Annons:
Etikettdatorprogram
Läst 3075 ggr
Stigfinnaren
2018-08-24 10:16

Släktforskningsprogram Genney

Hej!

Finns det någon här på Proveniens som använder släktforskningsprogrammet Genney? Är lite nyfiken på erfarenheter (+ och -) då jag möjligen skall byta ut mitt gamla program till något modernare.

Annons:
Carmarino
2018-08-24 10:32
#1

Har använt det lite, men det är inte mitt huvudsakliga släktforskningsprogram. Funderade på att byta, men eftersom jag inte har släktforskat så mycket den senaste tiden så har det inte blivit av.

Tycker att Genney är ett väldigt bra program, det lilla jag använt det till. Framför allt så finns det otroligt bra utskriftsmöjligheter i det. Man kan göra många fina släktträd. Har inte lärt mig det tillräckligt bra för att kunna uttala mig om hur enkelt det är att jobba med, men jag tror inte att det är svårare än andra släktforskningsprogram. Det var rätt enkelt att göra de vanligaste momenten i alla fall.

Jan Granath, som har den oberoende sajten "Släktforskning för noviser", har testat olika släktforskarprogram grundligt. Det verkar tyvärr inte som han har gjort några tester de senaste åren. Tror dock att de gäller rent generellt fortfarande, för skillnaderna i de senaste versionerna av programmen är nog inte "revolutionerande" stora.

https://slaktforskning.blogspot.com/search?q=genney

Genneys egen jämförelse mellan olika släktforskningsprogram finns här: https://genny.se/content.php?rid=120, men den är säkerligen mer partiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-08-24 11:53
#2

#1, tack för din synpunkt. Jag har den senare tiden sökt och läst olika jämförelser och fått känslan att Genney vekar ha många möjligheter. Tittade givetvis på Genneys egen jämförelse, men som du skrev är den säkert lite partisk.

Det är alltid bra med lite synpunkter från någon som använt programmet. Jag har använt Holger ända sedan DOS-versionen upp till ver.8. Det har fungerat utmärkt hela tiden, men jag känner nu att det skulle vara bra med fler utskriftsvarianter.

Jag såg att det på sidan i länken nedan finns lite videofilmer som stöd.

http://hans.cecdesign.se/slaktforskning/slaektforskarprogram/genney-video

Det som oroar mig vid ett byte är om det finns Holgerspecifikadata som kräver mycket pysslande efter att importerat GEDCOM till Genney.

Jag fick lite felutskrifter när jag importerade min GEDCOM till Genney demoversion igår. Men men, det borde gå att lösa.

Carmarino
2018-08-24 12:21
#3

#2 Har inte använt Holger mer än i en demoversion för 15-20 år sedan, så jag vet inte hur överföringen fungerar. Tyvärr har inte Jan Granath heller testat det.

När jag testade Genney så exporterade jag en gedcomfil från Disgen 8.2 och importerade den i Genny. Eftersom jag har väldigt många personer i min databas så kunde jag inte kolla om alla uppgifter följde med, men enligt Granaths test så verkar de göra det.

Hittade det här på Genneys forum om import från Holger:
https://genny.se/forum/index.php?topic=515.0

Om du går till https://genny.se/forum/ och väljer Sök, kan du skriva in Holger i sökrutan och då får du upp de diskussioner som varit om just Holger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-08-24 13:23
#4

#3 Tack, skall kolla detta direkt. Sen blir det nog en skarp licens med Genney.

Carmarino
2018-08-24 14:47
#5

#4 Lycka till!

Och tack för påminnelsen att jag skulle försöka "få igång" programmet igen. Lyckades inte få det att fungera efter att min gamla dator hade kraschat och jag fick köpa en ny.

Anledningen var att min licens var för version 1, och det nuvarande programmet är version 2. Vill jag använda licensen jag köpt så måste jag uppgradera den till v.2, men det går inte eftersom version 1 av programmet försvann när datorn kraschade.

Så det är lite av moment 22 om jag inte kryper till korset och betalar en helt ny licens, för naturligtvis har jag inte kvar installationsfilen för version 1. Ett tips är alltså att du sparar alla installationsfiler du använder. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-08-24 16:59
#6

#5 Tack för tipset med länken till forumet.  Jag ändrade några prefix i GEDCOM-filen så jag tror att all info kommit med. Får dubbelkolla lite.

Ja jag skall göra backup på installationsfil och licensfil, smart. Lycka till med din installation.

Inser att det finns mycket att lära nu med ett nytt program.

Annons:
Carmarino
2018-08-24 18:17
#7

#6 Ja, det finns nästan oändliga möjligheter i programmet. Själv lärde jag mig bara de grundläggande funktionerna, men man kommer rätt långt med dem också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-09-09 20:39
#8

Efter några veckors använding så känns Genney som ett bra val. Det tog nog en veckas idogt arbete att få över mina platser rätt i platsregistret, men nu är det klart.

Carmarino
2018-09-10 02:45
#9

Ja, det krävs ju alltid lite "finjusteringar" när man byter program, men jag tror inte du kommer att ångra dig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: