Annons:
Etikettamerikaforskning
Läst 882 ggr
Effie
11/25/18, 11:23 AM

Hur letar jag emigranter?

Min morfar föddes i Naverstads socken, precis på gränsen till Norge. När han var 15 år dog hans far. Yngsta systern var ett år. Min morfar fick ta  hand om familjen, och de blev vuxna allihop och emigrerade allihop. Två av systrarna till Norge. Min morfar funderade på USA, men hittade en liten gård på andra sidan gränsen i Norge, träffade min mormor…och det är ju jag glad för.
Men tre av syskonen emigrerade till USA. Enligt vad berättas i släkten åkte Amalia Magnusdotter och Hanna Charlotta, den yngsta, tillsammans. Hanna Charlotta gifte sig i St Paul med en svensk, och hörde inte av sig till släkten mer.  Karl Magnus åkte över och hördes inte av. Amalia åkte fram och tillbaka fyra gånger; letade efter sin bror…men han ville kanske inte bli hittad. Amalia stannade slutligen i Sverige, byggde sig ett fint litet hus vid älven…men blev osams med grannen och byggde sig ett nytt hus längre bort.

Men då undrar jag var man skulle kunna hitta något om vad som hände dem i USA.
Var fick Amalia sina pengar från, att bygga hus? Varifrån fick hon efternamnet Thorp? Fick Hanna Charlottas barn ättlingar? Vad hände Karl Magnus?
Jag har släkt i USA…men de vet inte hur man letar. Inte jag heller.
Jag har tittat på bullaren-emigranterna.se, och hittat lite båtar och datum. (åren efter 1900)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Effie
11/25/18, 12:23 PM
#2

Tack. Ska kolla dem


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mandra
11/26/18, 6:54 AM
#3

Jag söker ofta via släktsajter som Geni och MyHeritage. Där hittar man ju människor som själva har vaskat fram data om olika personer som man kan utgå ifrån.
Men det kräver att någon har dem med i sitt släktträd.
Fanns ingen Amalia Magnusdotter på MyHeritage, ingen Magnusdotter överhuvudtaget.
Finns ingen Amaliga Magnusdotter på Geni heller. Men en del personer med namnet Magnusdotter.

Effie
11/26/18, 8:55 AM
#4

Tack för förslag. Problemet med att söka på sådana sajter är att vaska fram vad som kan vara relevant; man får gärna sju sidor med helt omöjliga personer (och erbjudande om betalfunktioner).  Men det är en möjlighet.

Hon kan ju ha kallat sig Magnusson också - jag vet inte när man började med det. I bullaren-emigranterna star hon som Magnusson Thorp. I kyrkböckerna som Magnusdotter.

Sedan är det väl troligare att man hittar personer som fått barn (eftersom de andra rimligen inte är anfäder och anmödrar, och kanske inte med I släktträd av den anledningen). Amalia var ogift och barnlös (så varifrån fick hon efternamnet Thorp?)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: