Annons:
Etikettläshjälp
Läst 1384 ggr
Mandra
2018-09-17 10:45

Tolka text

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig att läsa det nedersta på bilden. Vet vad det står på översta raden, men kan inte utläsa den understa.

Annons:
Carmarino
2018-09-17 10:57
#1

Såvitt jag kan se så lyder den understa raden "utslag d. 23/10 1918". Varifrån är bilden?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fritid
2018-09-17 11:34
#2

Kan det stå något i stil med: året för upplösandet av gm (giftermålet) …..laga kraft. I såna fall höll det bara fem år.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Mandra
2018-09-17 11:43
#3

#1 Från en kyrkobok över inflyttade.

Mandra
2018-09-17 11:46
#4

#2 Ja jag lutar åt det själv, för jag vet att dom skilde sig. Men ibland förkommer uppgiften att hon dog, men jag tror inte den stämmer. Hon finns inte i någon bok över döda.
Och någon separat bok för skilsmässor finns väl inte?

Fritid
2018-09-17 13:59
#5

Kanske ville man inte kännas vid skilsmässa och ljög om att hon dött? Är det en släkting?

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Mandra
2018-09-17 14:10
#6

#5 Jag tror inte att hon dött. På de flesta ställen står det att hon utvandrade till Ryssland 1919.
Inte direkt släkting, men min morfars första fru. Han var gift med henne innan han gifte sig med min mormor.
Personligen så tror jag att han blev tvingad att skilja sig (av politiska skäl).

Annons:
Fritid
2018-09-17 14:58
#7

#6 Berätta mer. Varför Ryssland tror du? Varför politik? Har det något med ryska revolutionen att göra…första världskriget? Var bodde dom nånstans?

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Mandra
2018-09-17 15:25
#8

Ja det har med ryska revolutionen att göra. Morfars första hustru var från Ukraina egentligen. Men det står Ryssland överallt eftersom Ukraina tillhörde Ryssland innan revolutionen. Tatjanas, som hon hette, pappa var statsråd i Kiev. Under/efter revolutionen blev Ukraina självständigt från Ryssland. Medans Sverige förblev tsar-vänligt.
Min morfar far var general och en av kungens närmsta män - så det uppstod en stor konflikt mellan Sverige och Ukraina i förhållningssättet till Ryssland. Det går inte an att vara gift med fienden om ens pappor har så framträdande roller.

Carmarino
2018-09-17 15:26
#9

#3 Menade mest om du kunde säga vilken kyrkbok den kommer ifrån; källangivelse alltså. (Är det från ArkivDigital är det lätt att kopiera källhänvisningen.) Det är oftast lättare att tyda texten om man kan kolla på hela "sammanhanget".

Vill du inte skriva ut det här får du gärna skicka PM till mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fritid
2018-09-17 16:35
#10

#8 aha då förstår jag . Men att komma tillbaka till Ryssland/Ukraina efter ha varit gift med fienden… kanske inte var lätt. Paranoian från makthåll var ju stor. Så utsagorna om hennes död kan den inte handlat om den tiden? Dvs efter hon kommit till Ukraina? #9 du verkar kunna en hel del. Glad jag hittade hit!

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Carmarino
2018-09-17 16:48
#11

#10 Jo, lite kan jag ju. Började släktforska 1996. Skämtar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-09-17 17:25
#12

#10 Nej, dom är slarviga bara. Hon reste förmodligen inte alls till Ryssland, utan till Ukraina. Dom gifte sig i Kiev också.

Mandra
2018-09-17 17:27
#13

#9 Engelbrekt BI:12 (1917-1917) Bild 1510 / sid 146

Efternamn: Jungstedt

Annons:
Carmarino
2018-09-17 17:58
#14

Nu tror jag att jag kunnat tyda allt:

Äkt. uppl. gm. Domst. laga krafts
utslag d. 23/10 1918

Längst ner på sidan står det:

äkt. betyg till Vasa/Göteborg, Kungj.
21/3 20 för äkt. med Ebba Ewert
Kyrkl. vigsel 8/4 20


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-09-17 19:41
#15

Du tror inte du kan skriva ut det där, för jag förstår inte förkortningarna riktigt.

Fritid
2018-09-17 21:37
#16

#12 Hur träffades dom. Vet du det?

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Mandra
2018-09-18 03:19
#17

Äkt. uppl. gm. Domst. laga krafts
utslag d. 23/10 1918

Kan det betyda:
Äktenskaps upplösning genom Domstols laga krafts utslag den 23/10 1918.

Det här sammanfaller ju med ryska revolutionen 1917:
"Ryska revolutionen är den politiska omvandling som skedde i Ryssland 1917, inklusive februarirevolutionen och oktoberrevolutionen. Revolutionen i februari innebar att den tsaristiska regeringen störtades, och revolutionen i oktober innebar att det kommunistiska bolsjevikpartiet blev styrande parti, med Lenin och Trotskij i spetsen."

Kommunisterna övertog makten i oktober 1917 - precis 1 år innan skilsmässan gick igenom. Jag antar att det var 1 års betänketid, dvs att det tog 1 år att skiljas. Så jag har nog rätt i mina funderingar om att skilsmässan var påtvingad.

Mandra
2018-09-18 03:26
#18

#16 Nej jag vet inte hur de träffades. Det var inte tillåtet att prata om morfars första fru när jag var liten. I stort sett det enda man visste var att hon funnits. Det var min mormor som inte ville att det pratades om henne.

Jag trodde - eller om min morfar sagt det, trots att det inte var sant - att morfar och hon flydde från Ryssland under revolutionen och att hon, Tatjana, dog under flykten på någon ödslig tundra någonstans. Men det gjorde hon ju inte. Vet inte var jag fick detta ifrån, men han kan ha sagt det till mig. Det här har jag trott långt upp i mitt vuxna liv. :)
Morsan har också trott att hon dog. Kanske var något dom sa bara.
Men jag vet inte hur de träffades, men jag gissar på att morfar, som också var militär, var på något uppdrag i Ukraina och träffade henne där. Han var på olika uppdrag utomlands när han var yngre.

Fritid
2018-09-18 11:26
#19

#18 Spännande! Ja att det var en skilsmässa tycks man ju se på pappret och om man aldrig talat om någon skilsmässa tyder det på att man helt enkelt velat mörka. Hoppas du kan få fram mer om hennes öde. Men även vad din morfar gjorde där borta innan återvändandet. Kan finnas mer intressant politik här tänker jag.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Mandra
2018-09-18 11:49
#20

Jag vet inte så mkt mer. Möjligen finns något om morfar. Han skrev mängder med dagböcker. Min moster har dom än så länge. Kan kanske stå något i dom.

Annons:
Carmarino
2018-09-18 12:00
#21

#17 Ja, det är nog ungefär vad det betyder. Kanske det ska vara:
Äktenskapet upplöstes genom Domstolens laga krafts utslag den 23/10 1918.

Längst ner på sidan:
Äktenskapsbetyg till Vasa/Göteborg, Kungjordes 21/3 20 för äktenskap med Ebba Ewert. Kyrklig vigsel 8/4 20.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fritid
2018-09-18 12:56
#22

#20 dom dagböckerna måste du bara få läsa..kopiera. det kan vara otroligt intressant! #21 skickligt att kunna uttyda så pass.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Carmarino
2018-09-18 13:42
#23

#22 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-09-18 14:34
#24

#21 Tack.

22# Ja. Min moster är 92 år gammal och har precis fått äldreboende, så min bror håller på och tömmer hennes lägenhet. Så jag kommer att kunna läsa i dem snart. :)

Jag vet så här mkt. Troligen då så blev min morfar tvungen att skilja sig och hade antagligen känslor kvar för första frun. Det var nog därför han inte fick tala om henne för min mormor.
Min mormor hade också en annan kärlek innan morfar. En engelsman som hon nog hade tänkt gifta sig med. Men han dog i första världskriget.
Så det var lixom ett andrahandsval för dem båda.
Min mormor var 26 år när hon gifte sig, vilket ju var ganska gammalt på den tiden. Jag skulle tro att äktenskapet i viss mån var arrangerat. Inte så att hon blev tvingad till det, men ivf uppmuntrad.
Min mormor var spiritist och ordnade stora seanser. På dessa tog hon väldigt ofta kontakt med engelsmannen.
Det ska finnas anteckningar från dessa seanser. Jag har läst en del av dem. Men just nu är de på drift, ingen vet riktigt var de är. Detsamma gäller en del dagböcker som min mormor skrev. Jag har en av hennes dagböcker som hon skrev i tidiga tonåren. Väldigt intressant. :)

Carmarino
2018-09-18 16:20
#25

#24 Om du hittar anteckningarna och dagböckerna, kopiera dem så snabbt du kan och se till att lagra kopiorna på ett säkert ställe. Bäst är att fotografera av dem, och göra flera olika kopior på USB och/eller DVD. Plus papperskopior förstås. 👍

De kommer att vara guld värda för framtida generationer. Önskar att jag hade något liknande, men jag har inte hittat några brev eller annat från mina släktingar. Förmodligen har de hamnat hos någon annan i släkten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fritid
2018-09-18 18:54
#26

#25 precis! Guld värt med levande historia. Jag håller själv på att intervjua dom äldre. Har förlorat far och morföräldrar och missat att fråga andra äldre tillräckligt. En kompis till mig från förr (idog släktforskare) sa när jag frågade om släktforskning att man ska passa på att fråga dom som lever. Jag följde som sagt inte rådet något vidare. Nu har jag turen att ha båda föräldrarna i livet och jag planerar att göra ordentliga intervjuer. Frågar redan regelbundet…memorerar och skriver ner och samlar ihop dokument. Planerar att sammanställa en "släktkrönika" med vad som finns. Dialektord som dom brukade använda jag nog skriva ner också. Dagböcker vore guld värt…men inget sånt finns vad jag vet . #24 tack för att du delar med dig… tycker sånt här är väldigt spännande . Skulle kunna bli en bra bok det där. Synd att seansernas anteckningar är borta. Men du kan väl ordna en seans med din mormor…hon kanske vet var dom finns :-)

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Mandra
2018-09-19 15:07
#27

#26 Nja, min mormor dog 1975 så jag kan inte ordna seans med henne. Däremot så tror jag anteckningarna finns någonstans - hos min mammas syskon.
Min moster är väldigt dement, men de håller på och tömmer hennes hem nu. Så finns de där så blir de upphittade.
Sen finns det massvis med saker, bl a fotoalbum magasinerade efter min morbrors och hans frus bortgång. Ena sonen (min kusin) bor i Australien, det är därför dom magasinerat grejorna. Dom har inte hunnit gå igenom dom än. Kusinen är inte så ofta i Sverige. Men där finns säkert också viktiga dokument och texter. Så det är bara att vänta lite.

Annons:
Fritid
2018-09-20 09:47
#28

#26 vad roligt med magasinet. Det kommer vara lite som att öppna en hemlig kammare. Eftersom dina släktingar verkar ha haft ganska höga positioner så kommer det antagligen finnas många foton kan jag tänka mig. Det jag sa om mormor var lite skämtsam (om än lite oklart) Eftersom jag själv tror på seanser och sådant tänkte jag att du kunde anlita mormor från andra sidan. Kan tänka mig att de som hållt på med sånt i jordelivet är duktiga på sådant även från motsatt håll. Ett långskott …men man kan ju alltid försöka….det var så jag tänkte.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Mandra
2018-09-20 10:09
#29

Ja, jag kan också, men har inte försökt med mormor än.
Däremot har jag varit och tittat på Heinrich barndomshem i Stralsund och på hans födelse. Jag kan lixom resa i tiden och se saker i den andra dimensionen. Men det törs man ju inte säga i samband med släktforskning. 🤪

Mandra
2018-09-21 09:39
#30

#28 Det roliga med min släkt är att jag har rötter i precis ALLA samhällsklasser. På mormor och morfars sida är det mkt överklass, adel och höga positioner, ja.
Men min farmors och farfars släkt är helt annorlunda. Min farfar kan väl beskrivas som arbetarklass, medelklass som högst. Medan min farmor tillhörde "de utslagna", trasproletariatet  som det också heter. Hon var dotter till ett inhysehjon från Burträsk. :) Inhysehjon själv då i barn- och ungdom. Men hon tog sig ur det. Men för att kunna göra det så var hon tvungen att mörka hela sin barndom och ungdom. Så på den sidan släkten finns inte så mkt att gå på. Inte som jag har tillgång till ivf.
När det gäller farmor kan man inte ens vara säker på att den man som finns i födelseboken är hennes riktiga far. Troligen inte. Sen står det något annat lustigt. Det står att hon är döpt 2 månader efter födelsen. Sen står det Nöddop. :) Prästen hade inte vägarna förbi så ofta.

Carmarino
2018-09-21 10:33
#31

#30 Det var ett långsamt nöddop. 🙂 Fast det kanske var en präst som sparade på bläcket. Det är ju möjligt att han noterade att barnet hade blivit nöddöpt, och sedan blivit döpt "på riktigt" två månader senare. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag sett att nöddöpta barn döps av prästen senare.

Bra jobbat av farmor! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-09-21 12:21
#32

Jag tror faktiskt att hon döptes när hon var 2 månader. Men varför det står Nöddop är en gåta. :)

Carmarino
2018-09-21 12:29
#33

Ja, det är en av de mysterier vi aldrig får något svar på.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fritid
2018-09-24 16:53
#34

#30 Det där kan jag relatera till även om dom som stod längre upp på stegen inte var adliga som i din släkt. Jag har också en farmor från fattigdom och hon hade inte någon fader som erkände henne.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Annons:
Mandra
2018-09-24 17:33
#35

Ja det är spännande. Man får lära sig mkt om samhället på kuppen. :)

Sommarek
2018-09-27 11:13
#36

Det kan inte vara ett sådant här nöddop man tänker på? Hon var kanske sjuk som nyfödd men kryade sedan på sig, och så ville man göra ett "ordentligt", kanske mer planerat dop?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

svenake
2018-09-29 00:24
#37

Inhysehjon,  kan  betyda att man hyrde bostad, tex var inneboende medan man  arbetade som piga.   Inhysehjon har olika betydelse beroende på vad prästen valde att skriva.

Mandra
2018-09-29 07:51
#38

#37 Ja kanske det,  men i min farmors fall så var hon/hennes mor inhyseshjon i betydelsen fattighjon.

"Som inhyseshjon eller inhysingar kategoriserades backstugusittare och alla andra som bodde, var inhysta, i någon annans hem eller på någon annans jord utan att vara i dennes tjänst."

Mandra
2018-09-29 07:53
#39

#36 Vad jag vet är att det kunde dröja flera månader innan någon präst dök upp när man bodde i obygden.

Mandra
2018-09-29 08:01
#40

Min farmor är född och uppvuxen i Gemträsk, Bodens kommun. Har idag 35 innevånare. Hur många det var i slutet på 1800-talet vet jag inte.

Gemträsk

Sommarek
2018-09-29 18:50
#41

#39 Ja, säkert. Så nöddopet är ett egendop, kanske?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Mandra
2018-09-29 20:36
#42

#41 Nej det tror jag inte. Dop gick inte riktigt till så förr i tiden. Modern fick inte vara med på dopet. Hon ansågs vara "oren". När dopet väl skedde finns en person upptagen som vittne. Det var lag på att det fanns ett vittne - alltid en man. Ibland barnets far, men det kunde lika väl vara någon annan, en slags ställföreträdare för fadern kanske man kan säga. Det framgår inte om denne man var hennes far, men troligen inte.
Så där var bara prästen och detta vittne.
Ett eget dop skulle inte ha räknats. Det var nödvändigt att det var en präst.
Det är det ju idag också, men idag har man ju en liten annan syn på Gud och så, så kanske de inblandade idag skulle kunna acceptera ett privat dop. Men på den tiden var det nog otänkbart. Ingen skulle få för sig att barnet verkligen blev döpt korrekt utan en präst.

Sommarek
2018-09-29 23:02
#43

#42 Så inga teorier om vad som kan menas?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Mandra
2018-09-30 11:49
#44

Ja den enda teori jag har är att hon kanske var sjuk när hon föddes och man på något sätt kallade på honom för ett nöddop. Men att det ivf tog honom 2 månader att ta sig dit. Och att hon klarat sig då.

Carmarino
2018-09-30 12:03
#45

Alla som är döpta får förrätta nöddop. Om barnet överlever ska dopet normalt bekräftas av en präst. Kanske var det vad som hände?

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6ddop

Även dopvittnena brukade vara med vid dopet, men det var inte obligatoriskt. Här är en del information om dop förr i tiden.

https://wiki.genealogi.se/index.php/Dop


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-09-30 15:11
#46

Ok, tack. Kände inte till det första du säger. Kan ju ha gått till så då.

Det andra du säger kände jag till eftersom de flesta av mina äldre släktingar har haft dopvittnen på sina dop. De står då i kyrkboken.
På min farmor står det inga mer än denna obligatorisk man.

Mandra
2018-09-30 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Ok här kommer lite klipp ur kyrkboken.

Mandra
2018-09-30 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Här på själva dopet. Det står Faddrar överst i den kolumn där det väl brukar stå Dopvittnen.
Ivf de som står där är babyns morbror med fru.

Annons:
Carmarino
2018-09-30 16:44
#49

Faddrar är ungefär samma som vittnen.

Det verkar onekligen lite underligt med ett nöddop nästan två månader efter födelsen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-09-30 16:50
#50

Jo jag förstår detta med dopvittnen och faddrar.

Om hon nu blivit nöddöpt innan denna dopdag som står. Skulle inte det också stått i så fall?

Carmarino
2018-09-30 17:02
#51

Jo, det borde det. Nöddop ska ju ske samma dag som man misstänker att barnet inte ska överleva. Har du kollat på dopdatum på de andra födelsenotiserna? Är de också långt efter födelsen, eller är de inom någon vecka?

Om de är långt efter så kan det ju vara så att barnen i församlingen inte kunde döpas förrän långt senare, och att det här dopet blev nöddop eftersom flickan kanske blev sjuk innan det riktiga dopet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-09-30 17:45
#52

Vilka andra menar du?

Det som står måste vara själva nöddopet. Eftersom förrättaren har ett kvinnligt namn. Fanns väl inga kvinnliga präster på den tiden.

Sen står det ju något lustigt i spalten längst till höger. Några bokstäver som jag inte kan tolka, men sen står det väl 20/5, alltså i maj. Vad är det då?

Mandra
2018-09-30 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Kollade en bror. Också nöddop fast bara 13 dagar efter födelsen. Kvinnlig förrättare igen. Sen står det att dopet är bekräftat 17/9 1911. Han föddes 1910. Inga faddrar eller vittnen. Knepigt? Men han har angiven far. Född 12 år efter min farmor.
Behövde dom inte döpas av en präst också om de var nöddöpta?

Mandra
2018-09-30 18:07
#54

Min yngsta son heter Manfred. Men han fick det namnet innan jag visste att farmor hade en bror med det namnet. Lite lustigt. :)

Mandra
2018-09-30 18:42
#55

Utöver det hade hon 4 syskon/halvsyskon till.
På den ena står det också nöddop, 11 dagar efter födelse.
Sen är det 2 stycken som inte går att hitta i kyrkboken.  Kan bero på att det ibland står fel med flera månader, så att man hittar någon född i april bland dem som är födda i oktober. Ja t o m år skiljer det ibland.
Det fjärde och yngsta barnet är fött 1917 - 19 år efter min farmor. På honom står det inte nöddop.

Annons:
Carmarino
2018-09-30 19:05
#56

#52 Menar de andra barnen på samma sida, och sidorna före och efter.
Förrättaren var förmodligen barnmorskan.
Vad jag kan se så står det "Konf." vilket förmodligen betyder "konfirmerad", och då i betydelsen "bekräftad". Dopet bekräftades alltså samma dag.

#53 Vet inte hur det fungerade i början av 1900-talet, men dopet bekräftades förmodligen av prästen, d.v.s. det namn som står efter texten om "konfirmerad/bekräftelse". Samma där, att det förmodligen var barnmorskan som förrättade nöddopet. Fast det kan ju också ha varit en prominent kvinna i församlingen. Svårt att säga om man inte vet


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-30 19:16
#57

#48 Kollade Helena Utterström. Hon heter Otterström i de flesta källor, om det nu är rätt person jag hittat. Hennes yrke anges vara piga, så det är lite underligt att hon kallas "hustru". Fast det kan ju vara fel person jag har hittat. Det finns dock inga andra Helena Utterström i källorna. Hon fanns i Göteborgs Domkyrkoförsamling 1899-1909.

#53 Hittade en Maria Hillerström som fanns i Onsala 1896-1917. Hon var småskolelärarinna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-09-30 20:27
#58

Men nu är vi inte i Göteborg, utan i Överluleå församling.

Carmarino
2018-09-30 20:27
#59

Då kan det inte vara dem med andra ord.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-10-01 07:01
#60

Nej, det kan ju inte det. :)
Vi började tråden med att tala om min morfar - hans släkt är från Stockholm. Han gifte sig andra gången med en kvinna från Göteborg, från släkten Ewert.

Men nu talar vi om min farmor - hon kom ursprungligen från Gemträsk, Överluleå församling, Boden.
Hennes makes släkt var också från Stockholm.

Så det är rätt så blandat.

Mandra
2018-10-01 07:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Det här är  min farmorsmor Almas födelse och dop. Fortfarande Gemträsk, Överluleå församling.
Tog med några under och över också. På vissa finns något klotter för dopdagen, på andra inte. Kan inte tyda klottret.

Carmarino
2018-10-01 10:24
#62

Undrar om inte klottret ska vara "ndpt", d.v.s. "nöddöpt" förkortat, sedan konfirmerades (konf.) dopet några veckor senare.

Märkligt med så många nöddop. Var det väldigt långt till prästen i Gemträsk? I så fall kan det förmodligen vara så att barnmorskan, eller någon annan "pålitlig" kvinna, förrättade nöddop även om barnet inte var sjukt. Detta för att barnet inte skulle vara odöpt om något skulle hända.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mandra
2018-10-01 10:56
#63

Jag tror det också. Att man nöddöpte på rutin i de här väldigt små byarna.
Försökte mig på att göra lite statistik.
Kollade slumpvis året 1892. Då föddes 0 barn i Gemträsk. Samma sak året efter.

Men jag räknade också på antalet nöddöpta under hela 1893 i Överluleå församling.
Detta år föddes 304 stycken bebisar i denna församling. Återigen 0 bebisar i Gemträsk.
Sen räknade jag antalet nöddöppta, vilket var ca 99 stycken. Vet inte hur den siffran står sig i jämförelse med södra Sverige. Därtill kommer alla dödfödda barn, som jag inte räknade.
Det intressanta med siffran 99 nöddöpta är att 91 av dem gjordes samma dag som födelsen eller inom någon vecka.
Medan 8 stycken gjordes mellan dag 11-70. ALLA dessa tillhörde väldigt små byar med under 50 innevånare (idag).

Från Gemträsk ligger/låg närmaste kyrka ca 4,5-5 timmars gångväg. Så det var ju en bit att gå.

Carmarino
2018-10-01 13:27
#64

Har visserligen inte kollat så noga, men jag kan inte minnas att nöddop är särskilt vanligt - åtminstone inte i de socknar som jag forskat i. Så 99 stycken är väldigt mycket; nästan en tredjedel av alla födda.

Med tanke på avstånden så tror jag att det är den troligaste orsaken till nöddopen, särskilt de som sker långt efter. Det kan ju vara så att de som bodde i de små byarna insåg att de inte skulle kunna komma iväg till prästen inom rimlig tid, så därför var de tvungna att nöddöpa barnen. Det står ju faktiskt så här i den understa länken i #45:

Var barnet sjukt eller om man bodde så långt ifrån kyrkan och prästen att dopet inte kunde förrättas inom de stipulerade åtta dygnen, blev det nöddop. Ett sådant dop kunde förrättas av "gudfruktigt och till laga ålder kommet förståndigt och i catechismi lära väl underrättat folk av mankön, och där ingen därav är för handen, någon av kvinnkönet".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2018-10-01 15:39
#65

Ja precis, jag tror det också.
Jag tog och tittade på närvaron vid husförhör också. Samma församling, men bara i lilla Gemträsk. Mellan åren 1884-1893.
Det var ju husförhör en gång om året om jag förstod saken rätt. Det här är ju 10 år. Bara ca 4 stycken i Gemträsk stod antecknade för alla år. De flesta bara 2-3 år.
Min farmorsmor hade inte deltagit i något husförhör under dessa år, dvs 0 ggr.
Samma orsak där kanske. :)

Carmarino
2018-10-01 16:11
#66

Ja, det låter rätt troligt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

svenake
2018-10-01 17:31
#67

Jag har inte läst igenom allt, men . . . I norra delarna av Sverige, Västerbotten, Norrbotten (österbotten i finland på sin tid)  och lappland,  var det extremt långa avstånd och det var sällan man  kunde komma till kyrkan.  Därför byggdes kyrkbyar där man kunde bo när man besökte  kyrkan.  Transporterna var enklast vintertid  när snön bar, däremot var det svårt att begrava personer eftersom det kunde vara flera meter tjäle i jord, och begravningen fick vänta till man kunde begrava kroppen. 

När ett barn föddes i en kåta långt upp i fjällvärlden eller enslig  skogsbondes stuga, många mil inåt landet,  så döptes  (nöddöptes )   det av en person som var själv döpt. Inte för att barnet var sjukt utan för att ett barn inte borde vara odöpt så länge  ifall något skulle hända.  Dopet bekräftades  sedan av prästen när man kunde meddela att barnet var fött.   Ett barn kunde bli registrerat  lång tid efter att det var fött, ett år var inte ovanligt.  Ibland renskrev prästerna det hela senare så att allt kom i tidsordning i kyrkböckerna.  Ibland fick det bli kvar som det skrevs.   Även i södra Sverige kan man se att ett barn blir inskriven flera månader efter sin födelse  ifall barnet  föddes i en avlägsen del av socknen.  

Nuförtiden föds de flesta barn på sjukhus med en helt annan säkerhet, men det förekommer att barnmorskor nöddöper ett barn, men bara om det verkar ha svårt att klara sej. 

Halva min släkt kommer från de nordvästligaste delarna av Västerbotten,  och  omgivningar.

Mandra
2018-10-01 18:53
#68

Tack för info. :)

Karin
2018-10-08 16:24
#69

Det behöver inte vara så enligt belägna hus för att man skulle nöddöpa barnen. min släkt på pappas sida kommer från en församling i Norrbotten som både bestod av enligt belägna hus, större och mindre byar och så ett samhälle vid kyrkan 

Merparten av barnen, undantagna en stor del av dem som bodde i själva kyrkby är nöddöpta. Här som i andra församlingar i Norrbotten och Lappland så har man varit noga med att dopet bekräftats och barnet blivit inskrivet i alla fall rätt år.  Visst finns det barn som inte skrivs in förrän året efter men jag skulle säga att det är mer undantag än regel.

Jag tror att det egentligen finns tre anledningar till att man nöddöpte hemma och att dopet sedan bara konfirmerades av prästen.

1 som redan sagts de långa resvägarna och problemen att ta sig till kyrkan under vissa perider av året

2 Kylan. Inte bara kylan under själva resan utan också sedan inne i kyrkan.

3 Att man inte behövde betala för dopförättningen om man inte hade en präst som döpte. Det var inte bara fattigt folk som hade ont om pengar då utan även vanliga hemmansägare. Att man kunde leva gott på vad gården gav innebar inte nödvändigtvis att det fanns gott om kontanter att betala en präst.

Annons:
Mandra
2018-10-08 16:52
#70

Tack för info. Tror dig.

Karin
2018-10-09 15:27
#71

Mandra

Jag skulle nog vara försiktig med att vara så fördomsfull som du verkar vara innan jag kommit längre fram i min släktforskning.

I Inlägg 30 skriver du:  

Min farfar kan väl beskrivas som arbetarklass, medelklass som högst. Medan min farmor tillhörde "de utslagna", trasproletariatet  som det också heter. Hon var dotter till ett inhysehjon från Burträsk. :) Inhysehjon själv då i barn- och ungdom. Men hon tog sig ur det. Men för att kunna göra det så var hon tvungen att mörka hela sin barndom och ungdom. Så på den sidan släkten finns inte så mkt att gå på. Inte som jag har tillgång till ivf. När det gäller farmor kan man inte ens vara säker på att den man som finns i födelseboken är hennes riktiga far. 

Eftersom jag själv snurrar en del i den delen av landet som din farmor kom ifrån så kunde jag inte låta bli att titta på dem, det tog mig ungefär 2 timmar att komma fram till följande:

Må så vara att din farfar var arbetarklass och din farmor "inhysehjon" men det var inte din farmor som övergav sin familj utan din farfar. 1921 lämnade han fru och barn i Norrköping och stack till Stockholm.

Sedan är det oerhört kränkande att kalla din farmors familj för trasproletariat, vet du ens vad det betyder. Som jag ser det så var de en hårt arbetande  familj som försökte göra så gott det gick trots att livet inte alltid var så enkelt.

Om jag nu utgår från din farmor så var hon långt ifrån något "inhysehjon" från Burträsk. Vad hon gjorde där har jag inte tagit reda på men gissningsvis jobbade hon väl som piga som så många andra, När hon fick barn flyttade hon hem till sin pappa igen i Gemträsk.

Som du säkert förstår så är/var möjligheterna att hyra en lägenhet i Gemträsk rätt begränsade så äger man inte gården man bor på så är man inhyse. Det där med hjon är något du själv lagt till finns inte en enda gång utskrivet.

Om jag börjar bakifrån istället så bör din farmors morfar komma från en av nybyggarsläkterna i Gemträsk eftersom de äger gård nr 1 runt 1830.  1836 blir din morfars mamma ensam med 4 barn i åldrarna 9 till 1 år och två månader efter mannens död så föds det 5:e barnet. Naturligtvis är det omöjligt för en ensam kvinna med 5 småbarn och under det förhållanden som råder i Norrland 1836 att driva en hel gård själv. Dessutom hade hon sin svärmor också att ta hand om så länge hon levde. Eftersom ingen dräg finns angiven på gården så har hon fått hjälp av någon i byn och det är väl troligt att det är han som sedan blir pappa till din farmors morfar som föds 1842 .  Som fadder till barnet står byns storbonde och det hade han inte gjort om inte pappan varit känd och accepterad, varför inte en av hans söner ex.

När alla syskonen flyttat iväg så är hans mamma ensam med honom och en dotter som är krympling så han börjar jobba som dräng när han är omkring 15 år (en präst som inte skriver datum för flytt) så belastar han inte längre mamman. Här någonstans så övergår gården till ny ägare, sonen till en av byns andra bönder, och den ursprungliga familjen blir inhysta. Nu kan man inte se om de bor kvar på gården eller fått ett eget hus för detta är en präst som först skriver de självägande bönderna och därefter alla som är inhysta på egna sidor.

Din farmors morfar gifter sig så småningom och får 6 barn innan hans fru dör. Då är det han som står ensam med 6 barn. Äldsta dottern har visserligen redan flyttat hemifrån men återvänder för en kortare period med ett oäkta barn som blir kvar hos sin morfar när dottern flyttar igen.

Förutom de av sina egna barn som fortfarande bor hemma tar han sig också an en änka från en annan gård efter att hon lämnat över gården till sonen och då blir inhyst hos honom.

Han tar även emot en fosterdotter. Som det verkar så är det en dotter till en kvinna från samma by men som är gift inne i Boden vars man åker in på straffarbete för stöld.

Din farmor får sedan 5 syskon alla angivna som oäkta. Den farmor drar iväg till Sthlm 1925 och några veckor senare låter hon hämta sin oäkta dotter. Hennes mamma stannar kvar os sin pappa med sina övriga barn till hennes far dör. Strax därefter flyttar hon, alla barnen och den man som erkänt pojkarna som sina till Råneå. Visserligen anges hon som hushållerska till honom men några begrepp som sambo fanns ju inte i kyrkböckerna.

Det blev långt men jag blir väldigt provocerad av att någon ser ner på sina rötter och avfärdar dem som fattighjon utan att ens försöka se vad som är sant och vad som är fördomar.

Karin
2018-10-09 15:49
#72

Mandra inlägg 65:

Obligatorisk närvaro vi husförhör upphörde 1888 och kravet på nattvard en gång om året hade försvunnit några år tidigare.

Din farmors mor var ju bara ett barn de här åren men tog sin första nattvard när hon fylld 14, en gång till året efter. När hon är 16 finns inget antecknat men året därefter har hon ju flyttat hemifrån så då finns ju ev nattvard på det nya stället.

Husförhör deltog hon i både 1887, 1888 och 1889. Efter det finns ju inga husförhör mer och innan man fyllt 10 vet jag inte om man överhuvudtaget noterades för förhör.

Hur kom du fram till att hon inte deltog en enda gång?

Mandra
2018-10-10 01:59
#73

Nu tar du nog helt miste på min farmor och min farmorsmor.

Mandra
2018-10-10 02:11
#74

# 71 Fy fasen vad du svamlar massa skit. Vem fasen har sagt att jag föraktar min farmor?? Du, i din inbillade hjärna.
Jag såg (ser) faktiskt upp till min farmor som en idol - men tydligen har du missat det, utan du tror att jag har fördomar. Dom kan du nog titta dig i månen efter. Det är DU som har dom, som reagerar på vissa ord jag använder. För mig är dessa ord helt neutrala. Som vem fasen har fördomar?

Och hur i helvete vågar du ta dig friheten att forska i min släkt utan att fråga mig.
Jag har satt ut de här klippen för att jag litar på Carmarino.
Men nu har jag verkligen lärt mig att man inte kan lita på alla här inne.

Mandra
2018-10-10 03:11
#75

Må så vara att din farfar var arbetarklass och din farmor "inhysehjon" men det var inte din farmor som övergav sin familj utan din farfar. 1921 lämnade han fru och barn i Norrköping och stack till Stockholm.

Har jag någonstans sagt att min farmor övergav sin familj??? Tror jag väl ändå inte. Vart får du det ifrån?
Men min farfar övergav sin? Om du menar att han skilde sig från sin första fru – sa ja, det gjorde han. Men för mig är inte det att överge någon. Det är dina värderingar som säger det. Hur vet du att det inte var frun som ville skiljas? Det vet du inte. Du drar bara en massa slutsatser som du inte har något belägg för.

Om jag nu utgår från din farmor så var hon långt ifrån något "inhysehjon" från Burträsk. Vad hon gjorde där har jag inte tagit reda på men gissningsvis jobbade hon väl som piga som så många andra, När hon fick barn flyttade hon hem till sin pappa igen i Gemträsk.

Nu fabricerar du igen. Om jag råkat skriva Burträsk (vet jag inte om att jag gjort isf) så är det en felskrivning. Hon födes och växte upp i Gemträsk. Och att hon flyttade hem till Gemträsk när hon fick barn – till sin far. Torde varit helt omöjligt eftersom hennes far är helt okänd.
Dessutom adopterade hon bort sitt första barn. Till ett par i Stockholm.

Om jag börjar bakifrån istället så bör din farmors morfar komma från en av nybyggarsläkterna i Gemträsk eftersom de äger gård nr 1 runt 1830.  1836 blir din morfars mamma ensam med 4 barn i åldrarna 9 till 1 år och två månader efter mannens död så föds det 5:e barnet. Naturligtvis är det omöjligt för en ensam kvinna med 5 småbarn och under det förhållanden som råder i Norrland 1836 att driva en hel gård själv.

Jadu. Det går bra för dig. Min farmors morfar föddes 1842, så hur han kunde äga en gård 1830 måste vara ett mirakel. Och om du syftar på hans far, går det lika illa. Han är okänd. Resten du skriver orkar jag inte ens kolla eftersom du tagit fel på personer här.

Du har blandat ihop släktförhållandena här så jag orkar inte reda ut vad du skriver längre.
Förbannat trist är det att du måste rota i min släkt för att DU känner dig trampad på tårna här.
Gör upp med detta inom dig själv istället för att projicera det på mig.

Jag har inga som helst problem med min farmors ursprung eller släkt.

Mandra
2018-10-10 03:17
#76

Att du tycker att ord som inhysehjon och trasproletariat är kränkande beror på att DU tycker att dessa människor är mindre värda. Eller hur. Varför skulle du annars reagera?
Jag har inga problem med människor från någon samhällsklass så för mig är det bara ett sätt att uttrycka hur lite eller mkt pengar man äger/ägde.
Det är väl vad klassindelning går ut på.
Att du sen har vissa fördomar med en del samhällsklasser är ditt problem. Inte mitt.
För mig är alla människor lika värda.

Annons:
Mandra
2018-10-10 03:53
#77

Sen skriver du:

"Din farmor får sedan 5 syskon alla angivna som oäkta. Din farmor drar iväg till Sthlm 1925 och några veckor senare låter hon hämta sin oäkta dotter."

Hon låter hämta sin oäkta dotter? I Gemträsk menar du eftersom du skrev det längre upp.
Problemet med det är att dottern står angiven som född Gustav Adolfs församling, Stockholm. Och det står verkligen så i deras födelsebok. Så jag vet inte.

Men att något hänt här vet jag. Förmodligen i samband med den äldsta dottern, som gör att hon flyr från Gemträsk. För det är vad hon gör och det påverkar sedan hela hennes liv. Så jag är helt säker på att det var något väldigt otrevligt.
Hon pratade ALDRIG om Gemträsk, sin uppväxt eller sina släktingar där uppe. Inte heller till sina barn. Och det ska väldigt mkt till för att man inte ska prata om sådana saker.

Det påverkade också hennes inställning till att gifta sig. Det är därför hon föder 4 oäkta barn till (faktiskt så var det 5, men ett dog som liten). Om det var henne du syftade på. Alla med samma man, min farfar.
De fick 5 gemensamma barn mellan åren 1928 - 35. Och de bodde ihop hela tiden. Och han ville gifta sig - men inte hon.
På den tiden var det en stor skam att ha oäkta barn.
Så VARFÖR väljer hon att ha det istället för att gifta sig?
Att svaret ligger i Gemträsk har jag inga tvivel om.

1945 dog min farfar - de gifte sig till sist på hans dödsbädd. Och det gjorde hon för att uppfylla hans högsta önskan innan han gick bort.

Karin
2018-10-10 18:04
#78

Inlägg 73#  Då ber jag om ursäkt men när du själv skrev i ett tidigare inlägg 

Det här är  min farmorsmor Almas födelse och dop. Fortfarande Gemträsk, Överluleå församling.

så förstod jag det som att det var Alma som var din farmors mor och Olga som var din farmor

Karin
2018-10-10 18:34
#79

#74

Nåja, nu har jag också vissa rötter som kommer från samma position som din farmor och andra som kom från helt andra förhållanden. MEN att säga att någon kommer från trasproletariatet är faktiskt nervärderande om någon som faktiskt försörjer sig själv så gott det går. Men då är det som jag lite antog att du använder ett ord som du inte själv förstår innebörden av

Trasproletariat är ett begrepp från Marx där han skriver: Trasproletariatet, denna passiva förruttnelse av de understa lagren i det gamla samhället, blir genom en proletär revolution har och där indraget i rörelsen, men enligt hela sin levnadsställning kommer det dock att vara beredvilligare att låta köpa sig för reaktionära syften.

När det gäller inhyse, inhysehjon och fattighjon så är det också rent faktiska begrepp oavsett vad du lägger för betydelse i orden.  Ett fattighjon levde helt på understöd av andra utan att kunna bidra med något själv.  Du fick förslag i inlägg 37 på annan betydelse av att vara inhyst med hävdade i inlägg 38 att din farmors mor var inhysehjon i betydelsen fattighjon. 

När man använder vissa fastlagda begrepp så kan man inte själv lägga en egen värdering i ordet, då får man komma på något annat sätt att förklara vad man vill ha sagt.

Karin
2018-10-10 18:38
#80

74# igen

Jag har aldrig skrivit att du såg ner på din farmor däremot så finns ett visst förakt för de tidigare generationerna.

Inhysehjon själv då i barn- och ungdom. Men hon tog sig ur det. Men för att kunna göra det så var hon tvungen att mörka hela sin barndom och ungdom. Så på den sidan släkten finns inte så mkt att gå på. Inte som jag har tillgång till ivf.
När det gäller farmor kan man inte ens vara säker på att den man som finns i födelseboken är hennes riktiga far. Troligen inte

Tycker du det låter som en beskrivningar av släktingar man är stolt över.

Karin
2018-10-10 18:50
#81

Nu forskar ju vem som på vilken släkt man vill men just i det här fallet har jag faktiskt ett intresse. Som jag skrev så är min släkt från samma trakter. I min forskning rör jag mig i Luleå (alla tre församlingarna) i Råneå, i både Neder- och Överkalix, Jokkmokk, Nedertorneå, Pajala och en hop till däruppe. Nu är det ju en rätt begränsad mängd människor som har bott där från början och Boden tillhörde ju "svenskfåran" vilket gör det högst troligt att mina och dina släktingar har korsat varandras vägar vid något tillfälle. 

Det är inte så länge sedan jag tittade på en annan familj från Svappavaara och hittade en i mina ögon rätt anmärkningsvärd sak. Min bror är född i Småland men bodde i Stockholm när han träffade sin fru som var född i Örebro men med utgångspunkt från Svappavaara-familjen så visade det sig att min bror var 5:e kusin med sin frus pappa och alltså blev hans fru 6:e kusin med sina egna barn. Är inte det en fantastisk historia och det är det jag tycker är roligt nu när det inte finns så mycket mer bakåt att gå. Men de kopplingarna hittar man ju inte förrän man får en ingång i en annan släkt och kan följa den en bit,

Mandra
2018-10-11 04:11
#82

#79 Ja du lilla Karin.
Så här är det förstår du. Jag lider av någon form av "talsvårigheter" som också+ yttrar sig när jag skriver. Problemet består i att jag INTE kan hitta korrekt ord. Händer väldigt ofta. Och då får jag helt enkelt nöja mig med ett som funkar på ett ungefär.
Måhända menade Marx detta med ordet trasproletariat - men det gjorde han nog för att HAN föraktade dem. Jag gör det definitivt inte. Och idag används inte ordet i den betydelsen riktigt. Utan den använd mer om människor som av någon anledning - vilken som helst - står utanför produktionsprocessen. Och det här VET jag väldigt väl, eftersom jag varit politiskt aktiv en gång i tiden - väldigt långt ut på vänsterkanten. Och idag är det nog ingen som ser ner på trasproletariatet, utan istället finns en förståelse för att det är samhället i sig själv som gör att det uppstår.

Dessutom - om jag nu ska använda den termen om personer som inte kan medverka i produktionsprocessen - så tillhör jag trasproletariatet själv och har gjort det i större delen av mitt liv. Särskilt de senaste 30 åren då jag lider av en svår sjukdom.

Och JA samhället i stort föraktar faktiskt alla som är utstötta av någon anledning (speciellt den präktiga arbetarklassen - ja, nu, föraktade jag något). Men jag VÄGRAR och förakta mig själv, förstår du.
Så du kan se dig i månen efter att jag skulle ha föraktat mina förfäder.

Men det lyser tydligt igenom att det är DIN åsikt att man bör förakta de som är utslagna på något sätt.
Det vore väldigt bra om du SLUTADE projicera dina egna värderingar på mig!!!

Ja jag skrev att hon tog sig ur det - inte för att jag föraktade henne eller hennes härkomst - utanför att jag själv levt på existensminimum större delen av mitt liv och att jag därmed VET att ens HÖGSTA ÖNSKAN vore att slippa vara så fattig. Därför förstår jag hennes längtan ur detta.
Men du tycks sakna all sådan empati. Trist för dig.

I övrigt undrar jag vad du överhuvudtaget har med mig och min släkt att göra? Som sagt, du är våldsamt respektlös. Ta och fundera på det istället för att slänga skit på mig (särskilt som du inte tycks begripa ett dugg av det jag skriver).

Mandra
2018-10-11 04:29
#83

"När det gäller inhyse, inhysehjon och fattighjon så är det också rent faktiska begrepp oavsett vad du lägger för betydelse i orden.  Ett fattighjon levde helt på understöd av andra utan att kunna bidra med något själv.  Du fick förslag i inlägg 37 på annan betydelse av att vara inhyst med hävdade i inlägg 38 att din farmors mor var inhysehjon i betydelsen fattighjon. "

Ja…du gav ett förslag…och nu tycks du hävda att det förslaget är den enda korrekta definitionen på ordet. Men serru du har FEL. BÅDA definitionerna är allmänt vedertagna. Jag hittar inte på något alls.
Du borde nog gå och läsa på lite. :(

Dessutom tror jag inte alls att de inte behövde bidra med någonting, även om de var inhysta som fattighjon. Jag tror de fick slita väldigt ont ivf och att de blev utsatta för både det ena och det andra.
Medan du tycks tro att allt var frid och fröjd.
Det finns väl ändå tillräckligt med belägg för att det INTE var det och att det förekom enormt mkt maktmissbruk på både det ena och det andra sättet.

Annons:
Mandra
2018-10-11 04:37
#84

#71 Du begriper tydligen inte ett dugg av varför min farmor var tvungen att "mörka" sin uppväxt. Det beror väl knappast på att JAG är fördomsfull. Jag var väl ta mig tusan inte ens född då.
Utan VARFÖR var hon tvungen att göra det tror du???

Mandra
2018-10-11 16:22
#85

# 79
"Trasproletariat är ett begrepp från Marx där han skriver: Trasproletariatet, denna passiva förruttnelse av de understa lagren i det gamla samhället, …"

Det här är INTE en definition. Det är en ÅSIKT!

Mandra
2018-10-11 16:24
#86

# Karin
Jag tycker nog att det är lite förmätet av dig att du tror att du vet mer om min farmor och hennes släkt än vad jag gör.
Jag kände henne och umgicks med henne i 40 år.
Har du gjort det?😡

Mandra
2018-10-11 17:09
#87

# Karin

Inhysehjon

Mandra
2018-10-12 07:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

# Karin
Du påstod att det ingenstans stod att de var inhysehjon i den betydelsen jag menade. Men det gör det. Detta är min farmors morfar.
Det står inte inhysehjon…men väl "inhyses" och "fattig", vilket borde vara exakt samma sak.

Upp till toppen
Annons: