Annons:
Etiketteryrketitel
Läst 1051 ggr
Eva Henning
2018-12-16 20:28

Gesäller

Hej 

Min släkting (född 1826) blev färdig smedgesäll och hovslagare 1844 efter 5 års lärotid. Flyttade tillbaka till föräldrarna och var "krympling". 

Tre år senare flyttade han till Köpenhamn (1847) och där döptes han 1855 till mormon. Efter det började han resa till olika svenska städer i längre eller kortare tid. Stockholm, Norrköping, Linköping, Falun, Gävle och tillbaka till Köpenhamn igen 1866. Samma år emigrerade han med mormonerna till Utah. 

Frågan är om flyttandet kan ha att göra med gesällvandring eller om han reste runt och byggde upp mormonavdelningarna (LDS-branches), som växte fram under denna tid. Han finns inte med i något arkiv om LDS-missionärer.

En amerikansk (mormon-) expert jag har pratat med, tror att det har med gesällvandring att göra, medan jag själv tycker att det var alldeles för sent i livet (har läst att det pågick 2-3 år efter gesällprovet) och tror mer på att det var någon sorts "mormon-arbete". Flytten till Köpenhamn 1847 däremot, skulle kunna va en slags gesällvandring.

Vet någon om hur det kan förhålla sig?
Hur länge pågick t.ex. gesällvandringarna? 
Kan han verkligen ha vandrat i 11 år?

Annons:
svenne
2018-12-23 12:06
#1

Det fanns de som hade yrkesbenämningen "gesäll" hela livet ut. Gesäll var ju inte bara "lärling" utan de som arbetade för en mästare i något skrå kallades för gesäller.  Hur det var i din släktings fall är ju förstås svårt att säga men teoretiskt kunde han ha arbetat som gesäll under lång tid.

AndersE
2018-12-23 13:03
#2

#1 Visst var det så. Som gesäll var man ju färdig yrkesman och kunde jobba som det resten av yrkeslivet. Nästa steg var ju mästare , men det var få förunnat att bli, bl.a. eftersom antalet var begränsat.

Upp till toppen
Annons: