Annons:
Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 2659 ggr
[Göstage]
5/24/18, 11:36 AM

QR-koder på gravar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina besök på kyrkogårdar har varit sporadiska på senare år, och mina kunskaper om smartphones är minimal - kanske förklarar det varför jag reagerade på  gravmarkeringen på bif. bild igår. Jag har läst mig till att det är en s.k. QR-kod, så nu undrar jag hur vanliga sådana markeringar är på kyrkogårdarna, och om "vem som  helst" får placera ut dem på en grav eller om det krävs tillstånd.

(Har sökt på ämnet på Proveniens iFokus men har inte hittat något, så jag hoppas att jag inte påbörjat en ny tråd i gammalt ämne.)

Annons:
Carmarino
5/24/18, 11:58 AM
#2

Har hört talas om det, men faktiskt aldrig sett några gravar med QR-kod på ännu. Tror dock att det kommer att bli vanligare och vanligare.

Tvivlar på att det krävs tillstånd. Gravstenen tillhör ju den som har gravrätten och där får man nog skriva vad som helst. I Helsingborg finns t.ex. två gravstenar över medlemmar i Bandidos. På gravstenarna finns Bandidos emblem och det står bl.a. "Expect no mercy".

Däremot tror jag inte det går att sätta en QR-kod i t.ex. minneslundar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
5/24/18, 12:03 PM
#3

Jag tror att koden jag såg igår möjligen kan vara ditsatt av en lokal hembygdsförening och ingår i en audioguidning i byn.

Carmarino
5/24/18, 12:26 PM
#4

#3 Det verkar sannolikt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/16/20, 1:05 PM
#5

Harplinge är först ut i Halland med QR-koder på utvalda gravar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/harplinge-kyrkogard-ger-de-dodas-historier-liv

Carmarino
7/16/20, 1:27 PM
#6

Spännande! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
9/13/21, 2:27 PM
#7

Thorsten Benkel vid universitetet i Passau titulerar sig själv ”kyrkogårdssociolog”. Han intresserar sig för europeiska kyrkogårdars utformning, och han tror att nuvarande noga inmåttade gravstenskvarter kommer att ersättas av friare gravplatsutformningar.

"Där kyrkogårdarna i Tyskland länge präglades av vad Benkel kallar för en grå radhusestetik i uppställningen av gravarna är en förändring nu i full gång.

Den här förändringen började i liten skala redan i början av 1990-talet, då främst barnens gravar började få en mer personlig utformning."---

"Sociologen Thorsten Benkel efterlyser för begravningarnas del en mer liberal lagstiftning, likt den man har i till exempel Schweiz och Nederländerna. Samtidigt ser han ändå att förändringarna i begravningskulturen och på kyrkogårdarna kommer att gå vidare också med nuvarande lagstiftning.

– Kyrkogårdarna kommer att bli mer färggranna och definitivt mindre enhetliga. Hur folk har levt sina liv kommer allt starkare fram. Kyrkogårdarna utvecklas hela tiden till alltmer pratsamma och skvallrande orter, som avslöjar en hel del om dem som ligger där, säger Benkel."---

Kanske kommer de "pratsamma" kyrkogårdar Benkel nämner att bestå av digitala livsberättelser via smartphones- vi har väl redan en utveckling i den riktningen?

https://www.kulturgravar.se/

  • Redigerat 9/13/21, 2:27 PM av [Göstage]
Carmarino
9/13/21, 3:31 PM
#8

#7: Det finns ju vissa kyrkogårdar som har både "inrutat" och "fritt" redan nu. Förmodligen kommer det fria området att öka i framtiden - eller också kommer allt fler att välja att inte ha någon grav. Redan nu är det ju många som gör så.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AktieTrader
9/15/21, 1:05 PM
#9

Självklart ska jag ha en QR-kod på min gravsten som rickrollar nyfikna. Jag kommer skratta så det hörs från kistan under dom.

Niklas
9/16/21, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Öppnade ni QR-koden? Trevligt sätt att levandegöra människorna som ligger där.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
9/16/21, 12:28 PM
#11

#10 För min del har jag en primitiv mobil utan sådana moderniteter som QR-läsare, så jag kan bara stirra fånigt på symbolen på gravstenen.

  • Redigerat 9/16/21, 12:28 PM av [Göstage]
Carmarino
9/16/21, 12:35 PM
#12

#10: Har inte varit vid någon grav som haft QR-kod, så jag har inte kunnat testa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
9/16/21, 2:25 PM
#13

Jag menade QR-koden i bilden ovan, men jag glömde att jag kunde ha lagt in länken här för dem som inte kan eller orkar:

» Synnöve och Johannes Andreasson - 1855 - 1934 …………………………. 1855 - 1937


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Carmarino
9/16/21, 3:33 PM
#14

#13: Med tanke på att QR-koden delvis skuggas av växtligheten undrar jag om min mobil hade kunnat läsa av den.

Trevligt upplägg i alla fall. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/16/21, 3:36 PM av Carmarino
Niklas
9/16/21, 6:12 PM
#15

#14: Jag förstorade bilden på skärmen och då var det inget problem. QR-koder är ofta gjorda så att man bara behöver se en del av dem för att den ska bli rätt tolkad.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
9/16/21, 6:19 PM
#16

#15: Det funkade inte med min QR-läsare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/27/21, 5:11 PM
#17

#15: Kollade i inställningarna på min QR-app och såg då att det automatiskt var förbockat att kopiera till urklipp. När jag bockade ur det så funkade det att scanna från skärmen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/6/21, 9:50 AM
#18

QR-läget på några kyrkogårdar i Göteborg.

"På Östra kyrkogården kan man ta en egenguidad rundtur och få veta mer om de kända personerna och kyrkogården. På platsen finns det gröna skyltar där man scannar av en QR-kod med sin mobil. Samma sak kan man göra på Örgryte gamla kyrkogård och Stampens kyrkogård."---

Hennes gravplats vill flest besökare se på kyrkogårdsvandringen
Carmarino
11/6/21, 2:43 PM
#19

Var på kyrkogården idag, men såg inga QR-koder på några av de gravar jag passerade. Å andra sidan var jag mest där de lite äldre gravarna finns. Kanske finns det koder på några av de nyare gravarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
12/2/21, 11:58 AM
#20

#7 ff Gravvårdar som mer speglar den avlidnes personlighet "trendar" även i Sverige.

Gravstenar har ofta varit grå fyrkanter, men runt om i landet börjar det nu dyka upp allt fler personligt designade gravstenar. Carolina Jernbergs son Noel fick en gravsten som ser ut som en discokula. – Han kunde inte sitta i sitt rum och leka om inte discolampan var på, säger hon.
Annons:
Fornöga
2/13/23, 6:48 PM
#21

QR-koder på gravstenarna nu även i Kungshamn.


Re:tired.

QR-koder på gravstenarna i Kungshamn berättar historier om de avlidna.Jan Bäck genomför kyrkogårdsvandringar.Han berättar hur det gick till när den den ...
Carmarino
2/14/23, 3:18 AM
#22

#21: Det hade varit trevligt om fler kyrkogårdar hade haft möjligheten att man kan fylla i ett formulär på hemsidan och berätta om de som ligger i gravarna. Annars blir det nog bara de "lokala kändisarna" som får en QR-kod, men det finns ju många andra intressanta livsöden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2/14/23, 5:21 AM
#23

#22 Jo, det blir ju lätt så. Jag har varit med på någon kyrkogårdsvandring "live", och det är samma sak där - det blir gärna de mer välkända profilerna som uppmärksammas.

Sotenäs verkar vara på rätt väg, och de har även lagt ut några berättelser i skrift på hemsidan, bra som komplement till mobilservicen och för dem som inte tar sig till kyrkogården.


Re:tired.

Gå en vandring på Sandbogen och Väggas kyrkogårdar med hjälp av QR-koder
Carmarino
2/14/23, 6:19 AM
#24

#23: Bra initiativ. Då kan även de som har svårt att delta i kyrkogårdsvandringarna ta del av berättelserna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/14/23, 6:24 AM
#25

#7: På YouTube kan man titta på berättelser om olika gravar. Det fylls på med fler gravar kontinuerligt.

https://youtube.com/@user-zf6lu9qz4i


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dela dina videor med vänner, familj och hela världen.
C
4/26/23, 4:41 PM
#26

Intressant att tillhandahålla information via QR-koder. Det man kanske skall betänka är att en QR-kod endast kan innehålla textinformation, därav blir innehållet lite begränsat. Det man kan göra är en qr-kod som länkar till en sida på Internet där man kan tillföra både bilder och texter. Att skapa en sådan QR-kod är gratis och kan exempelvis göras på https://skapaqrkod.nu
Dock kan det ju vara lite vanskligt då man måste säkerställa att hemsidan fortlever på samma adress så att säga. Vill man kunna ändra på QR-kodens länk i efterhand så är en dynamisk QR-kod ett bättre alternativ, dock är det inte gratis, mer information om dynamiska QR-koder finns här https://www.myqr.se/vara-losningar/myqr-go/

Här skapar du din QR-kod helt kostnadsfritt för valfri URL (webbadress), Wifi och Swish. Nu kan du också skapa QR koder i olika färger och med egen logotype.
Niklas
4/27/23, 12:39 PM
#27

Även betalda tjänster kan lägga ner. Den du länkar till har funnits i några år. Det är inte säkert att den finns kvar om tio eller tjugo år. Jag skulle satsa på att länka till någon stor gratis tjänst som sannolikt finns kvar länge. Youtube, som #25 nämnde, till exempel. Eller Internet Archive.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
svenake
5/28/23, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Gravsten utan QR-kod, men fin tycker jag.

Upp till toppen
Annons: