
1/30/19, 12:23 PM
#19

Ja, jag fick faktiskt tillbaks varenda öre. Det var ivf ett plus i kanten åt dem. 🙂

Carmarino
1/30/19, 12:43 PM
#20

Synd bara att du måste hota dem med lagliga påföljder innan de betalade tillbaka. Det borde inte behövas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mandra
4/21/19, 10:13 AM
#21

#20 Nej, det borde ju inte behövts.

Carmarino
5/19/19, 8:49 PM
#22

Försökte maila dem idag, för jag har vid några tillfällen fått små glada mail om att de nu hittat släktfoton som jag kan lägga till i mitt släktträd med ett enda klick, och även mail när de hittat någon trolig träff på en gemensam släkting. Varje gång jag klickat upp dessa träffar så visar det sig att det är mina egna foton, som tydligen finns i en hel massa släktträd på MyHeritage.

Har för mig att jag lade upp bilder i det träd jag hade för länge sedan, men det hade sedan försvunnit, troligtvis för att jag inte varit inloggad på länge (gratiskonto), så jag fick lägga upp ett nytt - utan foton.

Svarade då på deras mail. (Eftersom mailadressen inte var "noreply" utan "notify", räknade jag med att det var en gångbar adress.) I mailet påpekade jag att det är mina bilder de så generöst delar med sig av - utan min tillåtelse. Länkade också till Kamera & Bild:s artikel om upphovsrätt, där det bl.a. står:

Upphovsrätten består av två delar; den ideella rätten och den ekonomiska. Den ideella rätten handlar om att du som fotograf har rätten till att bli erkänd som upphovsman av bilden. Det vill säga att du blir namngiven i samband med att bilden används. Den ideella rätten innebär även att du som upphovsman kan motsäga dig att bilden ändras på något sätt eller att den visas för allmänheten på ett sätt som skulle kunna vara kränkande för ditt fotografiska anseende.

Den ideella rätten kan aldrig överlåtas till någon annan, däremot kan du avstå från den. Till exempel att du avstår från att bli namngiven i samband med att bilden används. Men någon annan person kan aldrig stå som upphovsman till din bild.

Detta har MyHeritage tydligen helt struntat i.

Nåja, för att vara helt korrekt så är det inte jag som tagit bilderna, men jag har ärvt dem av personerna som gjort det. Oavsett vilket är det ingen som gett MyHeritage tillåtelse att lägga till bilderna i andra människors släktträd utan att fråga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
5/21/19, 2:54 PM
#23

Dom strular rätt rejält på det där stället. 🤪

Carmarino
11/2/19, 11:56 AM
#24

#22 Naturligtvis har inte MyHeritage svarat på mitt mail.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/2/19, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Deras matchningar är inte alltid så logiska. Det verkar inte som om de kör någon som helst rimlighetskoll. Därför kan man få en sådan här matchning.

Namnet stämmer visserligen, men Sven Persson är ett av de vanligaste namnen i Sverige. Eftersom min Sven Persson föddes 1778 och matchningens Sven Persson dog 109 år tidigare så är det helt klart inte samma person.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LG Berg
4/9/20, 4:58 PM
#26

Hej! Ser att jag inte är ensam MY HERITAGE är ett riktigt skojarföretag. Som en basal grund kör man med en slags rån. Jag är pådyvlad ett premiumabonnemang för ca 3700 kr som jag ABSOLUT inte vill ha eller ens beställt. Sen verkar det som ett gratisabonnemang plus köp av onödigt DNA kit som bara var skräp har gått över i ett tills vidare system där man i efterhand meddelar att man lyckligt tömt mitt betalkort. Nu har jag spärrat koret men enligt banken har de redan tillgodogjort sig pengar. Att sedan hitta företaget, ringa till dem eller ens skria till dem är ju jättesvårt. Uppenbart vill de bara ha kundkontakter som får dem att tillgodogöra sig pengar in. SÅ…varning…. det var det värsta jag sett Trodde de var seriösa med en så enorm marknadsföring. I sak kan man säga att produkten jag fått är ganska så värdelös. Hundratals bryllingar som inte finns i min släkt utifrån fragment av Svensson namn… Hur pinsamt som helst VARNING!

Carmarino
4/9/20, 5:28 PM
#27

"Bryllingarna" du får träff på är du helt säkert släkt med.  Så just den delen tror jag inte är båg. Men att hitta hur ni är släkt är nära nog omöjligt om man inte lyckas hitta någon gemensam koppling någonstans. Släktskapet är helt enkelt alltför långt tillbaka.

Har dock faktiskt lyckats hitta en del släktkopplingar tack vare att det på vissa personer finns "teorier" hur man är släkt. Då får man upp två släktträd som visar hur man kan vara släkt med en viss DNA-träff, d.v.s. det egna trädet och DNA-träffens träd kommer upp bredvid varandra, med den förmodade kopplingen.

Det är rätt ofta det stämmer även om den gemensamma anan finns 6-7 generationer bakåt. Tyvärr är det inte så ofta man får upp de här teorierna. I så fall hittar man dem under "Visas i ett släktträd med X personer, som X hanterar".

Deras affärsmetoder är däremot helt klart ett fall för konsumentombudsmannen. Eftersom de marknadsför sig i Sverige så tror jag att svenska köpvillkor bör gälla, men vet inte säkert om det är så.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mandra
4/9/20, 5:59 PM
#28

#26
Jag hotade dom med polisen. Och det funkade. Fick tillbaks mina pengar.

#27 Jo det är så - säljer dom till svenska kunder, så är det svenska affärsvillkor som gäller.
Vilket jag också sa åt dem!

Carmarino
4/14/20, 12:30 PM
#29

Den ideella organisationen Sveriges Konsumenter och den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet anmäler MyHeritage för brott mot GDPR.

https://www.sverigeskonsumenter.se/nyheter-press/nyheter-och-pressmeddelanden/vi-anmaler-myheritage-for-brott-mot-gdpr/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dna-testing-anmals-for-gdpr-brott


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
4/14/20, 3:02 PM
#30

Så bra!

Carmarino
4/14/20, 3:07 PM
#31

Ja, synd bara att de inte anmäler dem för sina oskäliga sätt att sno pengar från sina kunder utan att meddela dem, samt de nästan obefintliga möjligheterna att komma i kontakt med dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
4/18/20, 7:42 AM
#32

Ja det kanske kommer det med. :)

Carmarino
1/15/22, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Fick ett mail från MyHeritage idag. De har tydligen startat något som heter Photo Discovery, och nu har de fått träff på "min morfar". Eftersom jag har flera foton på min morfar och jag dessutom träffade honom flera gånger medan han levde, så vet jag helt säkert att han inte ser ut som en amerikansk flagga. 😂

När jag sedan klickade på knappen "Se upptäckt" så visade det sig att personen ifråga visserligen var född samma år som min morfar och den som ägde släktträdet hade samma förnamn som min morfar, men det var också de enda likheterna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

N
12/27/22, 6:18 PM
#34

#0: Jag ser att detta inlägg gjordes för länge sen men jag undrar om Konsumentverket inblandades och om de agerade. Anledningen att jag skriver nu är att 1 820 kronor just togs från mitt konto av My Heritage för något de kallar Komplett, vilket jag aldrig beställt.
Jag vore tacksam få veta om MH återbetalade pengarna till dig och om det blev någon annan påverkan på detta företag, som jag inte längre litar på.
Marie Louise

Annons:
Niklas
12/28/22, 1:47 PM
#35

Jag hittade några intressanta sidor om MyHeritage. Betygstjänsten Trustpilots användare är inte nöjda. Många känner sig lurade.

Organisationen Sveriges konsumenter anmälde MyHeritage till Datainspektionen för brott mot GDPR och till Konsumentverket för otydliga och oskäliga avtalsvillkor.

» Vi anmäler MyHeritage för brott mot GDPR - Sveriges Konsumenter - Sveriges Konsumenter

» Omdömen om Myheritage | Läs kundernas omdömen om myheritage.se


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Många svenskar har skickat sina DNA-prover till gentestföretaget MyHeritage. Men Sveriges Konsumenter menar att företaget tar sig allt för stora friheter med människors känsliga uppgifter och anmäler därför företaget till Datainspektionen och Konsument...
Niklas
12/28/22, 1:53 PM
#36

Här går det att begära återbetalning från MyHeritage:

» Hur kan jag få en återbetalning? - MyHeritage


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mandra
12/29/22, 11:12 AM
#37

#34: Jag pratade nog med KO, men jag tror inte de gjorde något.
Enligt svensk lag så måste företag som har verksamhet i Sverige följa svensk lag. Det är förbjudet enligt svensk lag att ta betalt för varor som inte är beställda eller att ta mer betalt än överenskommet.
Jag hotade dem med att polisanmäla dem. Står nog längre upp i tråden vad jag skrev och vad de svarade.
Ivf så fick jag tillbaks alla pengar.

N
12/29/22, 1:12 PM
#38

#37: Tack för din hjälp. Jag skrev på Trustpilot och begärde återbetalning. Jag läste också många inlägg om olika problem med MyHeritage. De allra flest om pengar som tagit från konton, säkert helt olagligt. Jag är i kontakt med MH, så jag får se om jag kommer någon vart.

Niklas
12/30/22, 7:38 PM
#39

#38: Det löser sig säkert. De undviker säkert gärna dålig publicitet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: