Annons:
Etikettamerikaforskning
Läst 2823 ggr
Carmarino
2018-05-17 13:19

Allt för Sverige 2018

Nu har den nya säsongen av Allt för Sverige börjat. Den här gången börjar man i Helsingborg/Viken, där en av deltagarna har sina anor.

De är troligtvis på väg härifrån nu, eftersom de ska lämna Helsingborg "torsdag eftermiddag".

Var ju både på Sofiero och Helsingborgs strandpromenad igår, men då var de någon annanstans. Åtminstone såg jag inte några amerikaner där. 🙂

https://www.hd.se/2018-05-16/nya-deltagarna-i-allt-for-sverige-har-stigit-i-land-i


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-05-17 13:21
#1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NiklasTyreso
2018-05-17 20:07
#2

Äntligen på gång igen! Allt för Sverige får mig att längta efter höstens program.

Stigfinnaren
2018-08-01 14:39
#3

Har sett alla tidigare program. Det blir kul att se till hösten.

[Göstage]
2018-09-12 19:28
#4

Premiär söndag 16 september.

NiklasTyreso
2018-09-13 23:43
#5

På SVT play står det att programmet sänds 16 september kl 02.00, men det kan väll inte stämma! Det är väl för dem som stressar programmet, men vilken tid går det på tv?

NiklasTyreso
2018-09-13 23:53
#6

Någon tidning skrev att programmet sänds kl 20.00 på söndag.

Annons:
[Göstage]
2018-09-14 04:01
#7

Ja, det sänds  kl. 20.00 på SVT1 på söndag.

Från SVT:s hemsidas tablå, och de bör förhoppningsvis ha rätt uppgifter.

Carmarino
2018-09-14 12:10
#8

#5 Det står alltid 02.00 på SVT Play, för det är då de släpper programmet så att det går att se där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-14 15:50
#9

Brukar ta ut några favoriteter på ren intuition, och i år hejar jag fram David Neslund och Domonique Jackson-Russel så länge det går. 👍

Carmarino
2018-09-14 16:21
#10

Då blir det spännande att se om du har rätt. Du brukar ju komma rätt nära för det mesta. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-14 16:35
#11

Ja, många har faktiskt hängt med fram till slutet - fast det gäller att de har turen med sig i deltävlingarna.  Musikmomentet brukar vara knepigt för en del, och i år finns det en musiklärare och en rockmusiker med som förstås är gynnade där, om de hänger med så länge.

Carmarino
2018-09-14 17:04
#12

Det är en av anledningarna till att jag är väldigt kluven till programmet; tävlingarna är så orättvisa. Tycker det hade varit bättre om tävlingarna hade bestått i att de fick svara på frågor om det de hade lärt sig om Sverige den gångna veckan.

Dessutom gillar jag inte att Anders lär ut en massa trams som möjligen gäller i Stockholm, men inte i resten av Sverige. Sveriges Television borde vara mer inriktad på att de ska får korrekt information, än att Anders ska få chansen att vara rolig i tv.

En annan sak jag inte tycker om är att deltagarna inte verkar få någon som helst information om vad det är de blir serverade när de äter frukost t.ex. Inte konstigt om de tycker det smakar illa när de blandar hej vilt. Jag hade inte heller gillat att äta en macka med apelsinmarmelad och Kalles kaviar (till exempel).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-14 17:31
#13

Kan bara instämma! Dessutom tycker jag att en del av informationen om Sverige är  mer kängor åt de svenska tittarna än egentlig information till deltagarna, och ibland ser man hur konfunderade de medverkande blir.

Ser i SVT:s programinformation att Anders Lundin redan i första programmet "lär   amerikanerna om vår allra viktigaste lag - jantelagen".  Lite synd om de åker hem i tron att Jantelagen faktiskt är en verklig lag, men jag förmodar att de blir informerade om  det rätta förhållandet när kamerorna är av. Huvudsaken är kanske att tittarna sätts på plats…

Nu låter jag grinig, men jag gillar faktiskt programmet- trots dess brister.😉

Annons:
Carmarino
2018-09-14 17:52
#14

Tror faktiskt inte att de blir informerade om de rätta förhållandena - tyvärr, men jag är inte helt säker.

På släktforskardagarna i Halmstad förra året vad det ett föredrag om just Allt för Sverige av Christer Åkerlund, producent och skapare av den svenska versionen. Hann tyvärr inte gå och lyssna på det, men hade gärna velat fråga honom varför de inte bara kan göra ett program om själva släkthistorierna och forskningen.

Med tanke på hur populära Arvinge okänd och Det sitter i väggarna är, så borde de väl förstå att det inte behövs en massa tävlingar och utslagningar? Visst, det hade kanske blivit för dyrt att ställa till med vars ett jättekalas för alla deltagarnas släktingar på slutet, men det hade inte varit nödvändigt. Tror nog att släktingarna hade kunnat ställa upp med att organisera det, och så hade SVT kunnat filma lite från de olika festerna.

Gillar också programmet, trots mina klagomål, men jag hade gillat det ännu mer om det inte hade varit så fåniga aktiviteter och orättvisa tävlingar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2018-09-17 09:00
#15

Tycker också om programmet - bra idé och intressanta släkthistorior. Men måste Anders Lundin vara så tramsig? Han lär ut helt knasiga saker ibland. Nästan så att man skäms över bilden av Sverige som visas fram…

[Göstage]
2018-09-17 09:19
#16

#15 Precis! Det känns som sagt som att de små elakheterna är riktade till oss tittare, men att de tävlande blir offer. Anders Lundin kunde ju ha upplyst de tävlande att Jantelagen faktiskt är skriven av en norrman och handlar om en fiktiv dansk stad. Tur i alla fall att han påpekade att Jantelagen inte är en reell lag.

(Jag vill inte enbart lasta Anders L. för desinformationen - det finns ju en redaktion bakom också.)

Carmarino
2018-09-17 10:10
#17

#15 och #16 Håller helt med. Programmet hade varit mycket bättre om de hade informerat om "vanliga" saker, och inte letat upp de mest "udda". Sedan tror jag faktiskt att Anders har rätt mycket att säga till om när det gäller vad som presenteras, men redaktionen hade ju kunnat stoppa honom när det blir för överdrivet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-23 18:47
#18

I kväll får den första deltagaren åka hem. Såg programmet på SVT Play imorse, så jag vet vem det blev, men jag ska inte säga något. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-23 22:25
#19

Attans! 😉

Carmarino
2018-09-24 04:40
#20

En kvar i alla fall. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2018-10-01 12:36
#21

Vuxna människor som springer för brinnande livet för att hitta snusdosor i ett bandyomklädningsrum och en programledare som får deltagarna att gråta över tillståndet i Sverige. Nej, jag tror faktiskt det var hej och tack för kaffet för min del…

Carmarino
2018-10-01 13:22
#22

Ja, det var återigen en högst orättvis tävling. Att sedan amerikanerna är så religiösa som de är, gör ju att de blir chockade när de märker att vi inte är det här i Sverige. Fast vi kommer väl snart att bli frälsta allihop om Kyle Johnson kommer hit och missionerar. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-08 18:46
#23

Gjorde slag i saken och hoppade av serien - kollar möjligen finalen så småningom.

Carmarino
2018-10-08 22:25
#24

Det var inte lika illa i det här programmet, men tävlingen var ju som vanligt lite orättvis. De skulle tävla i par, och en skulle cykla dressinen och stanna på några olika ställen där den andre skulle skjuta prick på konservburkar med luftgevär. Lite orättvist eftersom en av dem tävlar i prickskytte, så mycket riktigt vann de två. Inte mig emot, eftersom bägge hör till mina favoriter, men det fanns ju de som i princip aldrig hade hållit i ett luftgevär förr.

Dock var det tiden som räknades, så om de bara cyklade dressinen tillräckligt snabbt så klarade de sig. Det var ett par där jag har för mig att de bara träffade en burk (eller om det var så att de missade alla), men de gick ändå vidare.

En av dem som åkte ut hade inte haft "sin dag" i programmet, men tydligen får alla det ändå, för man kan se det på SVT Play.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-10-28 11:15
#25

Nu börjar det dra ihop sig till final. Ikväll är det näst sista programmet. Såg det på SVT Play imorse, så jag vet vilka fyra som gått vidare till finalen.

Spoiler alert:

Göstage, en av dina favorittippade är fortfarande kvar i tävlingen. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-28 12:10
#26

Tack, överlever han även kvällen så får jag väl pallra mig till TV-fåtöljen till finalen.

Carmarino
2018-10-28 12:13
#27

Ja, det tycker jag att du ska göra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Anna-hfg
2018-11-01 19:32
#28

Jag reagerar lite mot Anders Lundins dåliga svengelska. När han översatte husförhörslängd så använde han ordet "interregation" vilket är nåt helt annan än "examination" . Interregation gör man med brottslingar.

Carmarino
2018-11-02 03:56
#29

Ja, oftast brukar man översätta husförhörslängd med "household examination". Dåligt att inte kolla sådant innan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-11-04 17:48
#30

Ikväll klockan åtta avgörs det vem som får träffa släkten, men det går redan nu att se programmet på SVT Play.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-11-05 11:04
#31

Tyvärr vann den jag inte ville skulle vinna, men det var ju roligt för honom i alla fall. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-11-05 11:07
#32

Spolade faktiskt fram för att se vem det var som vann, men avstod programmet i övrigt. Hoppas på lite förnyelse om programmet återkommer, vilket det nog gör.

Carmarino
2018-11-05 11:24
#33

Ja, lite förnyelse hade inte skadat. Det är väldig förutsägbart vad tävlingarna består av. Tycker dessutom fortfarande att de är alldeles för orättvisa mot dem som inte är vältränade minnesmästare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NiklasTyreso
2018-12-02 01:16
#34

Jag tycker tidigare säsonger hade starkare historiska personskildringar av förfädernas livsöden. Det unika med allt för Sverige är det historiska släktberättelserna, inte enkla tävlingar, så jag hoppas de värdesätter historien i kommande säsonger.

Annons:
Carmarino
2018-12-02 02:28
#35

Ja, det hoppas jag också, men tyvärr verkar det som om SVT försöker tävla med reklamkanalerna om vem som har flest fåniga tävlingsprogram.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2018-12-02 10:55
#36

Precis, hoppas också på mer fokus på släkthistoriorna i ev kommande säsonger!😀

Mandra
2018-12-03 19:04
#37

# 31 😛Nej, jag hejade inte heller på honom.

Carmarino
2018-12-04 10:40
#38

#37 😃

Hade föredragit vem som helst av de övriga tre, men inte just han som vann.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: