Annons:
Etikettindividforskning
Läst 617 ggr
Mandra
9/19/18, 3:10 PM

Har ni mött någon okänd släkting?

Hej!
Undrar om det är någon av er som mött någon tidigare okänd släkting
via er släktforskning? 😉

Annons:
Carmarino
9/19/18, 3:14 PM
#1

Har hittat några stycken. En del av dem hade jag träffat redan tidigare, via släktforskningen, och så visade det sig att vi var släkt. De flesta har inte jag varit särskilt nära släkt med, men det dök upp en syssling (nästkusin som vi säger i Skåne) i samma släktforskarförening som jag är medlem i.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zadeira
9/19/18, 3:38 PM
#2

Vår familj blev kontaktade av mammas släkt från Tyskland som hade hittat oss genom släktforskning. Numera har mamma alltså kontakt med en del av släkten hon inte ens visste om förut, och det var ju väldigt spännande. Tyvärr brister språket rätt rejält men mamma har varit hos dem i Tyskland och några av dem har varit hos mamma och pappa en gång. Väldigt roligt att få kontakt med så pass nära släkt (nu minns jag inte exakt om det var mammas morbror och hans släkt eller hur det var, men det var något liknande).

Mandra
9/19/18, 4:14 PM
#3

Vad kul.
Frågar för att jag också hittade en nyligen. 😃
Jag forskar ju mest på min mormors släkt. Har inte hunnit till de andra än och är mest intresserad av hennes.
Hon hette Ewert i efternamn som barn. Hennes föräldrar hade bara döttrar så namnet dog i den grenen.
För några år sedan bytte jag till detta efternamn (och nu har min man också gjort det).
När jag började släktforska för X antal år sedan fanns 94 stycken i Sverige med det efternamnet. Nu är det tydligen uppe i 108. Betyder ju att det finns nya Ewert - barn alltså.
Namnet kom till Sverige (vår släkt alltså) via mormorsfars farfar, som var från Stralsund.
Min mormorsfar som hette Wilhelm, hade en bror, Albert, vars släktlinje lever, men jag har aldrig känt någon av dem. Aldrig träffat någon med namnet Ewert.
Som av en slump hittade jag en Ewert på en fb-väns vänlista. Jag kontaktade honom och frågade om vi var släkt.
Vilket det visade sig att vi är. Han är barnbarnsbarn till Albert. Så vi är bryllingar (tror jag). 🙂
Det visade sig att han också sysslat med släktforskning. Så nu har vi konstant kontakt och byter släktforskning med varandra. Jättekul!
Får se om vi kan träffas någon gång. Han bor i Falkenberg. Vår släkt är från Göteborg. Och han känner ju fler med namnet Ewert förstås.

Carmarino
9/19/18, 4:51 PM
#4

Kul. Om alla Ewert hör till samma släkt så borde du ha en hel del släktingar att "utforska". 🙂

Sökte på ratsit.se efter alla med efternamnet Ewert (exakt stavning) och fick 92 träffar. Den äldsta är 96 år och den yngsta 16. Det finns säkert fler, men barn under 16 år finns inte med på ratsit.

Det finns även 84 stycken som stavar namnet Evert. Där är den äldsta 93 år  och den yngsta 16.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
9/19/18, 5:02 PM
#5

Nej, alla är inte släkt. Namnet Ewert är betydligt vanligare i Europa och gamla Sovjet också. Så det finns fler inflyttade släkter, från Tyskland, vet jag t ex. Vi är inte släkt med dem.
Däremot är vi släkt med den du hittade som är 96 år. trodde han dött faktiskt. Jag tror att han är kusin med mormor.
Jag ska fråga honom jag fått kontakt med. Han vet nog. Det är bara hans släktgren + en till som "lever".
Det går inte för sig att stava med enkelt v. Ingen släkting som stavar så.

Mandra
9/19/18, 5:19 PM
#6

Men jag kan inte vara helt säker på att vi inte är släkt med andra invandrade Ewerts. Vår anfader hette Christian Heinrich Ewert och föddes i Stralsund 1759.

Hans föräldrar hette Christian Ewert och Anna Witt. Men det finns inga mer data om dem, förutom att han var "borgare", vilket var en yrkestitel, inte en klasstitel, på den tiden. Helt omöjligt att få fram fler data och har inte sett att någon annan gren skulle härstamma ifrån dem. Men det är inte helt omöjligt.

Christian Heinrich reste till Stockholm (man kan inte säga att han emigrerade eftersom Stralsund var svenskt på den tiden), när han var 19 år gammal för att utbilda sig till fältskär. Sen blev han kvar i Sverige och hamnade så småningom i Göteborg.

Annons:
Carmarino
9/19/18, 5:35 PM
#7

Mannen ni är släkt med har nog dött, för de två 96-åringarna som finns med på ratsit är kvinnor.

Har också anor från Stralsund på "svensktiden", men ingen av dem hette Ewert. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
9/19/18, 5:36 PM
#8

Ja jag tänkte nästan att han hade det, för jag hittade honom inte på hans adress för något år sedan.

Carmarino
9/19/18, 5:38 PM
#9

Har tillgång till Sveriges dödbok-skivan t.o.m. 2016, så om du vill kan jag kolla om han finns med där. Skicka i så fall PM till mig med namn och födelsedata.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
9/19/18, 5:58 PM
#10

Ja tack, men jag kommer inte ihåg namn och data. Har det kanske uppskrivet någonstans, men vet inte var. Jag tror han bodde i Enebyberg på slutet, men kan minnas fel.

Carmarino
9/19/18, 6:08 PM
#11

Hittade två Ewert, födda på 20-talet (gissade det eftersom du sa han var runt 96 år gammal). Ingen av dem bodde i Enebyberg. Den ena föddes i Tyskland 1929 och dog i Hälleviksstrand 2010. Den andra föddes i Solna 1920 och dog i Eskilstuna 2011. Om han var ca 96 år så är det i så fall den sistnämnde som är mest trolig.

Fast han kan ju ha dött 2017, och då är han inte med på den här skivan. Nästa utgåva kommer i november, och den tror jag även täcker 2017 men jag är inte säker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
9/19/18, 6:19 PM
#12

Jag är nog säker på att han dog efter 2011.

Carmarino
9/19/18, 6:31 PM
#13

Då kanske han finns med på nästa skiva. Får se om jag kommer ihåg att kolla när jag får hem den. Fast det lär ju dröja ett par månader, och mitt minne är nog inte riktigt så bra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mandra
9/19/18, 6:34 PM
#14

Jag kanske kan påminna dig - om jag kommer ihåg det. :)

Carmarino
9/19/18, 6:55 PM
#15

Ja, det får du göra. Kanske någon av oss lyckas komma ihåg det åtminstone. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
9/20/18, 10:10 AM
#16

Jag kan ha tagit fel på förort.

Carmarino
9/20/18, 10:13 AM
#17

Det borde ändå inte vara särskilt svårt att hitta honom, men det hade varit enklare om jag hade vetat förnamnet. Du kan ju skicka det i PM till mig någon gång framåt november-december. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: