Annons:
Etikettindividforskning
Läst 1529 ggr
[Göstage]
2018-06-25 09:22

GDPR och släktforskningen

Den nya dataskyddsförordningen GDPR visar sig få konsekvenser för delar av släktforskningen, den som omfattar nu levande personer. Där har förvisso funnits restriktioner tidigare, såväl offentliga som självvalda, men GDPR innebär en skärpning enligt en forskare, som redan vidtagit åtgärder med sitt eget material.

Källa.

Annons:
Niklas
2018-06-25 12:37
#1

Det står att hon har tagit bort födelsedata från alla nu levande personer. Jag är inte säker på att det räcker. Ett unikt namn kan ändå utgöra personuppgift.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
2018-06-25 13:20
#2

#1 Förmodar att det inte dröjer innan det kommer en prövning av det.

Niklas
2018-06-25 13:27
#3

Kanske. Annars kan jag tänka mig att den som blir anmodad att ta bort även namn gör det i stället för att låta det gå vidare. I alla fall om det är en privatperson.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
2018-06-25 13:34
#4

Frågan är hur det blir för de som lagt ut sina uppgifter på amerikanska släktforskarsajter, bland annat aktuella DNA-resultat?

Niklas
2018-06-25 13:40
#5

Jag tror det beror på vilka sajterna vänder sig till. Om de är på svenska och uppenbart riktade till svenskar tror jag att de svenskar som använder dem får lyda GDPR.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mandra
2018-06-26 07:14
#6

Kan ni i korthet berätta vad den här nya lagen innebär när man släktforskar. Vad får man och vad får man inte göra?

Annons:
[Göstage]
2018-06-26 07:41
#7

 #6 Svårt att redogöra för något "i korthet" som just trätt i kraft och vars konsekvenser inte prövats av myndighet, men som Rötterbloggen skriver:

"Så vitt jag kan förstå krävs från och med nu samtycke från varje enskild nu levande person som du har i ditt släktträd – om du publicerar det. GDPR gäller däremot inte personuppgifter vi som privatpersoner sparar på våra hårddiskar."---

"GDPR för släktforskare" (genealogi.se)

Se även

"Vad händer med släktforskningen efter GDPR?" (genealogi.se)

Mandra
2018-06-28 08:17
#8

Ok, tack. Ska titta på länken när jag hinner. :)

Men om jag förstår dig rätt så måste man ta bort alla nu levande släktingar som man har på t ex olika släktsajter, typ Geni, MyHeritage mm. 
Hur är det med en helt låst sajt som bara medlemmar kommer åt?

Upp till toppen
Annons: