Annons:
Etikettindividforskning
Läst 742 ggr
Effie
2018-11-25 11:05

Behöver sökförslag

Jag har fastnat. Min morfars farfars mor hette Anna Jacobsdotter, och föddes 1775-09-24 i Naverstads socken, norra Bohuslän. Alldeles vid gränsen till Norge, vid Vassbotten.

Hon fick två "oegta" söner, Olof och Hans. Hans får efternamnet Pehrsson, och i födelseboken står det "qvinfolket Anna Jacobs Dotters från Laggarehultet andra oegta son. Fadren oangiven men torde vara den förre." Detta är 1803-06-17.

Olof Pehrsson är, enligt husförhörslängderna född 1798-10-04, och så vitt jag förstår i Naverstad…men honom hittar jag inte i födelselängden alls.

Anna måste lämna sina söner hos föräldrarna, som lever mycket fattigt på ett litet torp. Själv dör hon 1808. Jag har försökt följa henne i husförhörslängderna för att hitta denne Pehr…  men det finns ju några att välja på  :-( 

Ni som är experter på släktforskning - var letar jag vidare? Jag irriterar mig ju på prästens formulering; dels "qvinfolket" (som verkade bli titeln om man fick två barn utom äktenskapet; dels att han visste men inte bemödade sig om att skriva ner faderns namn.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Pyttelite
2018-11-25 11:21
#1

Det kanske var så att man av olika anledningar inte riktigt visste faderns namn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Effie
2018-11-25 11:25
#2

Tja…men han får ju ett fadersnamn. Han kallas Pehrsson. Annars hade han fått heta Annasson (jag har sådana i släkten också). Och prästen skriver sitt antagande, att det är samma far som brodern har…men inte vem det är.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pyttelite
2018-11-25 11:46
#3

Ok - förstår! 

Jag läste fel - trodde att Olofs far var känd och att det var därför man skrev så för Hans - typ slö präst. 

Besvärligt - har du ställt frågan på andra släktforskningsfora?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Effie
2018-11-25 12:26
#4

Ja, Olofs far var uppenbarligen känd - för prästen i alla fall - men jag hittar ju inte Olof, och hans far. Då hade det varit enkelt.
Jag har ställt frågan i gruppen Släktforskning på fb, också.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
2018-11-25 15:40
#5

Qvinfolk var oftast kvinnor ur de lägre samhällsklasserna. Det behövde inte nödvändigtvis ha att göra med att hon fött oäkta barn. Sättet man pratade på, och ordens betydelse, var inte alltid samma för tvåhundra år sedan som det är nu.

Olof föddes uppenbarligen inte i Naverstad. Finns det någon annexförsamling till Naverstad, eller andra församlingar i närheten där Anna kan ha befunnit sig när Olof föddes? Kan hon ha varit tillfälligt i Norge?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
2018-11-26 08:44
#6

Nu var det ett tag sedan jag höll på med den här släktforskningen, och läste alla kyrkböckerna. Men den här prästen skrev, om jag minns rätt, "Pigan", eller förstås "Hustru" vid födslar…och "Qvinfolket" vid andra barnet u ä. Jag tolkade det som en markering; en gang är ingen gang, men två.. Men det kan förstås ha varit en slump.

Jag letade I husförhörslängder efter Olof, och hur Anna flyttade (det var svårläst, vill jag minnas). Om hon varit I Norge borde väl det ha märkts, men jag får söka igen. Jag har sökt efter honom I slaktdata.org (ja, det låter gräsligt :-) ) som har en sökbar men inte nödvändigtvis komplett databas. Jag har sökt I Mo, som är annexförsamling. Tror jag sökte I Skee och Lur också (jag får börja anteckna inte bara vad jag hittar utan vad jag inte hittar)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
svenake
2018-12-04 00:10
#7

Om det finns något sockenarkiv kvar, kan det stå där. Socknar brukade inte vilja ha oförsörjda barn utan dom försökte ta reda på mannen så han kunde betala.   Om det var en sjöman eller fiskare så kunde dom vara borta så länge att barnet hann födas och då kan det kallas trolovningsbarn.

Effie
2018-12-04 09:30
#8

Sockenarkiv? OK, ska se om det går att hitta något sådant. Tack.

Tror inte på hypotesen om bortrest far…äldste sonen född 1798, yngste 1803.  De borde ha hunnit gifta sig, om det var avsikten.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: