Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 654 ggr
Carmarino
11/14/18, 3:49 PM

Släktforskningen visar den digitala vägen

Läste den här texten av Chefsarkitekt Greger Wikstrand med stigande förvåning. Undrar var han har hittat denna fantastiska släktforskarresurs? Den skulle jag också gärna vilja ha tillgång till. 🙂

Ingenstans är digitaliseringen så påtaglig som inom släktforskningen. Från att ha varit ett specialintresse för nördar och expert har det blivit en folkrörelse. Tv-program som ”Allt för Sverige” och radioprogram som ”Släktband” visar hur aktuellt det är med släktforskningen. Vad är det som gör det möjligt och vad kan vi lära oss?

Förr i tiden var släktforskaren beroende av att läsa handskrivna dokument i avlägsna arkiv. Det krävdes tid och pengar för att få tag på rätt handskrift. När man väl hade den fick man kämpa för att läsa en gammal tids eleganta men snirkliga handstil. Om man nu ens hittade rätt band och rätt sida. Nu finns alla dokument inte bara inskannade utan också kodade. Det betyder att det är lätt att hitta rätt och att någon annan redan har gjort jobbet att avkoda handstilen och att koppla ihop relationerna mellan de människor som finns gömda bakom namnen på varje rad.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.710239/slaktforskningen-visar-den-digitala-vagen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kjersti
11/19/18, 6:58 PM
#1

Vi är väl i allra högsta grad fortfarande beroende av att kunna läsa och tolka gamla texter. Mig veterligen är det ingen som automatiskt avkodar sådan text…

Carmarino
11/19/18, 7:09 PM
#2

Nej, det krävs fortfarande manuellt arbete för det. Fast vi är nog många som önskar oss OCR-läsning av gamla handstilar också. 🙂

Har tittat lite på ArkivDigitals nya material med avskrifter från husförhörslängder/församlingsböcker 1860-1947. Det är otroligt mycket som blivit felläst av de som skriver av uppgifterna, så det gäller att vara uppmärksam.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

svenake
11/20/18, 7:28 PM
#3

OCR-läsning av gamla handstilar.  En superbra ide!

Det borde finnas ett OCR-program som är  "självlärande"   (heter kanske AI)   

Nu gäller det endast att hitta det!

Carmarino
11/20/18, 7:34 PM
#4

Har för mig att jag läste något om att det var några som skulle testa att utveckla det, men jag kan minnas fel. Tror i alla fall inte de kommit så långt i så fall. Fast med tanke på hur dåligt OCR-läsning brukar fungera på äldre stilar av tryckt text, så är det nog inte det lättaste att skapa ett program som klarar OCR-läsning av handstilar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: